lördag 21 december 2019

Lucka 21

Julstång

Bild från Upplands digitalmuseum

Julstången var en feststång, som markerade att det var en högtid. Den kallades ibland för "julruska" och bestod av en gran där man huggit bort de flesta grenarna längs stammen och bara låtit de översta bli kvar. Det var de här översta grenarna som bildade "ruskan" Stammen barkades av och ibland skars ett mönster in i den. Barrträd ansågs ha magiska krafter och speciellt de spetsiga barren kunde hålla all sorts otyg borta. På julnatten trodde man förr att det färdades en del skumma varelser runt.

Någon uppgift berättar att stången restes gemensamt av alla bönder på Tomasdagen. På gamla runstavar (kalendrar) markeras ibland 21 december av två korslagda stänger med toppruskor. Stängerna brukade placeras en vid varje sida om ytterdörren. Grankvistarna som man tagit bort lades framför dörren som en matta.


Även om julstänger var mer vanligt för ett hundratal år sen kan man ändå få se liknande i verkligheten. Ernst Kirchsteiger visade i sitt program hur han gjorde en julstång. Det är en modernare version, för jag gissar att det inte var så vanligt med rundstavar förr i tiden.


I år är Ernst på Julita gård och julpysslar. Till denna julen snickrade han ihop en portal som han sedan dekorerade med grankvistar och äpplen. Jag tycker om att titta på Ernsts program, för alltid visar han någon idé som jag kan ta efter.

Julstängerna påminner en del om midsommarstängerna och de blomsterstänger man ibland kan se vid bröllop. Det som de har gemensamt är att de talar om att det är en högtid som ska firas.

34 kommentarer:

  1. Egentligen var det ju här, i ditt senaste inlägg som min kommentar skulle hamna ... men jag missade visst var jag var när jag "skrollade" tillbaka upp genom inläggen. Av någon anledning tog "skrollningen" stopp vid inlägget om Hjulångare, och då trodde jag att jag var tillbaka uppe i toppen ...
    Men nu får du en kommentar till istället ...

    Julstänger i all ära ... är absolut lika intressant som allt annat du skrivit om ... men jag åker tillbaka till Hjulångarna som jag fastnade på.
    För mig är Hjulångare lika med musikalen "Teaterbåten", och i nästa tanke kommer scenen upp med den svarta mannen som sjunger "Old Man River" med sin djupa stämma.
    Här kan du se och höra den
    https://www.youtube.com/watch?v=xwdKTz6vdmQ

    Tack för en underhållande stund på din sida :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Lollo! Visst minns jag Teaterbåten och just den melodin...otroligt vacker.

      Radera
  2. Julstänger tror jag att man också hade här på landet (Åland) för länge sen. Har för mig att jag har sett ett foto med julstänger då snön låg vit. Eller kanske man hade vinterbröllop+
    Ernst han kan han!
    Trevlig lördag Gunnel önskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Jag har aldrig sett en julstång i verkligheten, men egentligen skulle det inte vara så svårt att själv tillverka en....till nästa ju kanske?

      Radera
  3. Intressant detta med julstång/ feststång! Det är verkligen lärorikt att följa din blogga och öppna dina kalenderluckor!
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Julstång var något helt nytt för mig. Däremot känns namnet Ernst bekant. ,) Ernst skulle jag gärna träffat privat. Han är mysigheten själv i rutan. Hoppas han är det annars också.
    Regnkramar från Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Bosse! Hos mig är det uppehållsväder för omväxlings skull. Jag gillar Ernsts idéer...i varje fall en del av dem.

      Radera
  5. Ny kynskap igen. Ser aldrig på Ernst program. Beror nog mest på att jag tycker stt julen bara ör för mycket, den står mig långt upp i halsen. Ingen speciellt snygg grej, den där stången. Tyr att vi har elilverflödoch kan sätta ut lite ljus i trädgården stället Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är helt olik dig. Jag älskar julen och kan inte få nog av den. Julstången är väl inte den vackraste jag sett. Ernsts modell är bättre än den ursprungliga gamla. men man skulle väl kunna förbättra den?

      Radera
  6. Julstång har jag inte hört talas om tidigare. Men av din beskrivning så föll tanken på en gammal tradition i Dalarna, som faktiskt fortfarande ibland lever kvar. Detta har jag saxat från wikipedia.

