måndag 6 mars 2017

Fallna änglar



Änglar är min passion...i varje fall en av dem. Jag har alltid varit svag för de här små varelserna, för jag tycker de är så söta. De är både mystiska och lugnande på en och samma gång. Julen här hos mig är rena himmelriket, för det flaxar runt änglar i varje rum. Många av dem har jag framme dagligen.


Ovanpå min dator satt en liten ängel fasttejpad och höll lite koll på mig. Jag hade tyvärr tejpat fast henne direkt över mikrofonen, så när jag skypade var det ingen som hörde vad jag sa.


Jag satte då fast henne på min skrivare i stället. Där satt hon som ett litet handtag mitt på locket. Häromdagen la jag en hoprullad plansch där också och då höll ängeln fast den. Senare på kvällen när jag tittade på TV hördes en duns. Först förstod jag inte var ljudet kom ifrån, men när jag kom in i mitt datarum såg jag att den lilla ängeln låg på golvet. Antagligen hade limmet på tejpen blivit dåligt efter flyttningen. Tack och lov så var ängeln inte skadad.


Jag har även haft en liten ängel sittande på gästhandfatet, men en dag när jag städade det så välte jag ner henne på golvet och vingarna gick sönder. En ängel utan vingar är ingen riktig ängel, så jag plockade bort den. Vid sidan på det stora handfatet har jag också haft en ängel. Den stod och höll i ett hjärta. Änglar och hjärtan hör ihop. Den har klarat sig länge på sin utsatta plats, men igår var det slut på turen. Jag viftade väl lite extra mycket när jag sträckte mig efter en krämburk som jag har på hyllan vid sidan. På nåt vis fick jag fatt om ängeln och hon drösade i golvet. Den var gjord av glas och gick givetvis i tusen bitar. Det enda som inte gick sönder var det lilla hjärtat hon hållit i handen, och det har jag sparat.

Jag trodde i min enfald att om jag var omgiven av så många änglar så skulle deras egenskaper smitta av sig på mig, men det verkar inte så. Jag blir nog aldrig någon skyddsängel.

20 kommentarer:

  1. Det var många fina änglar som finns hemma hos Gunnel. :)
    Ja, att ha ängeln över mikrofonen kanske inte fungerar så bra.
    Ibland händer olyckor med prydnadssaker. Tur att du har så många änglar trots allt.
    Ser förresten att du har en Mac-dator. Det hade jag under många år. Numera har jag PC.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan man vara riktigt klantig. Jag började med en PC men har haft Mac ganska många år nu och är mycket nöjd med den.

      Radera
  2. Oj så många fina änglar du har hos dig! Tur att din lilla ängel på datorn inte gick sönder, men tråkigt med de andra som gick i kras...
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samlat på änglar i många år.

      Radera
  3. Inte bra alls att sätta ängeln över mikrofonen.
    S..Det kan vara en utmaning ibland att leva!
    Ha en bra dag vännen!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag upptäckte att det var riktigt dumt gjort.

      Radera
  4. Det finns många vackra tankar kring ditt änglasamlande, det förstår jag, men samtidigt har jag lite svårt att begripa mig på det. Hos mig finns inte en enda ängel och jag har aldrig haft tanken på att skaffa mig någon. Dags att tänka om kanske??
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget som jag tänkt så mycket på. Det har bara blivit så att jag alltid gillat änglar ända sen jag var liten. Man kan nog inte konstruera fram en tanke eller känsla utan det måste komma av sig själv, tror jag. Du har säkert andra intressen som du tycker är viktiga för dig.

      Radera
  5. Men då är vi lika du o jag... min passion är också änglar... jag vet inte hur många jag har här hemma. barbarnen brukar räkna alla när dom kommer hit...men jag minns inte hur många... men det är änglar överallt!!! ska försöka räkna nån gång o berätta för dig!!!!! Kram på dig!!!!!!

    SvaraRadera
  6. Det är något speciellt med änglar.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Även jag gillar änglar och de dyker upp både här och där. Tidigare, när jag bodde i huset och barnen var små, envisades jag med att ha ett par förgyllda änglar på fönsterbrädan i sovrummet. Den föll i golvet många gånger och min yngste son limmade ihop dem varje gång. Nu funderar jag på att spraymåla några änglar så de blir vita.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många olika sorters änglar. Jag brukar alltid hitta någon ny när jag är ute och handlar, men försöker behärska mig så jag inte köper alla.

      Radera
  8. Hej, jag märker på loppis att folk samlar på olika grejer, änglar, hundar, flodhästar, ugglor, de köper saker som jag i mitt stilla sinne tänkt att dessa blir vi nog aldrig av med. Men konstigt nog, det som inte en vill ha, passar en annan. Änglar känns tryggt att samla på. Men jag skulle inte kunna ha framme en massa ömtåliga små pjäser på mina möbler. Mina katter skulle ha ner dem endera dagen, ibland får dom ett tokryck och far runt i huset som små djävular, o just nu är Torsten en marskatt trots att han varit kastrerad i flera år. Han är rastlös och hoppar och far, ibland lyfter jag helt sonika ut honom genom ytterdörren för att undvika att han far fram som ett jehu...
    Ha en fin marsvecka, denna månad gillar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara några stycken framme året om. Det blir så mycket att damma annars,men under julen kommer alla fram i ljuset.

      Radera
  9. En berömd änglasamlerska är ju Christina Schollin så du är i gott sällskap. Jag tror det är många som samlar på änglar, de bevingade kan verkligen vara oemotståndligt söta.
    Hur är det i Skåne, är det mycket snö? Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har besökt Christinas butik och där vimlade det av änglar. Vi har ingen snö men väldans kallt

      Radera
  10. Jag har också många änglar, så pass att en hel del fortfarande ligger i kartonger efter min flytt till mindre. Eftersom jag är som dej är det perfekt att kunna gå och hämta fram nya varefter jag slår sönder de gamla.....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det är bra att ha ett förråd att plocka från när man klantar till det.

      Radera