måndag 2 december 2019

Lucka 2

Hjularöd slott


Slottet tillhör Eslövs kommun, men fastän jag är uppväxt i Eslöv har jag aldrig sett det i verkligheten. Slottet är i privat ägo och är inte öppet för allmänheten. Hjularöd är känt sedan 1300-talet och då i samband med en gåva till ett nunnekloster.


Det slottet som finns idag byggdes 1894-97 och hade som förebilder en del franska slott från 1200- respektive 1300-talet. När man grävde för att gjuta grunden till det nya slottet hittades stensättningar på tre olika nivåer. Man antog att det nedersta lagret tillhört en gård på 1300-talet, det andra lagret från ett hus på slutet av 1500-talet och slutligen det tredje från en huvudbyggnad byggd någon gång på slutet av 1600-talet. En av flyglarna kallas för Kavaljersflygeln och byggdes strax före första världskriget till ett planerat besök av den ryske tsaren, men det blev aldrig av att han kom.


Slottet är nog mest känt för de flesta ifrån julkalendern Mysteriet på Greveholm och Mysteriet på Greveholm-Grevens återkomst eftersom utomhusscenerna är inspelade där. När det gjordes en omröstning både 1999 och 2007 om vilken julkalender som varit den bästa på TV vann Mysteriet på Greveholm båda gångerna.


Det har även spelats in en film med Edvard Persson här 1924. Den heter Studenterna på Tröstehult.

33 kommentarer:

  1. Ett riktigt sagoslott! Intressant att läsa om det!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad ung Edvard Persson var på fotot. Den kalendern gillade både jag och tjejerna. Jag ser på "flygfotot" att det inte tycks vara lätt att låtsas åkt fel för att få några bra bloggbilder.
    Mycket intressant att läsa om.
    Måndagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för väl att jag har flygcertifikat.

      Radera
  3. Det är helt fascinerande du då tida människor kunde bygga både slott och kyrkor. Jag är väldigt impad av de. Mysteriet på Greveholm var bra då det gick.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv minns jag inte mycket av den kalendern, men mina barn påstår att den var jättebra.

      Radera
  4. Det var intressant att läsa om slottet!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Kaffekoppen påfylld och jag fann en chockladbit, två i ärlighetens namn! Fastnar för och gillar ordet Hjularöd - och tänker JUlRÖDA slottet. Rött som julens färg. Några delar av Mysteriet på Greveholm vill jag minnas. Min allmänbildning ökar på ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns några TV-kalendrar, men tyvärr inte Greveholmsmysterierna.

      Radera
  6. Mysteriet på Greveholm såg jag med stor behållning, så det var roligt att se bilderna från slottet.
    Ha en fin måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog leta fram en DVD med den kalendern.

      Radera
  7. Jag har aldrig heller varit där men kände direkt igen det från julkalendern. Mysteriet på Greveholm tyckte jag var mycket bra och även uppföljaren var sevärd.

    Kram och ha en fin måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är visst många som har gillat den.

      Radera
  8. Härligt med gamla slott och herresäten!
    Glad måndag och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande att besöka gamla slott och få veta lite om deras historia.

      Radera
  9. Jag blir så innerligt glad över dina inlägg som här med det historiska perspektivet, så himla intressant! Tusen tack!

    SvaraRadera
  10. Ett mäktigt och fantasieggande slott! Intressant historia!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att man inte får besöka det. Jag vet faktiskt inte om det gäller trädgården också eller bara slottet.

      Radera
  11. Tack!
    Vilket Slott!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  12. Synd man inte kan komma nära och titta på det.

    SvaraRadera
  13. Ett vackert slott. Fint att få ta del av all information om slottet. På en av våra bilresor söderöver övernattade vi i Eslöv och jag tycker mig känna igen att jag har sett detta slott, är ej hundra, kan vara i något annat sammanhang. Det verkar inte vara något som man bara åker förbi och kan titta på, ligger inte så till.
    Den julkalendern kommer jag ihåg, tyckte om den.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det ligger en bit från vägen om man säger så.

      Radera
  14. Greveholm var populär, det kommer jag ihåg. Kul att få historier bakom speciella platser.Synd att det ligger långt från vägen, annars låter det som en bra "stannatillplats" på en sommarrea till Skåne... och dottern m familj i Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det är privatägt kan jag förstå att ägarna inte vill ha gäster alltid, och det finns i och för sig många slott i Skåne som är tillåtna för allmänheten att besöka.

      Radera
  15. Spännande med gamla vackra slott! Jag visste inte att det var där som julkalendern spelades in!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste faktiskt inte jag heller förrän mina barn berättade det.

      Radera
  16. Vilken trevlig lucka som öppnades. Hade ingen aning om detta slott så nu har jag vidgat mina vyer rejält. Tyvärr är jag dåligt bevandrad i Skåne men borde snarast ändra på det.
    Tack för besöket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många vackra och intressanta platser i Skåne. Det är framför allt inte så platt här som många tycks tro. Själv bor jag högst upp på Söderåsen.

      Radera
  17. Hjularöd slott har jag aldrig hört talas om, men vilket pampigt ställe. Privatägt dessutom, den ägaren kan inte vara fattig om man säger så.
    Vi har ju inga barn, så jag har faktiskt aldrig tittat på Julkalendern. Men himla kul att läsa historien om slottet. Å tusen tack för två vackra somriga bilder:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kostar säkert en hel del att underhålla ett slott.

      Radera