tisdag 3 december 2019

Lucka 3

Brev till Julia

Även de som aldrig läst något av Shakespeare känner till historien om Romeo och Julia. Det är en av de mest romantiska berättelser som finns. "Brev till Julia" är en film som jag sett ganska många gånger. Den handlar om ett ungt amerikanskt par som åker till Italien. Killen jobbar ständigt och tjejen får ströva runt på egen hand. I Verona ser hon att en massa människor sticker in små lappar mellan stenarna på en husvägg. Senare går en del kvinnor runt med korgar och samlar in dem. Hon blir nyfiken och följer efter. De här kvinnorna kallar sig för Julias sekreterare och breven de samlar in är brev som mest kvinnor skrivit till Julia för att be om kärleksråd eller annat de är bekymrade över. Sekreterarna skriver svar till alla. 


Jag tyckte det var en lite småmysig film, men tänkte att det var säkert bara påhittat. När jag började leta efter mer information om Julia fann jag att historien var inte tagen helt ur luften. I Verona finns Julias hus men man kan inte kila in några brev där på väggen. Det står t.o.m. att det är inte tillåtet att sätta fast kärleksbrev med tuggummi. I stället är det uppsatt röda brevlådor där det går att lägga ner breven till Julia. Det är Juliet club som har hand om detta och deras sekreterare läser och skriver svar på alla tusentals brev som lämnas in. Det finns t.o.m. ett pris som delas ut till den som skrivit det bästa kärleksbrevet. 

32 kommentarer:

  1. Den filmen känner jag inte alls till faktiskt. Låter som en trivsam film och intressant bakgrund.
    Hann aldrig kommentera om slottet. Slott är spännande och har mycket historia. Minns en TV-serie för länge sedan som utspelade sig på ett slott - Huset Silfvercronas gåta. Tyckte mycket om den TV-serien.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst med ett slott. Filmen jag skrev om är med Amanda Seyfried, hon som spelade dottern i ABBA-filmen.

      Radera
  2. Har inte sett filmen, men det låter som en trevlig film ... och tänk att det fanns lite bakgrundssanning till den :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en överraskning för mig med.

      Radera
  3. Oj, Julias sekreterare måste ha gillat att skriva brev.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Å detta var fint att läsa på morgonkvisten. Inte sett filmen, men gillar skarpt sånna mjukisar med en god historia om det goda i oss. Shakespiare kunde han.
    Inget kaffe och choklad i dag, men te macka och ägg som smakar gott. Vi bloggare skriver ju som små brev vi med kom jag på här nu.... med bloggkärlek i ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt...det blir ofta små berättelser i brevform.

      Radera
  5. Festligt. Jag skrev just namnet Shakespeare i mitt blogginlägg. Den filmen har vi sett några gånger och även köpt i julklapp till en av våra döttrar. Amanda är både söt och sjunger bra. Jag lovar att inte sätta fast något brev med tuggummi. Men det där priset... ;)
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske vinner det priset nån gång.

      Radera
  6. Vilken tilltalande film och så fin tradition i verkligheten också. Mer kärleksbrev åt folket <3

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att det fanns lite verklighetsbakgrund. Det skulle vara kul att komma dit och få se Julias hus och brevlådorna.

      Radera
  7. Vad häftigt Gunnel, Romeo och Julia känner jag ju till men inte filmen du pratar om, den skulle jag vilja se, och vad spännande att det faktiskt finns på riktigt, ha en fin fortsättning på veckan kram Nicki..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också filmen blev bättre när jag fick veta att det fanns nåt liknande i verkligheten.

      Radera
  8. Tack för det filmtipset! Hoppas att jag hittar den någonstans.
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har visats på TV åtskilliga gånger så den finns kanske i nåt arkiv.

      Radera
  9. Har inte sett filmen!
    Svar..Talgoxarna ska vi vara rädda om De är så fina!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Vilken gullig berättelse och att den finns i verkligheten också, vore kul att skriva ett brev och se vad man fick till svar? =)

    SvaraRadera
  11. Jag har sett filmen tv[ times o ser den g'rna igen. Urs'kta spr[ket, det ser ut som att det blir min melodi ett tag from; ver. Hoppas du f; rst[r I alla fall. Vet inte varf; r men...... Ha det gott Gunnel, h'lsar Karin genom Uffes dator. Vi 'r p[ MadeIRA NU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nästan som ett hemligt språk, men jag förstår det. Ni får ha det så skönt på Madeira.

      Radera
  12. Romeo och Julia känner jag såklart till, men filmen hade jag ingen aning om. Himla rolig berättelse. Påminner lite grand om att skriva önskelistor till jultomten, fast de levereras ju med posten;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt lite likhet där. Varken Julia eller Tomten besvarar själv breven.

      Radera
  13. Det var ett sött inlägg! Skulle gärna skriva till Julia :D
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Vackert! Romantiskt!Tack för ett fint luck-inlägg.

    SvaraRadera
  15. Så roligt! Jag har varit i Verona och passerat huset. Har sett brevlådan. Log igenkännande.
    Filmen har jag också sett och kom ihåg den nu när jag läste ditt inlägg i lucköppningen den 3/12.
    Stort tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att du har sett brevlådan! Jag skulle vilja åka till Verona och ströva runt lite. Av foton jag sett ska det vara väldigt vackert där.

      Radera
  16. Detta var något helt nytt för mig. Intressant.
    Bra att det sattes upp brevlådor, mycket bättre än tuggummi.
    Mysingen och jag har pratat om att vi skulle vilja åka till Verona, men nu lär det väl inte kunna bli av.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verona är något som jag har med på min att-besöka-lista.

      Radera