tisdag 17 februari 2015

Taxi var god dröj


Så brukar det skämtsamt skrivas att man får höra när man ringer efter en taxi. Men det gäller inte ifall man ringer ett taxibolag i Åstorp. Här blir det mer: "Taxi var god stör ej...om det bara gäller kortare turer." När vi åker till Luxemburg så startar alltid vår resa med färja från Helsingborg till Helsingör och sen tåg därifrån till Kastrup. De flesta gångerna har det passat så att vår svärson kunnat skjutsa oss in till Helsingborg, men den här gången fungerade det inte. Det var inga problem med det för det går buss direkt från Åstorp till färjeläget, men vi var tvungna att ta oss ner till bussstationen. Det är en sträcka på ca 3 km och det tar en dryg halvtimme att promenera dit. Har man resväska och lite annan packning med sig tar det kanske lite längre tid. Jag tänkte att det passar ju perfekt med en taxitur då och började leta efter telefonnummer. Jag hittade 4 olika taxibolag i Åstorp. "Det här kommer att gå som smort," tänkte jag. Jag ringde till det första bolaget kvällen innan och undrade ifall jag behövde beställa i god tid, men det skulle gå bra att ringa samma dag fick jag veta. På morgonen ringde jag på nytt och den jag pratade med var då på väg till Kastrup men lovade höra ifall någon annan bil kunde komma, och han skulle ringa mig igen efter en liten stund. När jag inte hört något på över en halvtimme började jag bli lite nervös och ringde på nytt. En telefonsvare hänvisade mig att ringa ett annat nummer och det numret gick direkt till ännu en telefonsvarare. Jag kände hur irritationen låg på lur, men pratade in ett meddelande att jag ville bli uppringd inom 10 minuter. Efter fem minuter kom en signal, och jag fick då veta att det fanns inga bilar som kunde hämta oss och köra oss till stationen. Det är klart att finns det ingen bil i närheten den tiden så är det omöjligt och jag ringde nästa bolag.

Personen jag pratade med skrev upp var vi ville bli hämtade och vilken tid. "Det här verkar bra", hann jag tänka, men sen undrade han vart vi skulle åka. Så fort jag sagt: "Till busstationen", så svarade han snabbt att det fanns ingen bil ledig då. Hur kunde det helt plötsligt bli så omöjligt? Då skulle han redan när han fick höra att det gällde kl.13.00 kunnat säga att ingen bil fanns ledig just den tiden. Turen ner till stationen tar ca 5 minuter med bil. Kunde det vara så att det inte var lönande att köra den korta sträckan eller vad var problemet?

Tredje bolaget jag ringde till hade bara en telefonsvarare och jag kände inte för att prata med en sådan igen, så jag la på luren. Fjärde bolaget svarade inte över huvud taget, men efter en kvart ringde de upp. Det hedrar dem faktiskt, men då var jag så sju in i hoppsan ilsken och tog för givet att de skulle inte heller vara intresserade av att skjutsa oss dit vi ville, så jag bara sa att jag ordnat det på annat vis.

Det hade vi gjort också. Vi körde ner till stationen med vår egen bil och parkerade den nere i samhället, sen tog vår svärson hand om den på kvällen och körde hem den. Alla är inte så lyckligt lottade att de har vänner eller släktingar som kan ställa upp. Då hade det väl varit perfekt med en taxirörelse som även körde kortare sträckor? Jag minns den gamla goda tiden då man ringde taxi och beställde en bil till några timmar senare. Den kom på utsatt tid och man blev skjutsad dit man skulle utan krusiduller. Vart tog serviceandan vägen?

34 kommentarer:

  1. Frustationen sprids ända ner till Ystad när jag läser detta. Min tanke gick direkt till det korta avståndet. Där tror jag sanningen ligger i ditt fall. Tur att du hade en "gångbar" reservplan. Snacka om dålig service. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Man måste alltid kunna improvisera. Det var alldeles säkert den korta sträckan som inte var intressant.

      Radera
  2. Vad konstigt. Vill de inte ha kortare körningar? Man kan ju tänka att alla körningar ger pengar och alltså borde vara självklara. Men tydligen inte. Tur att det ordnade sig.

