torsdag 5 december 2019

Lucka 5

Julön


Julen 1643 befann sig ett av brittiska Ostindiska kompaniets handelsfartyg utanför Java i Indiska Oceanen. Då fick man syn på en vulkanö täckt med regnskog, men det gick tyvärr inte att gå i land på den obebodda ön. Under flera sekler var det många som försökte att besöka Julön men det var först mot slutet av 1800-talet som ett brittiskt fartyg lyckades kasta ankar utanför den. Julön blev därmed en av de sista platserna på jorden som utforskades. Hamnen där fartyget la till kallas för Flying Fish Cove efter fartyget som hette Flying Fish. Det är öns enda hamn och det är runt den som de knappt 2000 invånarna bor. 



Julön tillhör Australien.


Här finns en unik natur. Man kan få se ovanliga sorter av fladdermöss, fjärilar, fiskar och fåglar men märkligast av alla är den röda julkrabban.

Bild lånad från ripleys.

Mellan oktober och december infaller regnperioden och då är det en perfekt tid för krabbornas fem till sju dagar långa vandring. Miljontals krabbor väller fram från regnskogen och nerför bergssluttningarna på sin väg mot stranden. När de kommit fram parar de sig och sen vandrar hanarna tillbaka till regnskogen medan honorna stannar kvar och lägger sina ägg. Under denna tid  stängs vägarna av.

Det finns flygförbindelser dit, men det är inget semestermål jag drömmer om. Julöns korta landningsbana påstås vara den sjätte farligaste i världen.

26 kommentarer:

  1. Lite häftigt vore det att se alla krabbor välla fram. Men lite långt att åka, lär inte komma till Australien heller. Flygresor längre än 4-5 timmar, har jag svårt att tänka mig. Tack för din roliga kalender.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt och höra att du gillar kalendern. Jag avskyr långa flygresor, och när man sen får jetlag på köpet är det ännu värre.

      Radera
  2. Jag tror inte det är ett resmål för mig heller men visst hade det varit häftigt att se krabborna!

    Kram och god morgon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krabborna tycker jag med skulle vara sevärda, men jag får nöja mig med att se dem i naturprogram på TV.

      Radera
  3. Vilka söta julkrabbor. Det hade varit roligt att se deras vandring. Med mitt ungdomliga/naiva sätt att tolka statistik skulle jag endast våga flyga dit fem gånger.
    Men första fotot ser lockande ut och jag blir nyfiken på hur de som bor där lever sina liv. Hur många val har ungdomarna att välja partner? Fy vad orättvist mot krabborna.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är bra att vara optimistisk. Det skulle faktiskt vara kul och veta mer om de tvåbenta invånarna.

      Radera
  4. Vilket krabbrace!
    Morn!
    Visst är det skillnad på kvinnlig och manlig förkylning!
    Ha det så bra
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där skulle inte jag vilja stå i vägen när de far fram.

      Radera
  5. Jag tycker om att öppna luckorna i din kalender Gunnel! Julön är mycket intressant för att inte tala om krabborna. Häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blir jag glad av att höra. Krabborna är lite annorlunda.

      Radera
  6. Här är en till som gillar öppna dina luckor! Den ön skulle jag nog kunna bo på :-)och äta julkrabba, kanske göra en julkrubba också .. krabbkrubba...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tove! Haha! Jag skulle vilja se din krabbkrubba, men jag vet inte om jag vågar flyga till Julön. Du kan inte tänka dig och göra den i Sverige?

      Radera
  7. Det måste nästan bli inavel på befolkningen. Det vore häftigt att se krabbvandringen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krabbvandringen är något speciellt. Den skulle jag också vilja se.

      Radera
  8. Det måste vara en underbar syn när alla de röda vackra krabborna tar sig fram på väg mot stranden. Det är tur att vägarna är avstängda under deras vandringsperiod.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara helt overkligt att se dem välla fram i massor.

      Radera
  9. Vilken fantastisk berättelse =) Så underbart att man bryr sig om sina krabbor och lägger ned jobbet att de ska kunna ta sig ned till stranden skyddade... Först när jag såg bilden med vandringen blev jag ledsen och trodde de var fångade =`( När jag sedan läste din bildtext blev lyckan total..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint att de är rädda om sin djurvärld. Den är så annorlunda, och det hade varit kul om den gick att bevara länge.

      Radera
  10. Det lät väldigt spännande, men med tanke på den korta landningsbanan tror jag inte min man åker med :)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilken krabbröra! Du tar upp intressanta kalenderämnen! Tack för roliga luckor! :)
    Nu har det tunna snötäcket tinat bort här igen, för tredje gången. Gräsmattorna lyser gröna. Igår var det drygt 6 plusgrader.
    Kram från upp-och-nervända världen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi har också plusgrader här och fortfarande ingen snö.

      Radera
  12. Vad spännande att få veta mer om Julön. I Australien har jag varit och på Nya Zeland och en del öar i trakten men ännu ej på Julön- Men kah kommer nog inte dit så glad att du tog mig med.
    Gott om krabbor var det.
    Jätteroligt att vidga vyerna på olika sätt genom och i dina luckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ditte! Jag kan tänka mig att både Australien och Nya Zeeland är väldigt annorlunda och spännande resmål.

      Radera