torsdag 12 december 2019

Lucka 12

Juliana av Nederländerna


Juliana Louise Emma Marie Wilhelmina föddes den 30 april 1909 i Haag. Hon var dotter till drottning Wilhelmina och prins Henrik av Mecklenburg-Schwerin. Hennes mor hade haft åtskilliga missfall så det var en lättnad när Juliana äntligen kom till världen. Det rådde stor oro i Nederländerna att kungadynastin skulle dö ut och tronen ärvas av en tysk furste.


Eftersom hon var Nederländernas enda tronarvinge utan ersättare överbeskyddades hon under sin uppväxt. Hon tvingades t.ex bära handskar utomhus för att inte riskera röra vid någon giftig växt. Uppväxten var naturligtvis väldigt isolerad och hon fick privatundervisning tillsammans med tre adliga flickor. När hon blev 18 år demonstrerade hon mot sin mor genom att klippa håret kort och genomförde också att hon fick börja studera i Leiden. Hon måste ha varit en mycket viljestark ung kvinna.


1937 gifte hon sig med prins Bernard av Lippe-Biesterfeld. Det var ett arrangerat äktenskap. Den holländska diplomatin fick i uppdrag att välja ut kandidater som presenterades för henne. Nog påminner det lite om programmet Bachelorette, som jag tycker är ett mycket fånigt program. För att få komma med på friarlistan måste mannen vara adlig eller kunglig och inte ha några anspråk på makten. Det sades att Juliana tyckte detta var mycket förödmjukande, men då Bernard presenterade sig 1936 blev hon förälskad. De gifte sig året därpå och fick tre döttrar.


Under andra världskriget bodde Juliana och hennes döttrar först i Storbritannien och sen i Kanada. Hon återvände till Nederländerna 1945 eftersom hennes mor var sjuk. Tre år senare abdikerade Wilhelmina och Juliana blev regent. Hon visade sin envishet många gånger och gjorde inte alltid som hennes rådgivare eller regeringen ville. På sin 71-årsdag den 30 april 1980 abdikerade hon till förmån för sin äldsta dotter Beatrix. Juliana dog 2004.


I januari 2013 meddelade Beatrix att hon skulle abdikera och hennes son Willem-Alexander tog över tronen.


Han blev den förste kungen i Nederländerna på 122 år. Den vackra drottningens namn är Maxima.

31 kommentarer:

  1. Ett intressant och lärorikt inlägg om det Nederländska kungahuset, även om jag inte bryr mig om den kungliga världen - inte vår svenska och ännu mindre andra länders ...
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är du lik mig. Det känns lite förlegat.

      Radera
  2. Helt enig med Anki. Imponerad över hur mycket med jul/hjul som du fördjupar oss i. Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juliana passade in i min kalender annars är det ganska ointressant med kungligheter. Det har varit väldigt kul att leta upp saker med (h)julanknytning.

      Radera
  3. Jag uppskattar konceptet. Du gräver och jag njuter. Den här gången har du grävt i fin jord. Som alltid försöker jag tänka mig in i det som jag läser. Den uppväxten skulle jag inte uppskattat. Inte heller den offentliga vuxna biten. Jag vill välja allt själv. I den mån det går.
    Kram från en grabb med rött blod i ådrorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här rinner det också rött blod...den riktiga blodfärgen. Jag skulle inte heller vilja leva och vara så påpassad.

      Radera
  4. Jr, stackars kungligheter vad de har måstat finna sig i. Nog för att har det blivit drägligare för dem... men de har det nog inte så roligt på sina jobb alla dagar. Precis som för oss alla andra.
    Trots all glam och glamour skulle jag inte vilja byta liv med dem. Men jag tycker att det är ganska trevligt att få en inblick i deras liv och jag hör till dem som vill ha kvar kungligheterna. Med vissa förändringar i apanage och annat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns både för och nackdelar med att ha ett kungahus. Som för alla kändisar så vänds deras liv ut och in, och allt de gör ifrågasätts. En ändring bl.a. när det gäller apanage hade nog inte skadat.

      Radera
  5. Jag kände igen en hel del om Juliana, men långt ifrån allt. Att de har en kung i dag har totalt gått mig förbi. Jag trodde att Beatrix fortfarande var drottning. Tack för ett intressant och lärorikt inlägg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt och hålla koll på alla andra. Jag är glad att jag har koll på mig själv.

      Radera
  6. Jag tycker att det är häftigt att på den tiden gå emot föräldrar och kungliga regler, eller rekommendationer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var nog en väldigt ovanlig och bestämd ung kvinna.

      Radera
  7. Jag är så glad att jag är en "vanlig" person!
    Svar...Sopgubbarna tar bara gammalt.Du år alldeles för ung för att slängas bort
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trivs också bäst att vara helt vanlig.

      Radera
  8. Tack igen för ett fint " jul-igt" inlägg. Den nederländska kungafamiljens överhuvuden har varit vettiga nog att abdikera så yngre förmågor har kunnat ta över. Deras roll kan man förstås fundera på, men reklammässigt så är de säkert i en helt annan klass än vad en tillfällig statsminister el. President är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt att du gillar inläggen. Kungligheter sitter ju kvar längre än presidenter, så det är kanske lättare att komma ihåg dem. Det finns en del presidenter som utmärker sig mer än andra...på inte gott men ont.

      Radera
  9. Ett intressant inlägg! Syster min har bott i Amsterdam och jag har varit där en del gånger. Den holländska kungafamiljen är mycket uppskattad och har så alltid varit.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att den holländska kungafamiljen är väldigt omtyckt och de verkar vara mer som vem som helst. Man får inte den känslan när man ser eller läser om dem att de försöker vara för mer än andra.

      Radera
  10. Mycket intressant. Jag visste inte så mycket om det holländska kungahuset mer än om Juliana, i stort. Jag kan tänka mig att kungahuset är uppskattat.
    Jag har varit ett par gånger i Amsterdam, men längesen, och ville gärna dit igen och titta på blommorna.
    Jag lärde känna ett gäng holländare i Taizé för några år sen och vi har fortfarande mailkontakt. Mycket trevliga personer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har alltid varit min dröm att komma till Holland speciellt under tulpansäsongen.

      Radera
  11. Tusen tack för dina berömmande ord. Det gör mig jätteglad.

    SvaraRadera
  12. Jag har läst detta med stort intresse. En del visste jag, men inte allt. Jag är nämligen till skillnad emot många andra nyfiken på kungligheter och vad de sysslar med så jag brukar titta på program om de kungliga och läsa artiklar då jag kommer över dom.
    Skojigt att se hur deras liv formas av lagar och etiketter i mycket hög grad. Gillar också att kolla in de vackra klänningarna som de kungliga, kvinnorna bär till fest.
    Tyvärr fick jag inte se några kungligheter då jag var i Holland med min mysing för några år sedan. Ett mysigt land att besöka.
    Tack Gunnel och trevlig kväll.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittar gärna på bilder med kungligheter och andra kändisar när det är fester. Jag är mycket intresserad av mode och tittar lite på modeller och tyger.

      Radera
  13. Nej, det är nog inte så glamouröst alla gånger att vara av kunglig börd!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är betydligt lugnare att vara en helt vanlig Moberg

      Radera
  14. Jag förstår och tycker det var mycket sunt att hon stod upp mot föräldrarna vid 18- års ålder, inget barn mår bra att bli överbeskyddat....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var starkt gjort av henne. Jag tror inte det var så vanligt på den tiden och speciellt inte bland flickor.

      Radera
  15. Tack för denna uppdatering! Hade glömt det mesta men när jag läst kom en del tillbaka- Och att vara kunglig har ju sina avigsidor. Då som nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, deras liv är säkert ingen dans på rosor.

      Radera
  16. Gunnel, du vet förstås att Nederländernas nationalfärg är orange! ;)
    Inte ens en drottning slipper tragedier; Juliana drabbades av röda hund när hon väntade sin yngsta dotter Christina som, p.g.a. detta, föddes svårt synskadad. Minns att min mamma berättade det och tyckte det var bra när jag runt trettonårsåldern fick "göra bort" den sjukdomen.
    Må gott i söder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Jag håller alltid på Nederländerna när de spelar fotboll bara för deras goda smak att bära orange tröjor.

      Radera