söndag 26 mars 2017

Nya vänner


Du är aldrig för gammal för att skaffa dig nya vänner.

Så länge man jobbar så tror jag inte man funderar så mycket på att skaffa nya vänner. I regel har man fullt upp med de man känner både genom jobbet och privat. En del faller bort med åren, för man upptäcker att man har inte så mycket gemensamt längre och en del kanske flyttar långt bort. Bara för att man inte har arbetskamrater betyder inte det att man måste vara ensam. Det går alltid att hitta nya människor som man många gånger har mer gemensamt med, eftersom man då väljer de som har samma intressen. På jobb var det oftast jobbet som var det gemensamma.


Genom bloggen har jag kommit i kontakt med massor av trevliga människor med ungefär samma intressen som jag, och som jag nu räknar som mina vänner. Någon lär ha sagt:" Om du förutsätter att människor du träffar är trevliga, så är det förvånansvärt många som är det". Jag tror att vi i regel är alldeles för rädda att prata med okända människor. Det värsta som kan hända är nog att personen i fråga inte bryr sig om att svara. Då är det bara till att konstatera att just den personen var inte en blivande ny vän....men det finns andra.

14 kommentarer:

  1. Du har så rätt vännen.Om man är "öppen" så får man många vänner.
    och stå inte och stirra på en stängd dörr ,det finns öppna dörrar bredvid!
    S..Nalle Puh är en klok Nalle!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så sant, så sant! Kloka och tänkvärda ord som vanligt...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag hade en make som var otroligt social och som kunde prata med vem som helst, när som helst. Själv höll jag mig i bakgrunden, log och nickade och höll med.
    Så blev jag ensam och helt plötsligt måste jag ta egna initiativ. Det kändes ovant och inte helt bekvämt, men det går faktiskt förvånadsvärt bra och jag har fått nya "egna" vänner!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var väldigt blyg som ung, men när det försvann var det lätt att skaffa vänner.

      Radera
  4. Du har så rätt! Man är för rädd för att ta kontakt med nya människor....men de är inte alls så farliga när man väl lärt känna dem :D
    Kram och trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande att lära känna nya människor.

      Radera
  5. Alltid trevligt att träffa nya vänner, minst lika trevligt med bloggvännerna.
    Tänk att du och jag är vänner. Ofta känner och tycker jag likadant som du.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är märkligt att man kan känna gemenskap med människor man aldrig mött. Vi har många gemensamma intressen har jag märkt.

      Radera
  6. I bloggosfären vimlar det av trevliga, mysiga människor och har man tur så hittar man någon - eller många! - som har ungefär samma intressen, tankar och åsikter som man själv har. (Vill man skojsa till så kan man kanske, symboliskt, tala om "a match made in heaven".) ;)
    Jag tycker det verkar som att du och jag har mycket gemensamt. Jättekul med kontakter spridda över landet - och världen!
    Ha det gott, bloggvännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att vi har samma humor och ofta tänker väldigt lika. Fantastiskt att träffa på en själsfrände på detta viset.

      Radera