lördag 14 december 2019

Lucka 14

Kvarnhjul


Kvarnhjul är hjul som finns i kvarnar placerade vid vattendrag. Med hjälp av vattnet och hjulet kunde de här kvarnarna mala säd bl.a. Idag har vi andra metoder för detta som är betydligt behändigare. Det är ändå något visst med det här gamla sättet och som tur är har en del kvarnar bevarats och används nu som museum. Vi får inte helt glömma bort hur det var förr.


När jag hör ordet kvarnhjul tänker jag på något helt annat....nämligen en stor bredbrättad hatt. Det är ett ganska passande namn på hatten, för ett kvarnhjul är stort. Ett lite mer skämtsamt namn på denna modellen är kyss-mig-om-du-kan-hatt. Många kändisar klär sig i stora hattar för att dölja sitt ansikte och slippa bli igenkända. Jag vet inte om det hjälper så mycket, för nog hade jag tittat lite extra på någon som kom promenerande med en megastor hatt på huvudet.


När Grace Kelly anlände till Monaco för att gifta sig med prins Rainier bar hon en väldigt bredbrättad hatt som dolde mycket av hennes vackra ansikte. Det blev stora skriverier om detta för folket ville naturligtvis se hur deras kommande furstinna såg ut. Efter det var hon väldigt noga med att aldrig ha en modell där brättet skymde ansiktet.

Modist är ett yrke på utdöende, för nästan ingen bär hatt idag. Jag är inte själv någon hattmänniska, men jag tycker ändå om att titta på olika modeller. För många år sedan gick jag en kurs för att lära mig göra en hatt av en capline....det är själva grundstommen till hatten. Den är gjord i filt som går att forma. Först fick vi trä caplinen över en hattstock och sen ångades den så den skulle kunna formas precis som man önskade. Det var verkligen inte lätt. Ibland drog jag för hårt i ena sidan och ibland i den andra. Då var det bara till att börja om från början. Det absolut roligaste var att dekorera hatten, för då kunde man använda sin fantasi och inget var tabu.




25 kommentarer:

  1. De gamla kvarnarna hade sin charm även om det givetvis tog sin tid att mala.
    Just det ja, kvarnhjul kallas den typen hatt som du visar. Jag är ingen hattperson - vissa personer passar i hatt. Tror inte att jag riktigt gör det.
    Hattar var rätt vanliga när mina föräldrar var unga och jag minns att båda hade hatt. Dock inga kvarnhjul.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina föräldrar hade också hatt vid speciella tillfällen.

      Radera
  2. Bra att en del gammalt får vara kvar och påminna oss om hur det var en gång.
    Jag är inte så insatt i olika hattmoden och har aldrig ägt någon. Min första tanke när jag såg alla hattar här hos dig var engelska drottningens strikta krav på att bära hatt på galopptävlingen Royal Ascot.
    Kanske har du redan läst det, men annars får du en länk här: https://www.svenskdam.se/kungligt/11-roliga-detaljer-om-societetsfesten-royal-ascot/
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken! Jag var inne och tittade och det var rena julafton för mig. Det fanns hänvisningar både hit och dit, så jag kommer att bli fullt upptagen hela förmiddagen med att kolla in mode.

      Radera
  3. Kvarnhjul vid kvarnar har jag sett flera i mina dar.
    Kvarnhjulshattar däremot har jag inte stött på så många. Kanske har jag fel umgänge, eller har haft.
    Vackra hattar på vackra damer, du visar idag. Audrey Hepburn en av mina absoluta favoriter.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvarnhjulshattar är nog inte så vanliga i vardagslag. De flesta jag har sett har varit vid olika större arrangemang.

