onsdag 22 mars 2017

Spelmodernisering


Monopol lär vara ett mycket populärt spela i många länder. Det har aldrig fascinerat mig av någon anledning. Egentligen vet jag inte varför. Det är bara inget som tilltalar mig. Jag tycker det är så långtråkigt. När våra barn var yngre var det alltid Göran som fick spela det med dem. De spelade även något som hette Bondespelet och som var precis lika tråkigt.


Vi hade många spel så det fanns alltid något som jag kunde vara med i. Cluedo minns jag som ett spännande spel...lite i deckargenren. Det första spel jag kommer ihåg från när jag var barn är Fia. Det spelet går nog aldrig ur tiden. Kortspel är också underhållande. Över huvud taget är sällskapsspel något som passar alla, tror jag. Då kan man prata med varandra under tiden och det blir mer gemenskap än när var och en sitter med sin mobil. Ute i affärer finns det gott om både nya och gamla spel, så det finns säkert något för alla smaker. Jag tror inte att det nånsin blir omodernt med sällskapsspel.

Häromdagen läste jag att det varit en omröstning bland Monopolentusiaster om vilka pjäser som var populärast. Över 4,3 miljoner hade lämnat in förslag. Den pjäs som flest röstade på var den skotska terriern, så den får klart stanna kvar precis som den höga hatten, bilen, katten och slagskeppet.


Några som får stryka på foten är skon, skottkärran och fingerborgen. I och med att både sko och fingerborg försvinner är alla chanser till att jag ska försöka intressera mig för det här spelet borta.







De ersätts av en pingvin, en gummianka och en Tyrannosaurus Rex. Det är lite som det är nu i världen. Den vimlar av Pokémon som ser ut som pingviner och hela världen är en ankdamm som styrs av karlar med synsätt som om de härstammade från dinosaurietiden.

20 kommentarer:

  1. Jag spelade Monopol ibland med mina föräldrar.
    Har aldrig hört talas om de pjäser du räknar upp. Vi hade bara små figurer (såg knappt ens ut som figurer) som vi använde att gå runt spelplanen med.
    Sällskapsspel kan vara roliga även om just Monopol ofta kan bli ett spel där man konkurrerar mer än spelar och har kul.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. För tillfället är Rummikub mitt favoritspel.

      Radera
  2. Jag spelade ofta Monopol när jag var liten men inte var det något speciellt roligt spel. Då föredrog jag Tjuv och Polis eller Afrikas stjärna. I dag finns det en uppsjö av trevliga sällskapsspel. Äldsta fröken har massor så det blir alltid en omgång när vi ses.

    Vilken imponerande samling av fingerborgar!

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Afrikas stjärna är inget jag känner till. Jag älskar fingerborg och det vet många om, så jag får nya lite då och då från olika håll i världen.

      Radera
  3. Monopol har aldrig varit något för mig heller ... men Fia spelar vi ofta med barnbarnen :) Populärast hos yngsta barnbarnet just nu är ett spel som heter Mix-Max och det är ganska kul även för farmor :)
    Är det fingerborgar allihop där i kastlådan? Wow!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fingerborgar från runt om i världen. Mina barn köper till mig så fort de kommer tlll ett nytt spännande ställe.Själv köper jag alltid ett minne från en ny plats jag besöker, och fingerborg tar inte så stor plats så det är ganska enkelt att samla på.

      Radera
  4. Jag har inte heller varit entusiastisk när monopolspelet har lagts fram på bordet. Jag står gärna över då. Afrikas stjärna hörde till favoriterna en gång i tiden. Det spelet heter någonting annat i Sverige har jag för mig.

    Min svärmor samlade på fingerborgar hon också och hade ungefär en lika stor samling som du har. Det var alltid roligt att hjälpa till att samla på dem åt henne när man var bortrest. Vi var många som gjorde det men de flesta hade hon själv köpt på alla de resor som hon och svärfar gjorde.

    Dina skor är härliga!

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kan undras vad det är för ett spel. Måste nog kolla upp det. Det är lagom stora saker att samla på och lätta att hitta överallt.

      Radera
  5. Vilken härlig samling du har. En säsong visade vi upp fingerborgar för våra besökare på museet.
    Sällskapsspel är trevligt att ägna sig åt ibland. Tyvärr blir det inte så ofta längre. Betydligt roligare än att leka "ensam" på en mobil.
    Solkramar från Ystad
    Ps. Ett tag var jag ute efter att köpa Bondespelet. Jag missade alltså inget. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd att jag missade den utställningen. Jag hade inte lagt ner någon större energi på att leta efter Bondespelet.

      Radera
  6. Ännu en en ickespelare här :-)
    Men Monopol inköptes för att spela med båda barnbarnen - och blev bankrutt, men vi hade det härligt.
    Då har jag de omoderna pjäserna kvar - det gillar jag ju!
    Din samling gillar jag också :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte vitsen med att ändra på spelpjäser. Jag skulle ju kunna ha ett eget spel med fingerborgar som spelpjäser.

      Radera
  7. Nej, varför ska allt ändras på. Behåll det gamla vanliga.
    Monopol är inget för mig, spelar ogärna spel.
    Jag gillar dina skor och prylhyllan.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns vissa spel som jag gillar mer än andra.

      Radera
  8. Jag älskar din slutkläm! Där slog du verkligen huvudet på spiken.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Åhh jag älskade monopol när jag var mindre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad man kan tycka olika om saker och ting.

      Radera
  10. Men oj, jag som älskar Monopol! När jag var nygift första gången så brukade maken och jag träffa kompisar och spela monopol med enkronor. Det var på dödligt allvar.
    Kort har jag spelat hela livet, mormor och mamma spelade med mig när jag var barn och sen har det bara fortsatt. Tyvärr har jag ingen att spela med numera, tror jag måste aktivera det, kanske försöka få ihop ett gäng, det är ju så kul. Tack för tipset, nu ska jag plåga grannarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tror nog inte de kommer att känna sig så plågade. Att spela är kul.

      Radera