fredag 13 december 2019

Lucka 13

Julguden Oden


Vår största och viktigaste högtid är julen. Huvudfigur nuförtiden är utan tvekan jultomten, men i bakgrunden ruvar julguden själv....Oden. Julen är en gammal nordisk sed besläktad med andra uråldriga vinterfiranden. På andra håll i världen kallas den kristna varianten för Kristusmäss (Christmas), men i Skandinavien lever det hedniska ordet "jul" kvar.

Vad ordet jul betyder vet man inte riktigt, men ett av guden Odens många namn var Jolner, vilket betyder "den som hör julen till". Ända in på 1800-talet förknippades Oden med julen i folktron genom "den vilda jakten" då han ledde ett följe av osaliga andar genom luften under julnätterna.  Det sades också att Lucia for runt i sällskap med ett antal suspekta individer på Lucianatten.


Kan detta tro vara fartränder efter Odens och Lucias framfart på himlen?


Havrekärvarna som vi sätter ut till småfåglarna skulle då egentligen vara ämnade åt Odens häst Sleipner.


Under hednatiden firades vintersolståndet. Det var slutet på året och början på något nytt, ett slags tidshjul. Då dracks det öl och mjöd och det dukades upp massor av mat vid långbord och man åt kött från oxe och gris. Grisen Särimner slaktades varje kväll hos asagudarna, men nästa dag var han levande igen. Kanske är det därifrån vi fått seden att äta julskinka.

24 kommentarer:

  1. Vår tidiga historia och asagudarna har satt stor prägel på mycket. Det är spännande och viktigt att känna till tycker jag.

    Kram och trevlig lucia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant att veta hur det var förr. En del seder har vi ju kvar även om de ändrats en del.

      Radera
  2. Oj, det var mycket om julen, det hade jag inte en aning om.
    Det är en härlig tid nu med alla förberedelser och julfirandet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket gamla och ovanliga seder som försvinner mer och mer. Roligt att känna till dem även om man kanske inte lägger så stor vikt vid dem nu som förr.

      Radera
  3. Grisen med evigt liv. Tänk att du fångade den vilda jakten på himlen.
    Du har en skön mix både när det gäller luckor och innehållet i dem.
    Luciakramar från Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är man bara på rätt plats vid rätt tillfälle. Kul att du gillar blandningen.

      Radera
    2. Tack, Tove! Det är ju nästan samma sak med kakan och grisen...det har jag aldrig funderat på tidigare. Uttrycket kanske hänvisar till Särimner?

      Radera
  4. Det där med julkorten och Sleipner hade jag inte en aning om. Så kul med lite nu kunskap varje morgon fram till jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag letade information till inläggen hittade jag mycket som jag inte själv kände till. Det är intressant att veta lite om hur det var förr.

      Radera
  5. Den gamla asatron kan jag inte mycket om. Den är intressant att höra om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan som att läsa en saga. Hur pass mycket som är sant är nog svårt att veta, men en del saker passar ganska bra in i vår tid också.

      Radera
  6. Nog måste det ju vara odens och Lucias fartränder! Grattis Gunnel bra fångat
    Vi har en intressant historia att minnas. Jolner och julen låter ju väldigt rimligt o trovärdigt. Trevlig Lucia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror knappast det kan vara något annat som syns där på himlen. Vissa uppgifter man får fram låter inte helt otroliga.

      Radera
  7. Här får man lära sig minsann! Att Oden var julguden visste jag inte, men visst är det självklart att fartränderna på himlen kommer till under hans färder.
    Ha en fin Luciadag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nytt för mig också att Oden hade något med julen att göra. Jag är också helt övertygad om att det är spår efter Oden och Lucia.

      Radera
  8. Det kan vara fartränder från dom!
    Jag tänkte lika bra att baka en stoor tårta.Nää jag har inte bakat den ljuger bara !
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör av dig nr du bakat en på riktigt.

      Radera
  9. Tack! Det har jag aldrig hört. Så roligt att få veta. Egentligen skulle jag vilja läsa mer om asagudarna, för det är riktigt spännande.

    SvaraRadera
  10. Mer kul att läsa från dig, en del visste jag men det mesta inte! Oden som julgud, hade inte en susning :O dock kände jag en hund en gång som hette Oden, han trodde också att han var gud!
    Ha en fin kväll nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det är nog ganska vanligt bland keldjur, tror jag, för mina hundar har haft samma uppfattning. De blev givetvis behandlade som om de var något alldeles extra så det var inte konstigt de fick sådana idéer.

      Radera
  11. Tack för ännu en uppdatering här i lucka nr 13. Men visst är det lite märkligt att Oden är en julgud- Och kul att Särimner kan ha bidragit till vår julskinka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara intressant att läsa lite mer om asagudarna.

      Radera
  12. Spännande med det fornnordiska arvet och intressant läsning! Tack för det Gunnel!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också att få veta lite mer om hur det var långt tillbaka i tiden.

      Radera