torsdag 18 maj 2023

Sporadiska besök



Det kommer att bli lite si och så med bloggandet ett tag framöver, och likaså mitt bloggläsande och kommenterande. Tiden räcker inte riktigt till för allt. I tisdags dök mäklare, fotograf och besiktningsman upp på en och samma gång. Det blev en dryg eftermiddag. De kom strax efter 12 och var inte klara förrän halv 4. Jag behövde inte göra något för mäklaren tog hand om allt, men jag var ändå jättetrött på kvällen. Det var väldigt positiva besked från besiktningsmannen och det känns klart tryggt. Första visningen blir antagligen nästa helg, men jag har allt klart både ute och inne, så det blir mest till att underhålla det nu framöver. Faktum är att det kändes lite underligt när jag vaknade igår morse....inga måsten stod på min att-göra-lista. Jag följde den slaviskt hela dagen och gjorde inte ett dugg. 


Även om det nu inte är så mycket kroppsligt arbete kvar, så slipper jag inte ifrån allt ringande till myndigheter om än det ena än det andra. Det hör till vanligheterna idag när man ringer någonstans att man blir anmodad att trycka en viss siffra ifall man vill ha informationen på engelska. Igår önskade jag nästan att jag kunnat trycka en siffra för att få informationen på svenska. 

Staten bestämde att det skulle betalas ut elstöd och att det skulle skickas till den som stod för abonnemanget. Först talades det om att det inte skulle betalas ut till dödsbon av nån underlig anledning, men det ändrades. Eftersom Göran stod för vårt abonnemang sattes pengarna in på hans konto. Kontot är låst och jag har ingen tillgång till det utan det kommer hem ett kontoutdrag en gång i månaden. Jag fick blanketter från banken så jag skulle kunna avsluta hans konto och få överfört pengarna till mitt konto i stället. Sen kom beskedet att det skulle komma ett andra elstöd som också skulle betalas ut till dödsbon, och då menade min bankman på att det var enklast att Görans konto fanns kvar så Färsäkringskassan kunde överföra pengarna dit. Jag tyckte med det var en bra idé, för jag räknade kallt med att jag annars skulle behöva jaga de här pengarna från den ena instansen till den andra. Inget får vara för enkelt har jag märkt. 

Jag ringde Försäkringskassan för att höra ifall elstödet betalats ut så jag kunde lägga detta till handlingarna. Den som tog emot mitt samtal var en kvinna som pratade väldigt dålig svenska. Hon kunde lika gärna ha pratat kinesiska för jag förstod inte ett skvatt. Det var inte det att hon hade nån konstig brytning utan hennes ordförråd och uttal var väldigt dåligt. Hon var jättevänlig och samtalet var säkert lika frustrerande för henne som för mig. Den som placerade henne i kundtjänst har tänkt väldigt fel....eller inte alls. Om man ringer för att få råd bör den man pratar med kunna förklara så man begriper det. Tyvärr var hon inte så insatt i saken utan fick fråga en kollega hela tiden. Det bästa hade klart varit om jag fått prata med kollegan.

Till sist kunde vi ändå förstå varandra så pass bra att jag förstod att jag borde vänta ett par veckor till och ringa igen. Varför vet jag inte, men jag tänker vänta på nästa kontoutdrag och se om det visar sig att pengarna finns på kontot så jag kan avsluta det. I annat fall får jag nog ringa igen.....men då vill jag banne mig prata med en som kan göra sig förstådd på svenska. 

32 kommentarer:

  1. Ta tiden till det du behöver Gunnel, det går sig till och lycka till med allt som sker nu. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tove! Just nu snurrar det bara i skallen på mig.

      Radera
  2. Rätt personer måste verkligen sitta i kundtjänst och ta emot samtal. Känner igen hur krångligt det kan vara,
    Ta den tid du behöver för jag förstår att det är mycket nu.

    Många kramar och lycka till nu med allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känns som det är lite för mycket ibland.

      Radera
  3. Det är viktigt att rätt person sitter i kundtjänst för att ta emot viktiga samtal!
    Svar..Många äldre har haft en sån,
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill så klart ha vettiga svar på sina frågor.

      Radera
  4. Förstår att du har en jobbig tid framför dig nu med husförsäljning och flytt.. Jag och maken står på alla konton ihop så om det händer något kan vi disponera dem ändå, ringde en advokat och frågade vad som gällde vid dödsfall.. Självklart ska man prata god svenska om man sitter i kundtjänst.. kram https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade aldrig kunnat drömma om så snåriga regler det finns för allt.

      Radera
  5. Det verkar som att vissa myndigheter kör med devisen "går det att krångla till det så gör vi det". Lite elakt men ibland känns det då.
    Önskar dig lycka till med husförsäljningen! Hoppas du kan vila lite efter alla förändringar,.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns verkligen som det sätts käppar i hjulet överallt.

      Radera
  6. Har inte tittat in här på ett tag, men förstår att en person gått bort...
    Mitt i sorgen ska man sedan orka med en massa praktiska saker, tidskrävande och krångliga sådan. Skickar krafter till dig och ska läsa lite bakåt här på din blogg.

    SvaraRadera
  7. Kundtjänstpersoner måste ju kunna uttrycka sig på god svenska. Väldigt konstigt!
    Har förstått att det är mycket att ta tag i när livet förändras. Men du tycks fixa det mesta med bravur.
    Lycka till med husförsäljningen. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så mycket som ska fixas så det måste vara enkelt att få hjälp.

