onsdag 18 december 2019

Lucka 18

(H)julbord


Det annonserades tidigt i tidningarna om att det var dags att beställa julbord. De flesta restauranger serverar julmat och det brukar alltid vara fullsatt. På ett riktigt stort julbord kan man få smaka på i stort sett allt som man kan drömma om. Det trista är att man orkar inte det. Varje gång har jag tänkt att jag ska bara ta lite utav allt så jag får en chans att smaka på olika sillinläggningar, som jag tycker är det godaste på julbordet. 


Ett hjulbord eller rättare sagt ett bord på hjul har man användning av året om och inte bara under julhelgen. Ibland kallas det här bordet för tevagn, men det duger även om man vill fika med kaffe. Serveringsvagn passar egentligen bättre för det täcker in allt. Det är ett mycket praktiskt bord. I stället för att balansera med en tung bricka, så sätter man servisen på bordet och skjuter det framför sig. 


Jag har mina föräldrars gamla "rullebord", som mor kallade det för, och det är också en bra beskrivning. Ibland sätter jag min kaffekopp där, men oftast är det något jag håller på att brodera eller sticka som ligger på översta skivan. Jag använder det nämligen som ett slags handarbetsbord. På nedersta hyllan har jag två lådor där jag lägger det handarbete jag håller på med för tillfället i ena lådan och i den andra hittar jag en del bra-att-ha grejer.......med andra ord en faslig röra av allt mellan himmel och jord, som jag inte vet riktigt var jag ska placera. 

23 kommentarer:

  1. Det är ett dilemma när man inte orkar äta eller ens smaka på alla sorter som dukas upp på julborden. Jag brukar börja och också sluta med fiskbordet. Sen är jag mätt. Man behöver själv hjul för att orka ta sig vidare, så proppmätt man blir.
    Lite skämtsamt förstås. Rullebordet är fint!
    Ha en fin onsdag Gunnel!
    Hälsar arin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vilken bra idé! Jag ska skaffa mig hjul inför nästa julbordsbeök på restaurang. Mors gamla rullebord är en favoritmöbel.

      Radera
  2. Svar
    1. Jag känner igen det nu och det går bra med Uffe också.

      Radera
  3. Julbord tål verkligen att funderas över i dessa miljötänkande tider. Det måste ju bli massor av mat som måste slängas! Undrar om något av allt det överblivna går till mat till några som behöver. Förr gick överbliven mat till grisarna, men inte ens det tycks vara ok i denna överkontrollerafe tid. Ha det gott i ruskväder...Fast det kanske har fuskat över i Skåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hoppas verkligen att den överblivna maten skänks till de som behöver den. Många butiker har ju nappat på detta och det verkar sprida sig mer och mer. Mycket bra initiativ!

      Radera
  4. Det var längesedan jag åt julbord på restaurang. Det är ju väldigt gott, särskilt fiskrätterna, men det är ju så otroligt många rätter som jag inte ens orkar smaka...
    Hjulbord verkar praktiskt. Jag har inget, dessvärre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mycket förtjust i mitt rullebord och det kan agera som en slags transportvagn också om det behövs.

      Radera
  5. Så praktiskt med ett (h)julbord, typiskt bra ha bord. Själv så har jag inget. Istället så har jag korgar och en väska bakom min fåtölj, där jag har mitt handarbete.
    Det är mycket på julbordet som jag inte kan äta, så därför blir jag aldrig vrålmätt.
    Håll i hatten, för fy vad det blåser.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss blåser det inte, men jag vet inte vad SMHI lovat för dagen i övrigt.

      Radera
  6. Du har verkligen varit fyndig i årets hjulkalender. Jag tycker det känns bäst att betrakta all julmat från lite distans. Sådana där lådor/kartonger med saker som kan vara bra att ha känner jag allt för väl igen. Problemet är att hitta rätt låda vid rätt tillfälle inom högst en kvart. Däremot brukar jag hitta en massa andra saker som jag glömt att jag har. Kul att du har kvar din mammas och pappas rullebord. Vilken sötnos som verkar känna sig hemmastad där.
    Regnkramar från Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det lilla fåret har Rasmus köpt till mig för många år sen och det står alltid på rullebordet. Jag vet inte hur man ska märka de där bra-att-ha-lådorna för att man ska hitta i dem. Ja, hittar gör man som du skriver men inte alltid det man är på jakt efter. Förstår inte varför jag fortsätter ha det så. Men det är klart lite spännande att leta....nästan detektivjobb.

      Radera
  7. Jag gillar praktiska möbler. Det är så enkelt när man ska dammsuga att bara rulla undan dem en bit...inget tungt alls. Sådana där lådor som rymmer lite av varje är oumbärliga. Vi har varken rödkål eller surkål på vårt julbord, men brunkål. Det skulle vara kul att testa julbord från andra länder. Det enda jag har provat på är från Danmark. Japp, i morgon dyker en ny lucka upp här.

    SvaraRadera
  8. Sånt rullebord skulle jag vilja ha!
    Ja det är bäst att vara sig själv ,och inte vara något som man inte är.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilket häftigt "rullebord" och vilket bra och passande namn din mamma gav det.
    Praktiskt bord på hjul, är inte fel, kan ha många olika användningar för det. Dina var ju bra.
    Julbord är inte min grej, jag undviker helst det, och då menar jag på restaurang eller fester. Hemma kan jag välja vad som ska sättas fram så att det inte blir för mycket och kanske förstörs.
    Tack för ännu en trevlig adventslucka.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många år sen som vi åt julbord på restaurang.

      Radera
  10. Jag skulle gärna ha en mekanism så man kunde fälla ned hjul på alla mina bord i huset, så mycket lättare att städa då om man bara kunde rulla bort dem ;) Tevagnen var superfin..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avskyr städning så jag vill ha det så bekvämt som möjligt.

      Radera
  11. Min mormor hade ett sådant när jag var liten och vi sade alltid tevagn även om ingen drack te. När jag fyllde år fick jag alltid mina presenter på tevagnen. Vad som hände med den har jag ingen aning om...

    Kram

    SvaraRadera
  12. Bord med hjul är verkligen praktiskt! Har det dessutom lådor så är det ju ännu bättre.
    Julbord på restaurang är så många år sen jag åt att jag knappast kommer ihåg hur det var. Vårt julbord hemma är bortrationaliserat - den julmat vi äter, den äter vi på julafton hos äldste sonen.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi äter också bara julbord hemma hos oss på julafton, sen går vi över till helt vanlig mat. Det går alltid att smyga in lite överbliven julmat till lunch någon dag.

      Radera