onsdag 11 december 2019

Lucka 11

Julbad

Julbad var ett bad på julaftons eftermiddag och var ursprungligen ett bastubad, Från början förekom bastubad även vid andra tidpunkter men redan på 1700-talet var denna typ av bad i uppvärmd badstuga oftast ett julbad. I stora delar av Sverige fanns på 1700-1800-talet på bondgårdar en speciell byggnad som kallades för bastu. Under 1800-talet användes bastun mest till att torka lin, malt och säd och för att röka och torka kött.


Julbadet övergick efter hand till att vara ett karbad fastän det fanns en bastu. Om bastu saknades flyttades julbadet till en annan byggnad. Badet kunde tas i köket, ladugården eller brygghuset. Varmt vatten kunde man hämta från bryggkitteln. Jag har faktiskt badat i en tvättgryta i brygghuset hos min farmor när jag var barn. Hon stortvättade några gånger om året och då värmde farfar upp vatten i den stora bryggkitteln. Sen la farmor i det som skulle tvättas och rörde runt med något som liknade en åra. Givetvis gnuggades tvätten på tvättbrädan.Vid sidan hade hon zinkbaljor där hon sen kunde skölja tvätten. När allt var färdigtvättar hälldes nytt vatten i och värmdes upp så min syster och jag kunde bada. Det var riktigt varmt och skönt. Vi hade livlig fantasi och låtsades att mor och farmor var kannibaler som stod och rörde om i grytan där vi satt.

Det fanns en speciell turordning där husets medlemmar delades in efter kön, ålder och social status. Att bada så många i samma vatten låter inte särskilt lockande i mina öron, men på den tiden var nog ett bad en stor lyx även om inte vattnet var det renaste.


Julbad och vinterbad har inte mycket gemensamt. Julbadet är varmt, men vinterbadet är så kallt det nånsin kan bli. Jag har läst att det ska vara väldigt hälsosamt, men jag känner inte för att testa om det stämmer. Det är vanligt att människor samlas på julafton och tar ett gemensamt dopp i havet och gärna i en isvak, och då ofta med en tomteluva på huvudet. Det finns en tävlingsgren som heter vintersimning och det första svenska mästerskapet hölls i februari 2012 i Skellefteå har jag läst.

27 kommentarer:

  1. Har svaga minnen om bad i en zinkbaljan i köket. Som tur var, i eget vatten. Vinterbad? Har aldrig vågat pröva. Tror att det skulle bli hjärtstopp då.. :). Känns nästan så då årets första bad tas... och då är det inte längre vinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också att vattnet ska vara varmt när jag badar.

      Radera
  2. När jag var liten hade vi inte rinnande vatten i sommarstugan så då fick det bli bad i baljan och vattnet värmdes upp. Dock väntade vi inte till jul! Här i vår lilla håla finns en sådan tradition att folk samlas på stranden, gärna i julinspirerad utstyrsel, och tar ett bad tillsammans. Med tanke på att kallbadhuset ännu inte är klart och att bastu inte finns avstår jag helt frivilligt.

    Även om inte vattnet var så rent förr när några hade badat så var det garanterat en lyx ändå.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är modigt att hoppa i vattnet när det är isande kallt.

      Radera
  3. Har inga minnen av speciella julbad. Däremot minns jag att de flesta badade i badkar när jag var barn. Att duscha som de flesta gör nu var inte alls lika vanligt.
    Isbad är inget jag vill prova på men det finns ju de som tycker om det. Har du sett Jonna Jinton isbada? Hon har flera videor på sin YouTube-kanal där hon visar isbad.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är väldigt längesen det var aktuellt med julbad. Som barn har jag inget minne av sådant. De var vanligt att alla hade badkar i sin lägenhet så man kunde bada så ofta man ville. Jag får kolla in YouTube-kanalen.