    Mallresning:
    Mallresning är en gammal lysningstradition som lever kvar i Dalarna. Det går till så att brudparets släkt, vänner och bybor reser en så kallad "malla", en lång avgrenad björk eller tall med en "malltavla" (ofta en kurbitsmålad duk över en spänd ram högst upp mot det blivande äkta parets gård. Traditionen bjuder sedan att mallan efter bröllopet ska användas; ibland för att bygga en vagga, ibland för att lägga grunden till parets nya hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den informationen Anna-Lena! Detta var helt nytt för mig. Jag måste läsa mer om det.

      Radera
  7. Här har vi en feststång som kallas för Linnéstång. Den kläs på midsommardagen och under jultid så är det ljusslingor i den. Väldigt fin tycker jag. En trevlig tradition som hembygdsgillet håller i.

    Kram och ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så trevligt med en Linnestång. Det visste jag inte att det fanns.

      Radera
    2. https://sv.wikisource.org/wiki/Carl_von_Linn%C3%A9s_resa_till_Sk%C3%A5ne_1749:_23_juni

      Radera
  8. Ernst har många bra idéer!
    Svar:WOW En med belysning!! Det har jag aldrig vetat att det fanns!
    Ha en bra lördag!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Julstång har jag aldrig hört tidigare!
    Och visst kan man få många idéer av Ernst. Jag får kanske börja titta på hans program igen, det var ett par år sen sist. Jag glömmer tyvärr av att de går!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ser dem oftast i efterhand, för i regel passar inte tiden mig när de visas på TV:

      Radera
  10. Begreppet julruska har jag bara hört som kommentar när någon haft en ful julgran. "Det var ju en riktig julruska!" Nu fick jag vet historien bakom det uttrycket. Tack för det!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu kom jag på att det uttrycket har jag också hört när jag var barn och då om just samma sak...en anskrämlig gran.

      Radera
  11. Tack! Nej, inte än, men om tre dagar stänger jag bloggen för ett juluppehåll.

    SvaraRadera
  12. Åh vad roligt att läsa, jag blir alltid så glad över nya kunskaper :) Jag gillar också att se på Ernst och kan inte för mitt liv begripa varför så många INTE gillar honom! Ha en fin lördag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs med lite mys ibland som omväxling till den hårda verkligheten. En del retar sig på allt och alla, och det är trist. Men vi som gillar Ernst fortsätter att titta och njuta.

      Radera
  13. Julstång har jag inte hört om förr. Där ser man vad man kan lära sig i bloggvärlden. :)
    Ernst är ett måste! Han är mysigheten personifierad. Jag har fått se hans program 2 och 3 på nätet eftersom TV4 varit släckt här sedan den 11 december. (Men nu har visst TV4 och Com Hem äntligen kommit överens. På tiden! Få se när programmen kommer igång.)
    Ha en fin fjärde advent!
    Kram från ett julkortsvackert norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det fina julkortet! Vi har som tur är inte Com Hem så vi blev inte drabbade.

      Radera
  14. Brukar också kika på Ernst jul och renoveringsprogram... Hade en tanke att göra sillen han gjorde i programmet...Men jag tyckte inte årets program var lika bra som tidigare =/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans sillrecept verkade enkla. T.o.m. något som jag skulle kunna klara av.

      Radera
  15. Guuu vad man lär sig genom att ta bloggpromenader! Majstänger har jag ju såklart hört talas om, men julstång hade jag aldrig hört. Så intressant läsning. Och om du frågar mig, vilket du såklart gör så tycker jag att den du visar är betydligt roligare än en vanlig julgran. Den ser ju ut som en stjärna. Gillar den skarpt!

    Ernst kan jag tyvärr inte med. Han är alldeles för sliskig för min smak, men han presenterar säkert idéer som man kan modifiera för eget bruk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara kul och göra något ovanligt till julen. Jag har "lånat" en del av Ernsts idéer och gjort om dem lite.

      Radera
  16. Väldigt intressant! Om julstänger visst jag inget. Så tack för denna kunskap. Nu vet jag lite mer. (Och Ernst tittar jag inte på.) Majstång kände jag till men alltså inte julstång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte heller mycket om julstänger innan jag började leta efter tips till kalenderinläggen.

      Radera
  17. Feststången påminner mig om din fönsterdekoration nu inför julen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Det finns en liten likhet.

      Radera