      Radera
  8. Lite knöligt det där, blir ju inte så mycket bättre när den man pratar med har ett dåligt ordförråd, lite som många av barnen på vår skola, orden finns där inte riktigt.

    Lycka till nu med allt.

    /Guldkryckan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla ska integreras i samhället, men vissa jobb bord det finnas hårdare krav på att personen talar flytande svenska.

      Radera
  9. Du har min fulla förståelse för att du inte hinner med som du brukar. Det är inte så längesen jag själv var i samma försäljningssituation som du är nu. Även om man inte behöver göra så mycket så krävs det likväl en hel del och mera än man tror.
    Ja, jisses, ja, så onödigt att inte ha lämplig personal att ta emot samtal av det här slaget. Givetvis ska folk tränas upp men men ändå..
    Hoppas du har det andra elstödet på kontot om ett par veckor så du slipper ringa igen.
    Lycka till med försäljningen, med precis allt som du har för dig nu!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att mina barn hjälper mig så mycket, för jag hade aldrig klarat det på egen hand.

      Radera
  10. Bra att allt gick som smort med mäklaren och att du slapp "engagera" dig. Det lär nog inte bli ett stort problem att sälja en villa i toppskick. Håller alla tummar och tår.
    Vad gäller myndighetskontakt så vet jag precis vad du pratar om. Jag har nästan helt övergått till att fylla i olika blanketter på respektive myndighets webbplats. Att vara nr. 146 i en telefonkö är inte så himla roligt. Har faktiskt annat för mig än att vänta...
    Det där med elstödet - suck!!! Ja fick också "återbäring" två gånger. Löjligt, då jag förbrukade mindre el under dessa perioder än jag gjorde förut. Så himla fel enligt mig. Och att ha en person sittandes i en kundtjänst utan att h*n kan svenska är riktigt, riktigt dåligt. Det är ju ingen som tjänar på det, och kvinnan i fråga lär ju inte bygga upp ett självförtroende av gäller det svenska språket heller.

    Ta det lugnt nu och njut så mycket du kan av finvädret:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte varför alla myndighetskontakter ska var så besvärliga. Det är ju viktiga saker det handlar om och då borde all personal vara så hjälpsam som det bara går, men så är det tyvärr inte.

      Radera
  11. Jättebra att utländska personer som bor i Sverige kan bidra med jobb. Men sätt för fn inte icke riktiga svensktalande i en kundinfo!
    Jag har slitit med Sjukresor och personal i Moldavien nu i 5 månader och blir så lycklig om händelsevis en vanlig svensk svarar!
    Jag förstår att det är mycket nu, Gunnel. Det blir bättre.
    Styrkekramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Gerd! Känns trösterikt och höra att dte blir bättre för så känns det inte nu.

      Radera
  12. Vi finns kvar, blogg som du vill! Läs som du vill! Men det är alltid lika roligt att titta in hos dig eller att se spåren efter dig på min blogg. Ja du, myndigheter.. hoppas att stödet kommer snart så att du kommer åt pengarna. Att få tala med någon så att man förstår borde man kunna kräva i sitt eget hemland. Kram ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket som skulle kunna förbättras och förenklas i kontakten med myndigheter.

      Radera
  13. Hej, jag fick tips från BP om att du kanske har lite information och historia om "checkpoint" restaurangen i Åstorp med den stora skylten. Jag fotar/dokumenterar gamla mackar, motell och vägkrogar utmed de större vägarna. De som fortfarande är i drift eller allra helst de som en gång var stora. Om du vill kan du kolla mitt inlägg på min blogg. Kommentera gärna. https://kulturinatur.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var vilda diskussioner om namnvalet när det startades för en del jämförde det med Checkpoint Charlie och tyckte det var osmakligt. Stället är gammalt. Min dotter sommarjobbade där för 35 år sen och då var Turistbyrån placerad där. Åstorpspolitikerna trodde att det skulle bli en magnet som drog in massor av turister till Åstorp. Det är inte första gången de haft fel.

      Radera
  14. Jag förstår att du har mycket att stå i.Men du är så välkommen tillbaka då du känner att du har tid, lust och ork. Kram Lisa

    SvaraRadera
  15. Pust! Ja , detta att prata med någon som inte förstår och inte kan prata svenska är frustrerande. Inte minst för kvinnan i fråga. Någon måtte kunnat placera henne någon annan sans än i kundtjänst. Respektlöst för henne och givetvis för dig.
    Jag förstår att det är mycket nu att dels tänka på och dels ta tag i. Men jag tittar in och ser om du skrivit något,
    Glädjande att mäklarbesöket och det andra i samband med försäljningen gått bra. Men visst tar det på krafterna.
    Många tankar och en varm kram

    SvaraRadera
  16. Förstår att du följde din "göra lista", det behövs ibland upphämtnings pauser, de är viktiga för välbefinnandet.
    Jobbigt detta med att sälja hus. Har varit med om det flera gånger och det tar verkligen på krafterna. Skönt att du känner dig förberedd.
    Ringa myndigheter, det kan vara så frustrerade och tar ibland all must ur en.
    Att de sedan inte talar svenska så att man kan förstå gör ju att det blir en pärs varje gång. Förstår dig helt och fullt. Önskar så att det går bra för dig med detta.
    Ha det så bra det går och trevlig helg.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera