onsdag 4 december 2019

Lucka 4

Att  kunna hjula


Det är något som jag aldrig har klarat av, trots att jag som liten och även tonåring var väldigt smal, ja nästan mager. Jag tror faktiskt att det är lättare om man inte har så mycket vikt att snurra runt med, men i mitt fall fungerade det inte ändå. Jag provade åtskilliga gånger att springa och sätta händerna i golvet, slänga upp benen i luften och försöka snurra. Det gick åt skogen. Jag hamnade alltid i en hög på golvet. Benen fick jag aldrig riktigt upp i luften utan jag liknade mer en hoppande groda med koordinationsproblem.


En som verkligen kunde hjula var Sparven från Minsk...Olga Korbut. Hon föddes 1955 i Vitryssland och började träna gymnastik i tidig ålder. Hon var väldigt kort...152 cm och vägde 39 kilo har jag läst.....i stort sett bara skinn och ben. Jag kommer ihåg henne från OS 1972 då hon vann många medaljer. Olga var helt överlägsen och man undrade hur hon kunde vrida och vända så på sin kropp. Hon var en riktig ormmänniska. Efter henne kom flera andra unga flickor från Öststaterna och de överglänste alltid sina medtävlare.

När det senare berättades om och visades filmer om hur små barn drillades i de här gymnastikskolorna försvann åtminstone min fascination för sporten. Man fick se små flickor som grät när tränarna drog och slet i deras armar och ben för att de skulle bli så viga som möjligt. När jag gick i småskolan, som det hette då, hade vi också gymnastik, men den var mänsklig. I betygsboken hette ämnet Gymnastik med lek och idrott och det är väl just det som det ska vara....en lek......åtminstone när det gäller barn.

32 kommentarer:

  1. Hjula, kunde jag, den stora knubbiga tösen det? Försökte, fick nog upp benen en bit, men det var sannolikt ingen vacker syn. Stå på händer lärde jag mig aldrig, var en usel gymnast. Idag går många tjejer i trakten, tjocka som smala, långa som korta, på gymnastik i Tranemo gymnastikförening. Toppen, verkligen, bra att lära sig ordentlig kroppskontroll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om gymnastiken i skolan, men jag kunde varken hjula eller stå på händer.

      Radera
  2. Kunde inte heller hjula.
    Gymnastiken på högstadiet var hemsk tyckte jag. Vi hade ett antal tjejer i klassen som var väldigt duktiga gymnaster och ribban sattes alldeles för högt av läraren för oss andra. Jag mådde dåligt av dessa lektioner - hemskt att genomlida 3 år av detta. Det blev bättre på gymnasiet när det var en annan klass och jag tyckte det var mycket roligare och trevligare då. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man borde få träna efter sin förmåga. Då måste resultatet bli bra.

      Radera
  3. Minns också Sparven från Minsk ... hon var verkligen otroligt duktig.
    Jag var inte särskilt vig och egentligen inget bra på gymnastiktimmarna, men kunde faktiskt hjula - det kan jag in längre :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är full av beundran för alla som kan hjula. Det ser så enkelt ut man jag vet av erfarenhet att det är det då rakt inte.

      Radera
  4. Det är fantastiskt att se gymnaster jula runt, med hopp och stuts.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att titta på en duktig gymnast.

      Radera
  5. Att hjula har jag aldrig försökt mig på. Men smal var jag som ung, 170 cm och vägde 53 kg tills jag var drygt 40 år.
    Intressant att läsa om Olga Korbut, henne har jag fascinerats av många gånger. Den lilla kroppen och alla dessa fantastiska konster. Otroligt.
    Trevlig dag önskar jag dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var ingen superelev på gymnastiken, men en del saker tyckte jag var kul...dock inte att hjula.

      Radera
  6. Jag gjorde samma resa som du gjorde. Gick från stor beundran av ex. "Sparven från Minsk" till förskräckelse hur de handplockades och "förvarades", långt ifrån vanliga barn o ungdomsår. Skrämmande.
    Jag lärde mig hjula i vår trädgård under en kort barndomstid när jag hade "längden inne". När jag blev äldre gick det inte längre. Min mamma var 1 cm kortare än Olga. Hon ska ha varit riktigt duktig i gymnastik. Minns även att min skolkamrat Birgitta var kortast i klassen och tävlade i gymnastik. Det var hon som fick visa alla övningar under lågstadiets gympatimmar. Hade vår fröken gjort det hade det blivit jordbävning i golvet.
    Jag gillar ditt tema även i år och nog lyser det hJul om det som vanligt.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar temat. Jag skrattade gott åt din beskrivning av er lärare. Så hade det nog blivit här med om jag försökt mig på att hjula idag.

      Radera
  7. Nej, hjula har jag aldrig kunnat göra och jag var inte speciellt duktig i gympa. Jag tycker också väldigt synd om barn och ungdomar som blir utsatta för elitsatsningar av sina föräldrar och andra vuxna. Barn ska få vara barn!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träningen måste vara på barnens villkor. Tyvärr är en del föräldrar alldeles för påstridiga.

      Radera
  8. Jag lärde mig heller aldrig att hjula vilket berodde på att jag inte vågade. Däremot var jag en fena på att stå på huvudet. Små barn ska verkligen inte drillas på det sättet. Det skadar både kropp och själ misstänker jag.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte heller det kan var nyttigt.

      Radera
  9. Hjula var jag duktig på som barn.
    Svar..Man skrev in olika önskemål i dom!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Det var nog mer eller mindre en lyckträff om man kunde ta sig runt i hjulningen :) men man får ju beundra dom som kan och som kan hantera sin kropp på det där viset, dock utan att nån har slitit i armar och ben. Ren misshandel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen misshandel när det går till så som det visades i reportagen från de här gymnastikskolorna.

      Radera
  11. Jag kommer också ihåg Sparven. Men fick också senare reda på den stenhårda träningen och då försvann glädjen.
    Jag har aldrig kunnat hjula eller stå på händer. Jag kan heller inte simma på rygg. Tror det är kompassen i mig som gör mig yr.
    Trevlig onsdag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryggsim har jag testat en gång och det gick inte alls bra. Jag fick så ont i axlarna.

      Radera
  12. Jag har inte heller kunnat hjula fast jag försökte, och jag har också sett och läst om hur dom tvingade små flickor att träna där var det tvång istället för glädje glad att man slapp sånt.. Kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn ska få vara barn så länge det är möjligt och då tycker inte jag att den slags drillningen hör till.

      Radera
  13. Visst ska gymnastiken eller "idrott" som det heter idag bygga på lek och glädje, eftersom jag jobbade på högstadiet minns jag så fort det var fotboll eller innebandy att pojkarna stora tävlingshets klev in, tuffa mot varandra i spelhetsen och tjejerna som inte var lika tävlingsinriktade smög runt väggarna och var rädd för bollarna... Tycker man kan ha andra aktiviteter än spel...Jag har heller aldrig kunnat hjula eller aldrig ens försökt ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkerligen många som våndas inför idrottslektionerna.

      Radera
  14. Minns både "sparven från Minsk" och gymnastiska insatser. Men någon lek var det ju inte. Stenhård träning men lika hård drillnig. Minns också att ämnet förr hett "gymnastil med lek och idrott". Och det skulle ju vara roligt. Konsten att hjula bygger mycket på teknik, säger jag som gammal gymnastik och idrottslärare. Alla kan nog lära sig med rätt teknik och rätt lärare som lär ut. SEdan kan man ju undra vad det ska vara bra för. Men det kan ju faktiskt vara roligt att kunna. Och vad saker och ting ska vara bra för kan en ju fråga sig om mycket.
    Vad gäller idag så verkar barn inte kunna leka och det är trist.
    Tack för lucka nr 4.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser så enkelt ut när de som kan hjula visar upp sig, men jag fick nog aldrig lära mig rätt teknik. Vi hade ingen "riktig" gymnastiklärare utan det var vår vanliga klasslärare, som ägnade mesta tiden åt de som redan var duktiga i gymnastik. Leken är mycket underskattad och som du säger så är det illa ställt med lekandet bland barn i dag. Det behövs en ändring.

      Radera
  15. Oj oj så drillade de blev och fick problem senare. Inget hjulande för mig heller, knubbig som barn, smal som ungdom, men vig var jag och lite finns kvar än idag. Finfin lucka 4 Gunell :-)I morgon är det femman ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var ganska vi och kunna lägga benen bakom nacken, men hjula kunde jag inte. Japp...i morgon är det femman som gäller.

      Radera
  16. Usch ja, det är fruktansvärt när små barn drillas så hårt :(
    Kram

    SvaraRadera