tisdag 14 mars 2017

Läkare som lyssnar



Min skog är väldigt populär bland läkare har jag märkt. Detta gäller både kvinnliga och manliga läkare. Ofta när jag går där så stöter jag på dem när de kommer farande i motionsspåret med stetoskopet hängande i öronen. De har tydligen bara en kort paus och har ilat från lasarettet och hit för att motionera. Beundransvärt! Kvickt har de slängt in den vita rocken i bilen och gett sig iväg. Jag förstår att de har bråttom tillbaka till sitt jobb och då är det bra att vara beredd och kunna lyssna på patienterna med en gång. 

Vad jag däremot inte förstår är när de promenerar inne i skogen men fortfarande har stetoskopet fastsatt i öronen. Ingen av dem ser ut att ha så bråttom så jag gissar att de är lediga. Hade det inte då varit bättre att lyssna på trädens sus, bäckens porlande och fåglarnas kvitter? Det sänker stressnivån enormt. 

Det första jag gjorde när jag kom hem från jobbet i skolan var att ta en promenad i skogen. Efter en hel dag i den ljudnivån som blir när många barn träffas behövdes tystnaden. Jag njöt i fulla drag av att ingen pratade eller skrek. Det är ändå aldrig riktigt tyst inne i skogen om man lyssnar. Ljudet som finns där inne är däremot väldigt nervlugnande. Aldrig i livet att jag skulle fundera på att stoppa några ploppar i öronen för att gå och lyssna på musik. Den vackraste musik som finns är fågelkvitter.


Om jag någon gång skulle fundera på att skaffa mig lurar att plugga in i mobilen eller annat för att lyssna på musik så ska det vara lurar med klass och inte sådana fula som ser ut som stetoskop.

22 kommentarer:

  1. Plupparna i öronen är bra då man pratar i telefonen. Mina händer och armar somnar då jag håller i telefonen. Men att gå och lyssna på musik eller ljudbok har jag inte kommit underfund med, inte då fåglar och lite trädsus spelar för mig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturens ljud är det mest avstressande som finns.

      Radera
  2. Haha, jag skrattar gott åt synen med förbispringande läkare med stetoskopet hängandes runt halsen.
    Jag är som du i det här fallet, skulle aldrig ens tänka mig att lyssna på någonting annat än skogens ljud, skogens tystnad osv. Det om något är en upplevelse. Jag har svårt att förstå att man är ute på långpromenad eller en motionsrunda och måste ha ljud i öronen hela tiden. De missar mycket av det naturliga. Det händer ofta här hos oss i obygden också, att jag ser folk komma med hörlurarna på, med Iphonen framför sig, messandes till övriga världen att nu springer jag :) Det är ju viktigt att berätta för väldigt många att berätta vad man gör just nu, precis just nu. Tänk om man blir bortglömd under tiden annars. Nu raljerar jag förstås en aning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Men just så är det ju. Många tycks tro att alla är så intresserade av vad de gör. Jag vill i stället vara lite hemlig och hålla det för mig själv.

      Radera
  3. Ja dessa minipizzor med köpta bröd är enkla,snabba och goda,den senaste på Skogaholms bröd,bäst hittills..Jag har aldrig något i öronen som låter,när jag är ute,oavsett vad jag pysslar med..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det verkar obekvämt att stoppa något i öronen.

      Radera
  4. Jag gör som du njuter av naturens ljud !!
    S..Ha en bra tisdag - och tyck om dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag gör som du Gunnel, den bästa ljuvaste 'musiken' är ljudet av livet, det som händer utanför lurarna. Har aldrig haft sådant i öronen när jag är ute, men när det blåst väldigt mycket har jag petat in 'gula pluttar' i öronen (har känsliga öronen, får öron-språng lätt). 'Pluttar' också för att utestänga oljud som t.ex. inne i flygplan.
    Att vistas i skogen är den bästa medicinen.
    Hi hi . . finns det sådana glamour hörlurar ?
    Vårkram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns att köpa om man är beredd att betala för dem. Det är därför jag är "lurfri".

      Radera
  6. Roligt inlägg - jag undrade först om det var sant, haha! Eftersom jag sällan lyssnar på radio eller ser på TV brukar jag ha med mig "stetoskopet" när jag är ute och promenerar. Vi har bara vägen längs landsvägen eller vägen längs med de långa åkrarna att gå på och där sjunger inga fåglar. De senaste gångerna har jag lyssnat till Sommar och Vinter i P1 och fått många nya erfarenheter och fina upplevelser av de som sommar- eller vinterpratar. Musiken är ju dessutom förkortad så man slipper att lyssna till det värsta dunket mer än någon minut. Har aldrig tålamod att lyssna till dessa program annars.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar ifall det är nyttigt för hörseln att alltid ha hög musik som strömmar in i öronen. man måste bli oerhört trött av det, tycker jag.

      Radera
  7. Hej å hå Gunnel .. du är allt bra roligt du, smyger in det i texten så skickligt så :-)
    Först tänkte jag att den skogen skulle jag gå i och sätta krokben för en av läkarna för en konsultation :-)
    Läckert "stetoskop" du väljer - pantertanterstil på det. I skogen går jag utan hörlurar med musik. När jag motionsgår med stavar gör jag det gärna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag kan hjälpa dig att "fälla" en läkare.

      Radera
  8. Jag skulle aldrig drömma om att ha "stetoskop" i öronen utan njuter av att lyssna till naturens ljud. Det är liksom en stor del av behållningen.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt avkopplande. Jag förstår att du med uppskattar det efter att komma hem från skolan.

      Radera
  9. Vilket kul inlägg!
    Jag har aldrig motionerat med musik eller bokläsning i öronen. Jag vill höra naturen. Dock har jag pluppar i, för det är mina hörapparater. Annars skulle jag inte höra fågelsången så bra.
    Kram och godnatt 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sortens pluggar du har skulle jag med använt om jag inte kunde höra fågelsången annars.

      Radera
  10. Jag har heller aldrig haft headset i öronen när jag varit ute och jag njuter gärna av tystnaden. Slås ofta av hur vanligt det är att yngre människor har headset på sig varhelst de befinner sig. Gissar att det är ett sätt att skärma av sig från omgivningen men funderar på hur de påverkas av att ständigt ha rätt hög volym direkt i öronen.
    Ps. Först trodde jag på fullt allvar att läkarna sprang om kring med stetoskopen ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det kanske finns nån läkare som springer här i skogen, men utan stetoskop.

      Radera
  11. "Stetoskoplurar" när man går/springer i skogen är ju ungefär lika smart som att vara på en vacker konsert med lurarna på. Nej, de kan man använda där trafikbruset är bullrigt högt och störande men då kanske det t.o.m. överröstar "stetoskop-programmet".
    De enda gånger jag har någonting i öronen är när jag dammsuger eller kör mixerstav eller elvisp.
    Slaskigt snöfall här hela kvällen. Och nu är plogbilen ute. Hoppas onsdagen blir mer vårlik.
    Njut krokusarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket deprimerande väder du har. Tur att du inte saknar humor. Du kanske kan se nåt kul ändå i eländet.

      Radera