söndag 1 december 2019

Lucka 1

Julskyltning


I mitten på 1800-talet började butiker inrymmas i bottenvåningen på hus i svenska städer. Köpmännen använde då de små fönster som fanns där till att visa upp sina varor. Eftersom det mesta såldes över disk, var mycket nerpackat och detta var ett bra sätt att visa upp vad man hade på lager. Butikerna växte och blev fler och större och även skyltfönstren. Efter att belysning installerats blev det rena folknöjet att "fönstershoppa". Nu tillkom ett nytt yrke; nämligen dekoratören. 

Redan från början var det julhelgen som var den viktigaste försäljningsperioden. Men på den tiden började man inte att plocka fram julsakerna redan på hösten. Begreppet "skyltsöndag" för 1: advent lär ha kommit till 1953. Då var jag barn och jag minns så spännande det var att gå runt och se vad handlarna hade satt fram i sina fönster. Kvällen före skyltsöndagen var alla skyltfönster bruna. Ägarna hade satt fast papper över hela rutan så ingen kunde kika in och se vad som plockades fram. Det blev en stor överraskning när pappret togs bort, ungefär som när man avtäcker en staty. De flesta butiksfönster var fantasifullt dekorerade med sånt som hörde julen till. Huvudtemat var inte alltid vad som fanns att köpa i butiken utan det visades lite grann så man skulle bli nyfiken på att gå in och se vad som mer fanns där inne. 


När mina barn var små brukade vi åka till Helsingör och titta på julskyltningen där. En klädbutik som vi ofta handlade i hade stadens finaste julskyltning. De hade byggt upp ett helt vinterlandskap med rådjur, rävar, kaniner och tomtar i skogen. Det var alltid stor trängsel framför fönstret. Att butikerna börjar plocka fram julsaker tidigare för varje år tar lite bort tjusningen med julförberedelser tycker jag, fastän jag älskar julen och gärna ser att den varar länge. Ja, den får gärna vara fram till påska´. 

39 kommentarer:

  1. Som vanligt håller jag med dig Gunnel! :D Det tar bort så mycket av julstämningen när de börjar med julsaker redan efter sommarsemestern. När vi var små var det spännande med julskyltningen, och något man såg fram emot. Nu tror jag knappt att barnen vet vad julskyltning är. Här i vår lilla stad var det alltid leksaksaffärens fönster som drog mest folk. De hade alltid någonting som rörde sig, en tomte som nickade, ett tåg som körde runt o.s.v. Det var SÅ spännande! Ha en bra första advent nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar också gamla tiders julskyltning, men jag har sett att en del butiker försöker gå tillbaka lite. Hoppas det drar med sig fler.

      Radera
  2. Nu blev jag glad Gunnel! Du fortsätter med adventskalendern ... underbart! Jag vet ju att du tidvis inte mått så bra och du lägger ner ett enormt arbete på detta! Heja dig!
    Visst var det spännande med julskyltningen när man var barn. Inte alls som idag när affärerna är fulla med julsaker redan i oktober ...
    Ha en fin första advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anki! Det blev en helt annan julstämning förr när man fick gå och längta till julen. Det behövs en andningspaus mellan helgerna.

      Radera
  3. Det verkar som om affärerna bara inriktar sig på alla helger. Den ena avlöser den andra och det finns ingen "vanlig" tid däremellan. Då slänger man in lite REA och Black Friday och jag vet inte allt. Ska man hänga med i den svängen gäller det att ha en skattkista modell Joakim von Anka.

    SvaraRadera
  4. Jag känner mig som en liten grabb som längtat efter julskyltningssöndagen. Jag lyssnar på julmusik just nu när jag gör comeback på Blogglandia. Tack för inbjudan och Lucka 1. Vad synd att jag aldrig kom iväg till Helsingör vid den tiden på året. Undra om din favoritaffär låg på "Ströget". Här införde de i torsdags den gamla traditionen med x antal butiker medverkande. Alla som ville fick gå en gemensam promenad till platserna när det svarta tyget drogs ifrån fönsterna. I ett satt en levande hund som fick alla uppmärksamhet.
    Första Adventkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Bosse! Jo, affären låg på Stengade och det var Gine, en affär som säljer damkläder. Så härligt att få uppleva en "riktig" julskyltning. Jag kan tänka mig att det var en favorit med hunden. Jag var inne på din blogg, men jag hittar ingen text. Så förvirrad kan jag väl ändå inte vara?

      Radera
  5. Det är lite hysteri över julen. Nu betyder julskyltningen inte så mycket.Tyvärr.
    Här i Linneryd har vi julmarknad i eftermiddag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ders är väl så länge julmarknaderna håller sig till juletiden.

      Radera
  6. Visst var det något speciellt med julskyltningen förr. Jag minns att vi var i stan och tittade. Just NK och BK hade så fina skyltningar. Numera finns inget av varuhusen kvar längre.

    Kram och ha en fin 1:a advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite slätstruket nu. Det blev en viss känsla när man gick och väntade på något.

      Radera
  7. Jag har också sådana där roliga minnen som barn, med julskyltningen. Den var när den skulle vara. Det är egentligen så mysigt och vackert och dottern och jag var på en riktig gammaldags julmarknad i fredags i Vadstena slott.
    Annars tycker är jag så trött på musik och glam inne i affärerna sedan länge länge.
    Kul att du har en julkalender! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man hinner bli rejält trött på all julmusik. Finns nog inte många affärer där man kan gå runt i tystnad och se på saker.