    Svar: Ja men , vad smart du är! Så är det naturligtvis. Krusidullan hade en sån i rosa plast när hon var liten. Jag måste kolla om hon har den kvar. Den rymmer väl ett betalkort i alla fall.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om ordet service är lite förlegat. Nu gäller det bara att tjäna så mycket pengar som möjligt.

      Radera
  3. Nej, det var dåligt gjort av taxibolagen......Men vi har faktiskt också varit med om samma. Precis när vi förklarat att vi ville åka ca 2 km blev taxin helt plötsligt upptagen av en annan körning??
    Dålig stil!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taxibolagen kunde lika gärna annonsera om vilken som var den kortaste sträcka de körde, så man slapp irritera sig.

      Radera
  4. Finns det fyra taxibolag i Åstorp och så omöjligt att få en taxiresa på fem minuter. Det var inte bra. Och har man då en tid att passa, blir det ju mer och mer nervöst.Hoppas fortsatta resan går bra. Ha en bra vistelse i Luxemburg! / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har varit där i helgen, så detta hände i fredags. Du kan tro att mitt blodtryck var ansträngt.

      Radera
  5. väldans, maken åker taxi till flyget ibland, men han beställer dagen innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick beskedet att det behövde inte beställas dagen innan, men samma dag var det ju helt omöjligt ändå. Har han kanske längre väg att åka än vi hade?

      Radera
  6. Så irriterande! Sitter här och blir arg för din skull. Skönt att ni kunde fixa det på annat vis!
    Ha det nu bra i Luxemburg !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var där i helgen på prínsessekalas och hade det väldigt mysigt.

      Radera
  7. "Kunden har alltid rätt" hette det förr i (den gamla, goda) tiden.
    Service tycks inte finnas- Du borde skriva något i lokaltidningen,
    så att taxibolagen får upp ögonen. Vad händer med såna som helt enkelt inte KAN gå?

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skrivit ett inlägg och sänt iväg till vår tidning. Förhoppningsvis tar de in det nån gång under veckan.

      Radera
  8. Ha ha . . . ja ska man skratta eller gråta, vilken taxi service ! ?
    Jasså du blev så 'sju in i hoppsan ilsken', det lät väldigt dämpat snällt, hi hi . . . .
    Kul med lite nya ilskna meningar, *fniss*
    Jag hade inte kunnat låta bli att skicka en insändare i er egen 'närtidning' och berätta om den
    fina servicen i er hembygd. Men överskriften 'TAXI VAR GOD STÖR EJ' !
    Undra om fler råkat ut för detta - en knäpp på nosen hade 'de' behövt, enligt mig.

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skickade en insändare till tidningen i morse med just rubriken Taxi var god stör ej. Jag kommer aldrig mer att ringa efter en taxi. Det är ju ändå dömt att misslyckas.

      Radera
  9. Vilken "läskig" historia! Det liknar taxisituationen i Istanbul där det ibland var ett elände när man skulle åka. Ville man ha en bil i skiftbytet på eftermiddagen var det fullständigt omöjligt och skulle man åka en kortare sträcka var det också fullständigt omöjligt för det var olönsamt för chauffören.
    Man är så van vid att sånt där fungerar i Sverige och man blir rent rädd när det inte gör det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var den självklaraste sak i världen att ringa efter en taxi. Tyvärr fungerar det inte längre.

      Radera
  10. Kommer inte ens ihåg när jag ringde en taxi senast...
    Vi är ju mest bara hemma Rantafar å jag.
    Tänk att det ska vara så besvärligt me att få taxi.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är åtskilliga år sen jag med beställde en taxi, men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det skulle vara så besvärligt.

      Radera
  11. Men så besvärligt :-( och att de inte ställer upp på korta turer. Vi har som tur är inga problem alls och kan även beställa i god tid om vi vill. Problemet för oss kan vara att de inte hittar riktigt till oss, eftersom vi bor på landet. Tur att det löste sig fint till slut.

    Ha en fin resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett litet onödigt irritationsmoment. Jag har inte resfeber när jag ska åka iväg, men jag tycker inte om när saker och ting strular så mycket.