      Radera
  4. Återigen tar du fram minnen från barndomen, viktigt var att julbastu eldades och alla i båda hyreshusen där jag växte upp skulle bli rena. Vi hade våra tider att hålla. Jag minns det inte med glädje. Tvärtom kändes det som en pina. Senare fick vi badkar och då stod glädjen högt i tak

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr var det en lyx med eget badkar. Tiderna har förändrats mycket-

      Radera
  5. Jag ligger inte i hårdträning för vintersimning. Istället föredrar jag varma bad med stor faktor av mysighet på alla sätt och vis.
    Decemberkramar från Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vintersimning är inget för mig heller...faktiskt inte sommarsimning heller. Jag är ingen Esther Williams precis.

      Radera
  6. Ojoj, vilka minnen som dyker upp i min hjärna.
    Den stora baljan som ställdes fram i vårt kök, hemma då jag var barn. Då blev det bada av, för oss ungar, i tur och ordning. Julbadet ja, jag kommer ihåg det med blandade känslor. Vi hade varken, bad eller dusch i vårt hus på landet, då jag var liten.
    Vinterbadet däremot, har jag sluppit, känner som om det inte skulle vara ett dugg skönt eller uppfriskande som en del säger.
    Den första bilden med tvättgrytan ser bekant ut. Vi hade en sådan hemma som vi kokade lakan och sådant i.

    Intressant och nyttigt att läsa om detta. Tack!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis en sådan hade min farmor också och det var den min syster och jag badade i.

      Radera
  7. Jag minns att lillebror och jag fick bada i en balja på golvet när jag var på besök hos min mor som bodde omodernt ... minns att hon fick bära vatten i hinkar från brunnen en bit bort ... vilket slit det måste ha varit.
    Vinterbad lockar inte det minsta!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har det väldigt bekvämt idag. jag tycker inte heller att vinterbad hörs lockande.

      Radera
  8. Första stället vi bodde på i Klintehamn när jag kom hit i 2-årsåldern, var helt omodernt. Vi hade vatten och avlopp, men inte mera och badade gjorde vi i en balja i tvättstugan i källaren. Det fanns inget varmvatten, så mamma fick elda i brygghusgrytan för att vi skulle få varmt vatten i vår balja.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är stor skillnad nu mot när man var barn.

      Radera
  9. Jag skulle inte vilja vara den som fick bada sist ;) Sådan där gammal bykgryta hade vi hemma när jag var liten och oftast kokade pappa potatis i den till grisarna då vi hade badkar och tvättmaskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bada sist låter inte som nåt jag skulle längta efter.

      Radera
  10. Badandet får vara för min del, möjligen ett bad i badkaret så där kanske varannat år.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inget badkar längre utan här är det dusch som gäller.

      Radera
  11. Nej tack för ett dop i en isvak!
    Den hammaren fungerar till läsk också!
    Hoppas att du har haft en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara rejält varmt om jag ska doppa mig.

      Radera
  12. Känner igen mig lite här. Har badat hos min mormor i brygghuset och i en träbalja. Och vattnet värmdes upp i en sådan här bryggkittel. Vi hade även en liknande bryggkittel i bastun i makens hus på en ö i den åländska skärgården.
    Tack för denna lucka med en hel del nostalgi.
    Önskar dig en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagens badtunnor är lite annorlunda än hur de var förr.

      Radera
  13. Två av mina systrar och jag har badat i badkar i "kokhuset" i ladugården, när jag var liten. Det kanske var kring jul, för jag minns att fönstren immade igen och att det var snö på marken när jag skulle in i huset igen.
    Vintersimningen i Skellefteå har blivit en tradition som staden genomför varje år. Man hugger upp en 25-metersbana i isen i Skellefteälven. Förut hade jag tänkt att det var roligt att testa, men nu håller jag på att fega ur. Jag överlåter tävlandet till modiga yngre människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande att du sett tävlingarna. Jag har bara läst om dem.

      Radera
  14. Jag manglar också, för jag tycker det blir så fint och tar mindre plats i skåpen sen. Stryka?????nja jag vet inte det. Du är tuff som slängt dig i snön efter bastubadet. Det är inget jag skulle ens fundera över att göra. Jag är en frusen skåning.

    SvaraRadera