söndag 22 december 2019

Lucka 22

Hjuldjur


Det är små mikroskopiska djurplanktonorganismer och de har ett s.k. hjulorgan i framändan. Det är kransar av små flimmerhår som påminner om snurrande hjul. Med deras hjälp får djuren in födan i munnen. Hjuldjuren är ungefär lika stora som ett hårstrå. De är vanliga i sötvatten och förekommer i stora mängder under våren då de är en viktig föda för fisklarver.

Jag har aldrig sett ett sånt litet hjuldjur ens i ett mikroskop. De hjuldjur jag har träffat på har varit betydligt större och ofta gjorda av trä. Jag tänker givetvis på Brioleksakerna. Det tillverkas faktiskt fortfarande en del modeller som jag kommer ihåg från förr som t.ex.


den kvackande ankan


och taxen som viftade på svansen.

Företaget grundades 1884 av Ivar Bengtsson i Osby, som ligger i Skåne. Hans tre söner tog över efter fadern och under större delen av 1900-talet var företaget en av Nordens största grossister. Tillverkningen bestod huvudsakligen av leksaker och barnvagnar. När Brio fyllde 100 år öppnades Lekoseum i Osby. Det är ett leksaksmuseum som både visar företagets historia och dess gamla leksaksprodukter. Här finns gott om plats för barnen att leka med alla slags leksaker. Det går att bygga egna saker i Tomtens kök och det finns massor av spel som man kan testa. 


Även Barbie har ett eget rum på Lekoseum. Det var nämligen ägarna till Brio som bjöd in henne till den svenska marknaden inför julen 1963. 

23 kommentarer:

  1. Taxen fanns hemma hos oss också när mina barn var små. nu finns den förmodligen hos dottern eftersom barnbarnen har lekt med den . kanske den blev julklapp till barn på barnhem i st.petersburg? Jag vet att många leksaker har åkt dit när barnen har städat undan saker de har vuxit ur .trevlig fjärde advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Det är baranär saker som fortfarande är användbara kommer till nytta hos någon annan.

      Radera
  2. Vi har ankan här, den hade tjejerna, och nu har BB den. Astrid brukar leka med tjejernas barbie då hon är själv har inne. Blir inte riktigt bra om Melker också är här.
    Vi har kvar alla leksaker (som är hela) efter tjejerna här, så det finns att leka med.
    Ha en fina fjärde advent! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Jag sparade också barnens leksaker och böcker och nu är det barnbarnen som har gjäjde av dem.

      Radera
  3. De där små hjuldjuren är kul, men synd att man inte ser dem så bra utan mikroskop :)
    Både ankan och taxen har funnits här, men tyvärr finns de inte kvar ...
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Det finns många underliga djur. Ankan och taxen har troligtvis funnits i många hem. Många leksaker var betydligt hållbarare förr. De var aningen dyrare, men kvalitet måste få kosta.

      Radera
  4. Tror att Volvo är uppkallad efter något sådant litet djur. Helt runt... jag rullar lär Volvo betyda.
    Jodå, sådana briofjur har funnits hör, och finns hos barnbarnen. Bra kvalitet. Vore kul att ta med de små till Osby någon gång.. Ha en fin söndag. // Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte besökt Lekoseum, men tror det är intressant för vuxna med.

      Radera
  5. En sådan tax fick jag i julklapp ett år och blev väldigt glad över den, men ännu bättre var det när vi fick en riktig tax några år senare.
    Ha en fin fjärde advent!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Ja, en "riktig" tax är betydligt bättre.

      Radera
  6. Haha! Ja, det finns ju en del som kan rulla med ögonen så det är kanske inte helt omöjligt.

    SvaraRadera
  7. Brios leksaker är verkligen klassiska och står sig i längden. Befriande att de finns kvar så att allt inte går i teknikens anda.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att se när gamla hederliga leksaker fortfarans går att få tag på.

      Radera
  8. Både ankan och taxen har mina barn lekt med .
    Svar:Det gäller att ta vara på livet!
    Ha en bra söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog två leksaker som många barn har lekt med.

      Radera
  9. Vilken nostalgikick du bjuder på. Förr åkte vi genom Osby rätt många gånger. Jag skulle gärna vilja besöka "kulturskatten". Minns när vi bodde i Ängalag, att vi på väg mot Ängelholm, åkte förbi en liten brio-butik i Margretetorp som bara hade öppet sporadiskt.
    De leksakerna var gjorda för att hålla länge. Det var kvalité.
    Fjärdeadventkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Jag minns en leksaksaffär i Eslöv som hade sitt skyltfönster i en källarvåning. Där stod jag och hängde över skyddsräcket många gånger.

      Radera
  10. Ännu ett intressant inlägg från dig, man blir lite varm i hjärtat när man ser klassikerna från Brio :) Ha en underbar dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Ja. det blir lite nostalgikänsla.

      Radera
  11. Vilken nostalgia, både ankan och taxen har syskon (minns inte om jag haft dem) och mina barn fått när de var små <3 Härligt med ett lekoseum...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara kul att besöka Lekoseumet. Jag har i och för sig inte så långt dit, men det har aldrig blivit av.

      Radera
  12. Mycket trevligare med hjuldjur från Brio än de där minikrypen.
    Ha det gott, bloggvännen! Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Annica! Jag håller helt med dig.

      Radera