En köpfri dag är ett bra initiativ, tycker jag, men jag vet inte om det hade så stor genomslagskraft i helgen. Det uppmärksammas varje år sista lördagen i november. I fredags var det Black Friday......årets största reahelg...t.o.m. större än mellandagsrean. Det är inte svårt och räkna ut vilken av dagarna som har flest anhängare. Black Friday är naturligtvis ett idiotiskt påfund från USA. Det är egentligen en bokföringsgrej för att få siffrorna att se bättre ut, men vem tänker på det idag...och här i Sverige. Affärerna tänker i varje fall bara på att få sälja så mycket som möjligt.
Det känns som att stå med ett ben i vart läger. Jag sympatiserar med att det konsumeras för mycket och att vi visst borde spara mer, men dessutom finns det en del saker jag ändå hade tänkt köpa och då kan jag få det väldigt mycket billigare på Black Friday. Rena Aftonbladet/Expressensyndromet.
Man knappast ens höjer på ögonbrynen längre nu när man läser skyltar ute i butikerna. De som står på svenska är lätt räknade. Jag fick emellertid hem ett reklamblad som nästan fick mig att ringa akuten direkt. Hjärtat slog dubbelslag, ja, nästan trippelslag av ren frustration. Media Markt hade hakat på trenden om den här billiga fredagen och skrev att hos dem var det:" Das Black Friday rea hela veckan....det blir roligare zå".
Affärer är väldigt glada för att skriva på främmande språk, men det borde väl räcka att de håller sig till ett språk i taget. Vad jag vet så är DAS en bestämd artikel i tyskan, BLACK FRIDAY får väl glida genom då, och till deras försvar måste sägas att de hade faktiskt några svenska ord med i annonsen. Men vilket språk kommer ZÅ från?
Så illa som vårt vackra, svenska språk behandlas idag, borde alla svensklärare få utskrivet nervlugnande medicin helt gratis.