onsdag 29 mars 2017

Ögontjänare


Den här synen möter mig varje morgon jag tittar ut genom fönstret i mitt datarum. Runt apelträdet växer en hel del krokusar i olika färger. Jag tycker det höjer humöret några grader när jag får se dem och tröttheten försvinner snabbt. Det är många år sedan jag planterade lökarna, men de blommar varje år och har förökat sig rikligt. Jag gillar sådana lökväxter som klarar sig själv utan någon större passning. Tyvärr har jag sett att en del av krokusarna sett så hängiga ut. Några har legat platt på marken och det såg ut som om de var nertrampade och blombladen såg lite trasiga ut. Har jag fått in skadedjur i trädgården, tro? Vi hade inga mördarsniglar i fjor och i och för sig vet jag inte om de gillar krokus.


Nu när det har blivit lite varmare släpper Göran ut brevduvorna en stund varje dag. Tävlingarna börjar den 6 maj och de behöver träna upp sina vingar. De spankulerar kring i vår trädgård och pickar i marken som höns. Mask letar de inte efter, det är jag helt övertygad om. Så länge jag är kvar i trädgården brukar de gå runt blommorna eller stå uppe på trappan till duvslaget och kolla in omgivningen. Jag hade ändå mina misstanker om vem som förstörde mina krokusar. Därför gick jag in och efter en stund kikade jag fram bakom gardinen i mitt datarum....och vad fick jag se?


Tagen på bar gärning!

Jag undrar vem jag ska skicka stadeståndskravet till?

20 kommentarer:

  1. Det blir väl Göran som får brevet? ;)
    Krokusar är verkligen fina och lyser upp i vårsolen.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Haha ... absolut ögontjänare! Jag vet vem jag skulle skicka skadeståndskravet till :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Haha! Vilka ögontjänare :D
    Jag hade skickat brevet till Göran ;)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det blev väl ett gemensamt problem - i nöd och lust lovade vi ju en gång.
    Jag såg din kommentar, annars är jag nästan aldrig inne o läser nu längre. Ju längre tiden går, ju mer otroligt är det att jag skriver.
    Annat får ta tid. Trädgården börjar nu, men så prunkande är den inte nu precis. Men alltid är det några småplantor som ska ses om.
    I helgen var jag i Malmö o på syfestivalen. Jag handlade en hel del av Zannaz o tänkte på dig. Varför tog jag inte kontakt innan så kunde vi ses där. Vad mycket roliga tyger!! Syendet är ju också något som tar sin tid, fast tyvärr växer barnbarnen upp och vill inte ha med nallar o kaniner längre. Ha det bra, jag tänker på dig då och då, för du är en av dem jag "känt" längst. Varma hälsningar från Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att höra från dig. Min dotter var på symässan på fredagen. Det kommer kanske fler evenemang i Skåne som du ska besöka. Det hade varit kul om vi kunde ses då.

      Radera
  5. Visst är den sortens lökväxter oerhört tacksamma och dessutom en fröjd för ögat! Så ni sysslar med brevduvor. Det låter spännande!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran har tävlat med brevduvor i över 45 år.

      Radera
  6. Den vackra och vårliga utsikten skulle jag gärna ha! Och precis som flera skrivit här ovan så bör ju skadeståndet naturligtvis betalas av duvornas "husse". Han måste genast börja uppfostra sina bevingade vänner. De ska verkligen inte trampa omkring bland blommorna; vad tror de att de fått vingarna till? Flaxa omkull krokusar? ;)
    Norrbottnisk sol-hälsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Här ska inte flaxas omkull fler blommor nu, för då får de utegångsförbud.

      Radera
    2. Helt rätt! UteGÅNGSförbud! Har man begåvats med vingar så ska man FLYGA! Inte använda fötterna. De kan väl lågflyga eller hovra över blomsterprakten.

      Radera
    3. Jag får nog agera trafikpolis i trädgården.

      Radera
  7. Lägg brevet på brevduveägarens frukosttallrik! :)
    Vi konstaterade att våra krokusar i gräsmattan har tagit en omväg via Kina i år, för de visar sig inte, men tack och lov så finns det andra små härligheter på andra ställen. Så vackert, så många du har runt apeln. Du är tydligen inte ensam om att tycka om dem;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Bra idé! Då går det inte att undvika och se det.

      Radera
  8. Vilka marodörer ni har! Du får ta o spraya någon äcklig luktande doft för det lär ju inte hjälpa att hägna in blommorna, haha. Ja där ser man, du slapp i alla fall fundera mer på vem som var skyldiga! Inte en blomknopp så långt mitt öga kan se, tog in lite ris i förra veckan i förhoppning om att få se lite musöron, men ännu har det inte hänt nåt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får testa nåt spray och se om det hjälper.

      Radera
  9. Absolut till den som släppte ut duvorna - Göran!
    Han får hålla dem inne eller också inhägna dina krokusar så att duvorna inte kommer åt dem,
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste nog ha ett allvarligt samtal med Göran.

      Radera