      Radera
  4. Jag gillar kvarnhjul och det är intressant med deras uppgift. Dessutom uppskattar jag en snygg häftig hatt på en kvinna vid rätt tillfälle. Sedan en annan viktig sak. Det är ALLTID rätt tillfälle att njuta av AH i alla dekorationer och frisyrer. GK var också mycket stilig och vacker. Jag har några filmisar på/av henne också. Har du kvar hatten från kursen? Har du haft den på vid något offentligt tillfälle? En runda till Köpenhamn kanske.
    Nu ska jag försöka koppla bort Audrey innan vi tar bilen till centrum. Det ska bli spännande att se om vi får in granen i år också i "den lilla blå".
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kvar hatten från kursen, men har funderat på att göra om den till en annan modell. Den har tyvärr inte använts så många gånger. Min julgran står så grön och grann och färdigklädd i TV-rumet sen mer än en vecka tillbaka. Jag var väldigt tidigt ute i år.

      Radera
  5. Senast jag bar hatt var när vår äldsta dotter gifte sig. Jag tycker det är fint med hattar och min mamma hade nästan alltid hatt vintertid. Så egentligen tycker jag att vi skulle bära hatt betydligt oftare för visst finns det väldigt många fina. Sedan är det kanske läge för något mer diskret till en vardag.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är tjusigt md hatt, men som du säger så platsar nog inte en kvarnhjulshatt till vardags.

      Radera
  6. Gamla kvarnar återvänder jag gärna till. Då vi hållit på en del med geocaching, så blir det gärna så att den som "gömt" burken, vill visa något speciellt, i många fall en gammal kvarn.
    Ibland kör ju hembygdsföreningar igång sina gamla kvarnar och mal mjöl. Alltid lika gott att baka av.
    Dagens kunskap från dej, det blev namnet på den stora hatten. Spännande att ha fått forma sin egen hatt. Har aldrig ägt en hatt, men kommer väl ihåg den riktigt gamla generationens tanter, numera borta, som hade sina mer eller mindre vackra huvudkreationer på, även inomhus.Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att få se hur man gjorde förr innan allt blev så datoriserat. Tur att det finns hembygdsföreningar som håller sådant vid liv.

      Radera
  7. Underbara Audrey Hepburn. Vilket enormt lager med foton på henne du måste ha!
    Trevlig lördag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Audrey är så tjusig och hon platsar överallt. Det finns otroligt många foton av henne på nätet.

      Radera
  8. Jag är så imponerad av alla hattskapelser jag sett. Modisterna är verkligen skickliga.

    SvaraRadera
  9. Igår gick jag förbi ett gammalt rostigt kvarnhjul. Synd nog så tog jag inget foto
    Kvarnhjulshattarna borde vara passliga att använda som regnhattar. Perfekta som paraplyer.
    Trevlig lördag! Hälsar Pettas-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det hade varit tjusiga paraplyer.

      Radera
  10. Fint med gammalt. Som gamla kvarnhjul och kvarnstenar. Även dessa enorma hattar.
    Jag har en väninna. Hon bär hatt utom när hon cyklar. Hon har 35 st minst.
    Trevlig helg, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, jag är lite avundsjuk på de som kan bära hatt. Jag tycker inte jag klär i det.

      Radera
  11. Nere vid Höörsån har vi ett kvarnhjul som de sätter igång ibland!
    Svar..Mössen på min blogg är snälla möss!
    Ha en bra fortsättning på dagen!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Kvarnhjulen i första bilden påminner om de i Gustavsberg. Det finns inte så många som är bevarade i Sverige, medan det vimlar om dom i England.
    Å på tal om England så påminner dina "hattiga" kvarnhjulen om de brittiska kungahusets kreationer, eller om besökarna på hästkapplöpningsbanan Royal Ascot.
    Själv har jag aldrig ägt en hatt, alldeles för kvinnligt för mig, men jag beundrar dessa harrkonstverk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett bilder från Ascot och det är rena hattparaden.

      Radera
  13. Jag tycker att det är stiligt med hatt, både på damer och på herrar. På de flesta av dem i alla fall. Själv har jag väldigt svårt att hitta mössor som passar. Det blir så när man har större huvudomfång än vad damer i allmänhet har. Mössorna är för små, helt enkelt. Samma sak när jag någon gång provar en hatt. Att gå till en modist skulle väl vara det enda rätta, men tror att min ekonomi sätter stopp för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kostar säkert en hel del att köpa en hatt från en modist, men den hade garanterat passat.

      Radera