      Radera
  8. Jag har minnen från när jag var barn att man gick ut på byn och tittade i fönstren och frös!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktiga vintrar förr med snö och kyla och inte som nu med regn och kyla.

      Radera
  9. Visserligen hör jag dåligt, men jag kan inte minnas att jag hört en endaste julsång inför den här julen!? Är det jag som slagit dövörat till... Har ni hört julsånger redan?

    Jag är inte en person som längtar tillbaka, tycker jag har det bra idag. Kan lyssna på julmusik mitt i sommaren om jag vill, det kunde jag inte förr! :-) Jag är ingen "jul-människa" heller för den delen...

    Önskar dig en fortsatt trevlig 1:a advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, här spelas det julsånger i butikerna givetvis blandat med annan musik. Jag längtar inte heller bakåt i tiden men jag saknar en gammaldags julskyltning. Det är nostalgi.

      Radera
  10. Man blir lite avtrubbad av allt som har med julen att göra, och som i vissa affärer plockas fram redan i oktober. För egen del så gillar jag allt det röda som pryder vårt trähus i adventstider. När julen kommer, så längtar jag mest till att plocka bort det. Julmusiken har varit outhärdlig redan. Fick byta till kanal Rock igår när vi åkte bil i ungefär en timme. Julmusik på alla andra kanaler. Och Spotify trilskades. Rock var ett utmärkt väl dock. Gillar julmusik från Lucia och fram till juldagen . Tack för den fina julskyltningskrönikan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker också det räcker med julmusik ett par veckor innan jul.

      Radera
  11. Så himla roligt att få läsa om hur det gick till när julskyltningen började!! Det hade jag inte en aning om! Sen blev det nostalgi på hög nivå, jag minns också allt det där och tänker att jo, nog var just det bättre förr ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en del saker från förr som jag faktiskt tycker var bättre och framför allt lite mysigare.

      Radera
  12. Kul att läsa om historien bakom fönstershopping :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hittar mycket matnyttigt på nätet.

      Radera
  13. Nu är ju julskyltningen ingenting alls. Förr var det ju roligt att gå och titta hur butikerna hade skyltat, men nu är det ju bara en stor marknad!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Julskyltningen förr var lite mer "extra" kan jag tänka mig. Ny skyltas det ju före december månad. Tack för informationen hur den började i mitten av 1900-talet.
    För min personliga del så såg jag inte många julskyltningar förrän jag kom till Stockholm som 19-åring.
    Hemma i Ångermanland hade jag cirka 6 km till "samhället" där affärerna skyltade den 1:a Advent, men oftast var det så kallt så som barn fick jag inte ta sparken hela den långa vägen och titta.
    Tack för julkortsbilden, så fin.
    Trevlig kväll.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag växte upp i Eslöv och där var det ganska många affärer att gå runt och kika vad de hade ordnat för julskyltning.

      Radera
  15. Tack för att få vara med och öppna denna trevliga första lucka i din adventskalender. Jag läser, ler och minns. Skyltsöndagen var till första advent och inte alls tidigare. Minne i Töreboda, Västergötland, när vi gick ut för att se julskyltningen och pappren togs bort från skyltfönstren.
    Hoppas du haft en fin första advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade nog inte skadat med lite gammaldags mystik även i vår tid.

      Radera
  16. Vissa saker var helt klart bättre förr, och jag håller helt med dig om det var betydligt mera spännande med julen när vi var unga. Det var inte så himla kommersiellt heller, utan som liten var man glad för en docka eller ett mjukisdjur. Nu ska det vara en mobil eller nåt annat "nördigt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kraven var inte så stora förr, och jag tror det var ganska nyttigt. Jag har inget minne av att jag saknade så yrket. Man önskade det man trodde föräldrarna hade råd att köpa.

      Radera
  17. Jag minns att julskyltningen i Stockholm på 70-talet varade under kortare tid än vad den gör numera. Minns inga detaljer men det var mer genomtänkt och inte så “utslätat”. Kan tänka mig att 50-talet var ännu mera intressant med skyltningen.
    NK minns jag hade litet extra och speciell skyltning. Nu var det länge sedan jag såg den men det hörde nästan till att ta sig dit och titta på vad de hade hittat på.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om det las ner mycket mer arbete på julskyltningen förr. Nu gäller det bara att visa så mycket olika varor som möjligt med någon tomte här och där. Givetvis finns det undantag, men det hade varit kul om de var fler.

      Radera
  18. Nu missade jag igår lucka ett så jag får två luckor idag :-) Något visst att följa traditionen hos dig som blir en del av mitt adventsmys. Tänk så mycket som hänt under några år från spännande och förväntansfulla ögonblick till "överfyllt och överdrivet" som allt är idag. Julkortet berör mig och jag minns från min barndom att just så vackert ville jag ha julen. Jag har några svåra julminnen med mig, så jag drömde mig bort några år där. Du ger en fin återblick här Gunnel nu till lucka två. Ska fylla på en kopp kaffe först bara och se om jag hittar en chockladbit till. Tack för glädjestunden :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du tittar in bland mina luckor. Kaffe och choklad är bra att börja dagen med.

      Radera
  19. Nostalgiskt o fint att ta till sig. Min dator kr[nglar med mig o skriver inte det jag vill men tack Gunnel!

    SvaraRadera
  20. Vilken trevlig adventskalender! Har du hittat på den själv? Eller är det fler som skriver om samma teman?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har själv valt detta temat. Har haft olika teman varje jul nu i 6 år. Det är jättekul att hitta på inlägg till kalendern.

      Radera