      Radera
  12. Det verkar ju helt hopplöst, tur att det ordnade sig till slut.
    Taxi var längesedan jag utnyttjade.
    Hoppas ni får en trevlig tur.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taxi är inget jag kommer att ringa efter mer.

      Radera
  13. Det var ju förfärligt att ni har så dålig service i Åstorp. Jag hade blivit topp tunnor rasande om man hade svarat mig på det viset. Men här är det Gubben, som brukar ordna taxi till oss. Vi brukar ju resa utomlands ett par tre gånger om året. Så ringer han och beställer taxi hemifrån Helsingborg till antingen Sturup eller Köpenhamn och retur när vi kommer hem igen. Det brukar kosta ungefär en tusenlapp, men man kommer i tid och det är skönt, när nån står och väntar på flygplatsen, när man kommer hem. Man är ju ofta trött efter resan, så det är skönt att slippa stressa.

    En gång skulle vi ta tåget från HBG till Kastrup. Det gör vi inte om igen. För när vi hade kommit ombord, så fanns det inga sittplatser mer än till Gubben. (Han går med en krycka för sitt dåliga knä) Jag fick sitta sen jag hade bett en tjej att flytta lite på sin cykel. Innan tåget gick iväg, så sa man att man skulle sätta in flera vagnar. Så tåget kom inte iväg ordentligt.

    Så småningom så hördes det över högtalarna, att tyvärr hade tåget hamnat bakom ett annat, som stannade vid varenda station. Det tog alltså lång tid. När vi sen kom till Malmö, fick vi byta tåg mot Kastrup, för det vi kommit med gick inte längre.

    Så i fortsättningen blir det taxi ändå för vår del.

    Sv. Nallar måste man väl gilla. De är så gosiga. Jag hade en när jag var liten, men den blev väl uppsliten kan jag tro. (Jag kopierade mitt svar och satt in i min blogg för jag visste inte vad jag skulle skriva.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sträckan du berättar om har jag aldrig åkt. Vi tar alltid färjan till Helsingör och sen tåg därifrån direkt till Kastrup. Mycket bekvämt och aldrig några långa väntetider, byten eller platsbrist. Har hört det ska vara lite struligt på svenska sidan. Dessutom är det betydligt billigare att åka tåg i Danmark.

      Radera
  14. Bra gjort att skriva en insändare om detta! Det är dyrt nog som det är utan att man ska få blodstörtning dessutom. I mindre orter, där taxibolag saknas, tas gärna kortare turer - för körningen till orten får man ju också stå för... då går det minsann bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur man har vänner och släktingar som kan hjälpa till, men det är inget som gäller för alla, tyvärr.

      Radera
  15. Fy, vad jobbigt att vänta på taxi som aldrig kommer !!

    Att få en bra service från taxibolagen inte är en självklarhet.
    De försvårar ju medvetet för kunden !

    Inte undra på att du kokade av ilska, du skulle ha skrivit insändare om taxin i tidningen !

    Ha det bra kram !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skickat iväg en insändare. Får väl se om den kommer in.

      Radera
  16. Verkar juu vaninnigt. Spelar väl ingen roll vart eller hurlångt man villåka.

    Tur har jag Färdstjänst special och kan åka som jag vill. Har aldrig haft problem med det. Det kan vara korta bitar ofta också.

    Anmäl de j....a

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mna inbillar sig ju att Taxi är ett utmärkt alternativ när man inte kan använda egen bil, men så är det tydligen inte.

      Radera
  17. Nej men fy bubblan! Så tråkigt! Ingen som helst serviceanda där inte. Tur att ni fann på råd i alla fall. Minns en gång när jag åkte tåg till Uleåborg och skulle bo på ett hotell som jag inte kommer ihåg vad hette längre, men en taxi stod vid stationen och jag bad att få åka till hotellet. Kyllä, sade chauffören och såg smått plirig ut i ögonen och körde femtio meter, stannade och vi var framme. Jag hade kunnat gå till hotellet! Jag fick mig ett gott skratt och betalade för servicen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Taxi kan tydligen köra korta sträckor också.

      Radera