tisdag 17 december 2019

Lucka 17

Julstress

                                           
Det påstås att stress är ett modernt fenomen. Det kan inte stämma. Lewis Carroll berättade i Alice i Underlandet om en kanin som sprang runt och tittade på sin klocka hela tiden medan han mumlade: "Kära nån, jag är sen." Den boken gavs ut 1865.


Något som många drabbas av är julstress. Kan det tro bero på att den här idylliska bilden av Carl Larsson ger de flesta dåligt samvete? Så här behöver det absolut inte se ut. Min farmor hade ett sådant julbord, men jag märkte aldrig att hon var stressad. Min mor däremot jäktade för att hinna göra så mycket som möjligt. Jag har mer farmors avslappnade inställning till julen och  julafton kommer alltid att infinna sig den 24 december.....varje år....även om huset inte är skinande rent och julbordet dignar av hemlagad julmat. 

Dessutom kan man med hjälp av RUT-avdrag köpa tjänster till hemmet. Den här tiden hade väl varit perfekt för det. Då kunde man få hjälp med


städning,


matlagning


och bakning.


Det känns tryggt att det följer med en arbetsledare som kontrollerar att allt blir till belåtenhet. Hon markerar de arbetsuppgifter som utförts så att inget glöms bort. Om den här arbetsstyrkan kommit hem till mig hade jag t.o.m. kunnat strunta i RUT-avdraget.

33 kommentarer:

  1. Här råder det totalt stressfria livet. Precis som du skriver så blir det julafton varje år den 24 december och så sker även om dammtussarna dansar i hörnen och julmat och julkakor är inköpta på ICA. Det ligger faktiskt en stor trygghet i det. :)
    Tidig julkram!

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen som helst julstress. Firar inte direkt jul numera.
    Skall i år till min fd chef den 25/12 - det är ju den "stora" dagen här i USA. Har inga andra planer i dagsläget.
    Tycker om den Carl Larssonmålningen.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Carl Larssons tavla är verkligen fantastisk!
    Såå härliga bilder i din lucka idag!
    Här råder ingen som helst julstress numer. Minns min barndoms jular med hur farmor stressade så förskräckligt med att hinna allt. Hon jobbade mer än heltid i bageriet/ konditoriet och lagade all mat från grunden ... tror kanske det var redan då jag blev lite avogt inställd till julen.
    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger nog en del i det du skriver. Jag såg ju hur min farmor bara njöt av julförberedelserna även om hon hade i stort sett allt på julbordet. När mor tog hand om jularna var jag redan vuxen och bodde inte hemma, men hon berättade vad hon hade gjort och var alltid väldigt trött på julafton. Då bestämde jag att så skulle inte jag ha det.

      Radera
  4. Vilket härligt team du bjuder oss på. Den arbetsledaren borde många företag ta efter.
    Lewis Carroll var verkligen före sin TID. Jag blir stressad bara av att se klockan på bilden.
    Jag önskar att ingen människa känner julstress. Tyvärr kommer min önskan inte att uppfyllas.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julstress är ett ord som egentligen borde förbjudas i julordlistan.

      Radera
  5. Julstress? Nä, inte så mycket. Men inte heller stressfritt. Känner att det ska bakas och lagas lite mat innan den där speciella dagen. Julafton brukar oftast avslutas med en tåreskvätt för min del... brukar vara lite för trött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör brunkål och griljerar en färdigkokt skinka. Resten av julmaten köps färdig och är väldigt god. Bakar gör alltid Ulrika och Rasmus och Bo gör Janssons frestelse. Jag vill också njuta av julafton utan att var helt slutkörd. Till saken hör givetvis att jag inte är så intresserad av att laga mat.

