Barnvisan "Huvud, axlar, knä och tå" (engelska: Head, Shoulders, Knees and Toes) kommer ursprungligen från USA. Man har kommit fram till att texten fanns redan 1912, men är inte helt säker på vem som skrev den. Visan sjungs ofta till melodin "There is a Tavern in the Town". Den svenska texten skrevs av Karl-Axel Elmquist på 1950-talet. Sången blev väldigt populär via scoutrörelsen och den är översatt till många språk.
Jag har sjungit den otaliga gånger tillsammans med mindre förskolebarn. De får på ett kul sätt lära sig namnen på kroppsdelarna och även röra på sig lite. Det som barnen gillade allra mest var att samma vers sjöngs om och om igen, så de lärde sig snabbt texten. Dessutom sjöngs visan fortare och fortare för varje gång och till sist gick det så snabbt att de hann inte med att göra rörelserna. Det brukade sluta med att man bara såg armviftningar och hörde en massa skratt.
Det finns en vuxenversion också: "Plånbok, glasögon, nycklar och mobil." Fast jag nöjer mig nog med att sjunga: "Glasögon, nycklar och mobil" för jag har mina betalkort i mobilskalet. Barnvisan är perfekt till ädregympa. Det är inga avancerade rörelser. Dessutom går den bra att använda när man ska på läkarbesök. Sjunger man den och gör alla rörelser glömmer man inte bort vad man behöver hjälp med hos doktorn.
Just nu hade jag behövt hjälp med ögon, axel, knä och tå. Det har nämligen visat sig att jag fått infektion i det senast opererade ögat. Nu är det ögondroppar som gäller igen ett tag framöver. Axel och knä har jag artros i sen många år tillbaka och historien med tån är lång som en följetång. Det blev aldrig riktigt bra efter operationen.
Jag har fått den här melodin på hjärnan, men jag struntar i att göra rörelserna. I stället sätter jag mig i TV-fåtöljen och trycker på knappen så ryggstödet sänks och fotstödet höjs. Sen sitter jag där och nynnar för mig själv och tänker att allt ordnar sig säkert till sist.
















