tisdag 10 december 2019

Lucka 10

Hjulet


På 5 500 år gamla lertavlor från Mesopotamien, nuvarande Irak, ser man för första gången en avbildning av ett hjul. Det är en drejskiva som används för att tillverka keramik. Därför anser en del forskare att hjulets ursprung inte har med transport att göra, medan en del håller fast vid att hjulet skapades för att lättare kunna förflytta människor och varor. På bilder inhuggna i sten för 5 200 år sedan ser man stridsvagnar med hjul. Det har även dykt upp bilder från samma tid i norra Kaukasus och i Centraleuropa. Man är alltså inte riktigt säker på i vilken kultur hjulet uppfanns. 


Det har uppfunnits många användbara saker av svenskar. Den mest berömde uppfinnaren är nog Alfred Nobel, som faktiskt är skåning. Han föddes i Östra Nöbbelöv. Idag är det Nobeldagen med prisutdelning och stort firande.


Något som nog inte är lika känt är det att Alfred Nobel även delvis var inblandad i en uppfinning med hjulanknytning. Han var med och finansierade Sveacykeln. Det var bröderna Ljungstöm som konstruerade en cykel som trampades upp och ner i en pumpande rörelse i stället för runt en axel. Den började säljas 1894 och hade fem växlar. Försäljningen var inte stor och cyklarna tillverkades bara några år. 

Ännu en svensk uppfinning med hjul är rollatorn. Den uppfanns av en kvinna, Anna Wifalk, som fick polio som ung och hade svårt för att gå. Det var slitsamt för axlarna att gå med käppar och då kom hon på den här utmärkta uppfinningen som förenklat livet för så många, både unga och gamla.


Vi kan konstatera att hjulet är en utmärkt uppfinning som används till mycket.....från babystadiet och så länge man lever.


En ligg och sittvagn är bekväm....inte minst för föräldrarna. 


Det är inte bara människor som kan ha hjälp av hjulen. Santos gillade att lifta under barnvagnen när Katarina var ute på promenad med Zoé.


När den lille krabaten växt och blivit stor nog att träna på att gå är en gåvagn perfekt, en rollator i miniatyr. 


Nästa steg blir nog trehjulingen 


och senare en cykel med två hjul. 


Många barn är inte så gamla när de får sin första cykel och då behövs oftast stödhjul. Min första cykel var grön. Mina föräldrar köpte den begagnad och den var egentligen en aning för stor, men det löste sig genom att sätta sadeln på en böjd mojäng. Då kunde jag sitta och ändå nå ner till pedalerna. Min första nya cykel fick jag när jag fyllde 10 år och den var röd. Jag minns att när jag vaknade på morgonen stod cykeln bredvid min säng. Vilken lycka!

Att fylla 15 är ännu en milstolpe i livet. Då får man köra moped. Jag har aldrig ägt en sådan och aldrig kört någon heller, men Göran sparade ihop till en egen moped när han fyllt 15.


Det som de flesta nog ändå ser mest fram emot är att få ta körkort. Idag får man börja övningsköra när man fyllt 16 år. Rasmus har övningskört några månader och han tycker det är kul. Snart blir det min tur att ringa honom när jag vill bli skjutsad någonstans i stället för tvärtom. Det ser jag fram emot.

28 kommentarer:

  1. Med andra ord så rullar det på genom livet! Hjulet är en fantastisk uppfinning som vi verkligen inte skulle kunna klara oss utan.

    Kram och god morgon!

    SvaraRadera
  2. Vilken tjusig blandning du har i lucka tio. Gulliga barn men denna gång är det Santos jag smälter för. Saknar inläggen från förr när han var med. Jag hoppas du och Rasmus gör egna mysiga utflykter när han har lappen. Givetvis tror jag han kommer att bjuda tillbaka när det gäller andra ärenden också. Det man sår får man... Undra varför Sveacykeln med sina fem växlar inte slog. För dyr tro.
    Regn och kraftig blåstkramar från Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte varför cykeln blev en flopp, men din fundering kanske stämmer. Santos är mycket saknad. Det känns fortfarande lite tungt att se på foton av honom. Jag ser fram emot att få åka på utflykt med Rasmus vid ratten.

      Radera
  3. Rulla på rulla på -
    rullan går rullan går ...
    rulla alla som vi får ....
    Fastnar i drejskivan och i rollatorn - och de fem växlarna på Sveacykeln; ja nog är det passande i luckan denna dag då
    nobelprisets festligheter rullar på
    - också
    - och så dessa barnbarnsminnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov för hjulet. Så mycket användning vi har av det. Idag blir det fest, men tyvärr är jag inte bjuden.

      Radera
  4. Det var ett hjuligt inlägg :-)
    Mussglass är proteinrikt!
    Jag hör av mig om jag hittar något annat att bjuda dig på!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skippar jag proteinet för tid och evighet och väntar tills du kommer på något ätbart.

      Radera
  5. Härligt mycket rullande hos dig. Ljuvliga bilder därtill men priset tar Santos !

    SvaraRadera
  6. Tänk att vi rullar igenom hela livet, på ett eller annat sätt. Efter rollatorerna så kanske det tom blir rullstol.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hjulets lucköppning och Nobels dag. Inga dåliga grejer Vad gjorde vi utan hjul?
    Här i stan har vi både Hjulafton och julafton.
    Trevlig tisdag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulet hade vi nog inte klarat oss utan idag.

      Radera
  8. Nog är hjulet en fantastisk uppfinning, underbart fina barnbilder som symboliserar hjul =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av de absolut mest användbara uppfinningar som gjorts.

      Radera
  9. Jag och mina systrar fick aldrig några barncyklar. Vi lärde oss cykla på pappas herrcykel. Man stod och cyklade inkrupen under ramen och det gick riktigt bra. När vi väl kunde konsten fick vi vanliga damcyklar där man hade en sadeln som monterades på sadelstången i lagom höjd tills vi var så stora att vi kunde sitta på den på ett normalt sätt.
    Du väcker minnen till liv!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag log igenkännande när du skrev om hur man cyklade på en herrcykel. Så viga vi var på den tiden.

      Radera
  10. Egentligen kan man sammanfatta livet med tre ord "Kul på hjul". ;)
    Kram från norr!

    SvaraRadera
  11. Ja kära nån vad vore vi utan hjul??? Fin historik igen :) Kul att få veta lite om Alfred Nobel den här dagen, det finns mycket vi inte vet om honom men i dagarna har det visst kommit en bok som handlar om honom och hans liv, den kan vara intressant att läsa!
    Underbara barnbilder <3

    SvaraRadera
  12. Hjul är en viktig uppfinning. Och inlägget passade ju extra bra idag den 10 december; på Nobeldagen.
    Tack för detta!
    Trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En uppfinningarnas dag idag. Hjulet är oumbärligt.

      Radera
  13. Hjulet är supersmart. Liksom förbränningsmotorn, så msn slipper trampa sig fram. Hade en röd cykel som min första. Begagnad förstås. Men det är bra. Var nog också i tioårsåldern då jag fick en ny. Mopedhar jag kört, både trampmoped... innan jag var femton.. preskriberat nu... och kickstartdmoped.Rullator är väl nästa djupgående fordon ...hoppas jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha testat lite olika rullande fordon.

      Radera
  14. Det finns otroligt många fordon med hjul på. Jag tänker inte på det annars så mycket, det är en sådan naturlig del av tillvaron. Men, så var det inte förr, innan hjulet uppfanns, en mycket användbar uppfinning.
    Ha en finfin dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulet har verkligen underlättat livet för oss.

      Radera