      Radera
  6. Jag upplevde aldrig att min mormor var stressad inför julen, däremot så spökade mammas magkatarr alltid vid julen. Själv så klarar jag inte av att stressa, utan förbereder i lugnt tempo. Är i princip jul-färdig. Granen står i garaget, ska in på fredag. Vi ska fira jul hos Therese, så jag tänker inte göra någon julmat. Känns lite lustigt, vi har firat jul här hos oss i 25 år, och eftersom jag inte fixar stressen så har det varit lugnast för mig att ha all mat själv, för då har jag haft koll på allt. Med andra ord, jag gillar inte knytkalas.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det kan vara jobbigt när man inte tål all mat, annars tycker jag att knytkalas är ett utmärkt alternativ när det gäller julfirande.

      Radera
  7. Ja, det blir alldeles säkert jul ändå :)
    Vilka härliga bilder på dina gulliga barnbarn!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Julafton kan man alltid lita på.

      Radera
  8. Med såna duktiga hjälpredor kan det ju inte vara några större problem att få allt fixat till jul.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Den arbetsstyrkan vill man gärna möta ofta. Det borde varit mer stressfyllt förr kan man tycka, när det inte fanns så mycket halvfabrikat eller färdigmat att köpa.

    SvaraRadera
  10. Vi stressar upp oss helt i onödan. Jul blir det i vilket fall som helst. Förstår mycket väl att du skulle strunta i rut-avdraget om du fick hjälp av de där gosingarna som du visar.
    Ha det bra önskar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar det väldigt lugnt och det känns bra.

      Radera
  11. Det får bli som det blir, men vi behöver torka väggar med så stora hundar, det gör kära maken oftast med mopp..I år ska vi fira julen hos dottern och bara ha övernattningsgäster och fixa lite mat..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är stor skillnad på när man har hund. Jag minns att jag kunde städa i stort sett alltid då, men det tänkte jag inte på. Det är så kul att ha en hund.

      Radera
  12. OH!! Såna söta bra arbetare säger man inte Nej tack till!
    Jag kommer ihåg att man förr gjorde skuggbilder
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här jobbarna får gärna dyka upp när som helst.

      Radera
  13. Helt underbart! Tänk om man kunde få så fin hjälp i julstöket! Hos oss stressar vi inte, det blir jul ändå!
    Önskar dig en riktigt GOD JU!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Jag har samma inställning som du...stress förstör julstämningen.

      Radera
  14. Jag tycker inte att jag stressar speciellt mycket inför julen. Allt måste inte vara hemgjort och perfekt utan det viktigaste är att man träffas och är tillsammans. Julen blir oftast vad man gör den till. Får man söta medarbetare till sin hjälp tackar man inte nej.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste är absolut att träffas under julen. Allt annat kommer i andra hand.

      Radera
  15. Jag stressar inte alls lika mycket nu som tidigare. Det kanske blir så med åldern, i alla fall tycker jag mig märka att många slappnar av lite när barnen har flyttat och arbetsbördan blir mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog stämma. Nu har man i och för sig bättre om tid och har också insett att det behöver inte vara på ett visst vis för att det ska bli jul.

      Radera
  16. Jag har haft mina jular med många i släkten. Gång efter gång. Har ingen känsla av att jag stressade, men jag var ju ung och kraftfull.
    Numera bor jag själv och jag firar jul hos någon/några av mina barn, så jag överlåter glädjen till dem. Jag vet att de gillar julen. Och jag trivs med det.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte bli stressad, och det är säkert något man bör vara tacksam över.

      Radera
  17. Vilken härlig lucka! Ja, julen kommer varje år vid samma datum. Men varför jäkta? Kan inte minnas att vare sig min mamma, farmor eller mormor gjorde det. Kanske ör det mer k´julklapparnas inköp som stressar för mat ska man ju ha i vilket fall som helst. Och man kan ju bara äta sig mätt.
    Vilka fina hjälpredor du har. Skönt med dessa. Och även utan RUT- avdrag. De piggar upp bara genom att finnas.
    För egen del tar jag det mycket lugnt och reser bort över juldagarna. Sedan 2002 är julen inte viktig längre. Men "de mina" är det alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt med en lugn jul. Vi gör bara det vi känner för och det fungerar alldeles utmärkt.

      Radera