fredag 20 december 2019

Lucka 20

Jullekar


När jag gick i skolan dansade vi alltid runt granen när vi hade julfest. Den placerades i mitten av gymnastiksalen för att så många som möjligt skulle få plats att dansa. Vad jag minns var det ingen som protesterade även om kanske inte alla var så upplagda för att dansa.

Läraren spelade alltid de gamla vanliga ringlekarna på orgeln som forslats dit. Det var Så går vi runt kring ett enebärssnår och Mormors lilla kråka, som jag avskydde, eftersom pojkarna drog och slet i armarna på oss flickor för att vi skulle dratta på ändan....och ofta lyckades de med det. Räven raskar över isen, Vi äro musikanter och Skära, skära havre var några andra vanliga ringlekar. Det avslutades alltid med Karusellen, som var en fartfylld variant och ofta slutade med att det låg ett antal barn i en hög på golvet.

Då vi haft julfest i skolorna jag jobbat på har det varit en del av de här gamla lekarna som varit med och det är kul att inte allt gammalt försvinner. När det var dags för julgransplundring var det i stort sett samma lekar och sånger. Till allra sist blev det långdans genom hela skolan. Under tiden plockade en i personalen bort allt pynt i granen och hängde upp flätade pappershjärtan med lite smågodis i....


och naturligtvis polkagrismöss.


Till sist tippades granen och vi hjälptes åt att sopa ut den på skolgården.

25 kommentarer:

  1. Många traditioner har försvunnit, synd nog.
    Jag själv inte varit med om julfester i skolan på det trevliga sättet du beskriver som slutar med att man är med och också sopar ut julen.
    Dansa runt granen har jag gjort tillsammans med flera andra skolor som samlades i stadshuset i Mariehamn. Olika julspel, tablåer och liknande uppträdde vi med.Staden sköttes själv om att julen sopades ut. Så var det upplagt på 50-talet i Mariehamn. Nu är allt annorlunda, vet dock inte riktigt hur.
    En fin fredag önskar Karin dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Traditionerna är nog väldigt olika från plats till plats.

      Radera
  2. Vilka gulliga polkagrismöss.
    Jag ska just skicka iväg någon som ska dansa runt skolgranen om en stund.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. I "min" gamla skola lever samma tradition fortfarande kvar.

      Radera
  3. Alltid kul med en julfest. Astrid var så nöjd nu i veckan, för de hade haft julfest på förskolan, dansat runt granen i gymnastiksalen, och så kom tomten. Sen hade hon ju sin röda fina klänning, hon var så nöjd.
    En fin tradition, som fortfarande lever i Linneryd.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt när man bevarar en del gamla traditioner.

      Radera
  4. När vi hade julaktivitetsdag i veckan, så fanns jullrkar med på programmet. Ingen gran i idrottshallen, men en pyntad bock, ett sådant där vidrigt gymparedskap alltså.
    För egen del så här jag alltid avskytt Skära, skära havre. Så fruktansvärt att bli utan...och sedan utpekad. Favoriten är nog Musikanterna från Skaraborg. Tack för denna luckan. Fyra kvar bara...Så snabbt tiden gått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det rullar emot jul med väldig fart.

      Radera
  5. Minns att vi i "småskolan" lekte jullekar och dansade långdans och så har man ju varit på en del julgransplundringar - men jag har aldrig gillat dessa danslekar ... inte ens som barn.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte minnas att jag gillade dem heller som barn, men på den tiden ifrågasatte man inte de vuxna så mycket. När jag själv jobbade i skolan var allt mer i samförstånd med barnen, vilket jag tycker det ska vara, eftersom de är med på aktiviteterna.

      Radera
  6. Vi hade julgransplundringar när jag var barn, men det skedde alltså när julen var slut. Och inte alls i skolan utan det var föreningar som ordnade med det. Menar du att ni dansade runt granen och hade jullekar på skolan innan jul?
    En del av jullekarna var, och är, väl ungefär samma som när man dansar kring midsommarstången. Tycks jag minnas.
    Så gulliga polkagrismöss. De polkagrisarna kan man väl inte äta upp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade julfest i skolan innan jul och efter jullovet var det Fritids som tog hand om julgransplundringen. Det går ju i och för sig att äta upp polkagrisstången och köpa en ny och trä i så musen får en svans igen.

      Radera
  7. Jag har inte gjort mössen på bilden, men en del andra möss. De är perfekta att använda som placeringskort för de är lätta att hänga på glaset.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det är mycket annorlunda idag än förr. Borta är tiden med riktiga granar och tända levande ljus. Mycket är konstgjort, inte bara för brandfaran utan även för allergiker.
    Visst var det kul med dans kring granen och julgransplundring!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att julgransplundringen var väldigt populär. En riktig gran vill jag ha när det är jul, och kungsgranen bärår inte så lätt så det är helt ok. Som tur är så har vi inga allergiker i familjen.

      Radera
  9. Alla de där ringlekarna har jag givetvis varit med om väldigt många gånger. Vi firade många helger tillsammans med två av mina farbröders familjer och det lektes alltid väldigt mycket och inte bara barnen, utan alla var med både på ringlekar och andra sällskapslekar typ "Packa pappas kappsäck" och "Ett skepp kommer lastat".
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla vuxna var med på lekarna hemma hos farmor och farfar, och jag vet att vi barn ryckte det var kul. Det blev lite annorlunda när vuxna också var med.

      Radera
  10. Såna polkagrishjärtan har jag aldrig sett förr!
    Svar:Det finns många bra illustrationer så att man förstår budskapet!
    Ha en bra fredag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade ett mönster på dem på nätet och har gjort ett stort antal sådana.

      Radera
  11. När min pappa levde var han med i ett ordenssällskap som ordnade en riktig julfest för barnen. Det var traditionell dans kring granden och olika jullekar till levande musik. Så mysigt. Numera är det nog inte lika vanligt längre.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror med att julfesterna har avtagit en hel del.

      Radera
  12. Känner så väl igen detta. Och förr kunde ju alla barn texterna till julsångerna och man lärde sig att dansa dem på gymnastiklektionerna eller musiktimmarna. Minns så väl från den tiden jag jobbade i skolan och det är ju inte direkt på antiken. (Slutade 2010) Vet att just "karusellen" var populär för där var det lite fart och fläkt. Detta var ju en del av den svenska kulturen och tyvärr verkar den har städats bort.
    Kan inte minnas heller att det var några större protester mot jullekarna i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slutade också att jobba i skolan 2010 (känns som igår). Man kan ju hoppas att ungdomarna vill ta upp gamla julseder när de själv får barn. Allt behöver inte kretsa kring datorn.

      Radera
  13. Vilka roliga minnen! Undrar också om dagens barn ens kan en enda gammal hederlig julsång. Tvivlar på det faktiskt. Polkagrismössen är ju så himla söta. Vilken rolig idé. Har faktiskt aldrig sett sådana faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog i varje fall inte många barn som kan några texter till de gamla julsångerna.

      Radera