torsdag 23 mars 2017

Recept


Den danske migrationsministern är tydligen en hejare på att baka...tycker hon själv i varje fall. Hon lät sig fotograferas med ett brett "smil" och med en jättestor tårta i famnen. Bilden la hon ut på Facebook med en som hon klart tyckte passande text. Hon firade att hon fått igenom det 50:e förslaget om inskränkningar i flyktingmottagandet. En del av förslagen är nästan exakta kopior av hur Hitler behandlade judarna. Hon fick många reaktioner på sitt inlägg och de flesta var inte så entusiastiska.

HD har en mycket humoristisk krönikör som heter Patrik Svensson. Han hade lurat ut receptet och ville dela med sig av det till läsarna. Ibland är sjuk humor ett bra vapen mot dumhet och inskränkthet.

Inger Stöjbergs tårta.
1. Sätt ugnen på 88 grader.

2, Ta fram en stor bunker, knäck tre ägg och blanda med mjöl och mjölk. Stöt lite med en dolk för att
    undvika klumpar.

3. Blanda smör och brunt farinsocker. Vispa tills du blir trött i axelmakterna.

4. Klart för anschluss. Vänd ner äggsmeten i smörsmeten. Blir smeten för tjock speer du bara ut den
    med lite vichyvatten.

5. Baka mitt i ugnen i 33 till 45 minuter. Det gör ingenting om den blir lite bränd men se upp så den
    inte blir dönitzbakt.

6. Dags för vaniljens triumf. Släng ihop en vaniljsås med vad du hittar i skafferiet. Smaksätt med lite
    romm. Men kom ihåg, för att få den riktigt len i smaken gäller hess is more.

7. Spritsa vaniljsåsen över tårtbottnarna. Dekorera med jordgoebbelsar.

8. Höj din högra arm och sprinkla över lite mandelspån från hög höjd.

9. Alles klar! Sätt tre blinkande ljus på toppen och hugg in. Vi lovar dig att när du får smaka denna
    kulin-ariska hit ler du som om det vore partidagar i Nürnberg igen.  

Det räcker med att läsa receptet för att man ska tappa aptiten. 

18 kommentarer:

  1. Haha, det är bra med folk som har galghumor som sticker en i ögonen.
    Nej, det receptet tänker jag inte följa. Jag bakar in kärlek efter bästa förmåga i allt jag gör istället. Jag tror mera på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ingrediensen föredrar jag med.

      Radera
  2. Fy fan blir min första del i kommentaren - så bra du skrev om detta och bra att motstycke finns hos Patrik Svensson - en fin svensson - på HD!
    Vi låter hellre kärleken råda :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig. Jag undrar så hur en del människor kan ha sådana tankar som den där ministern.

      Radera
  3. Tror inte jag provbakar detta recept ... men kul med folk som den nämna krönikören :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tror jag faktiskt att humorn är ett vasst och bra vapen. Sådana där typer är ju ändå inte mottagliga för vettiga argument. Bättre då att få dem och framstå som mindre vetande.

      Radera
  4. Det var en kul tårta! :-)
    Jag köpte en påse med karlfrö i höstas och spred ut .
    Tre som tog sig ganska bra resultat tycker jag ,det hade räckt med en :-)
    Ha en bra dag Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det sortimentet finns i butikerna här uppe.

      Radera
  5. Patrik Svensson har verkligen fått till ett utmärkt recept, som jag nog tror att jag avstår från att provbaka.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nöjer mig också med att läsa receptet.

      Radera
  6. Ett recept som jag INTE kommer att spara.
    God torsdagskväll!

    SvaraRadera
  7. Ha ha, galghumor är verkligen inte fel utan ett bra sätt att bemöta någon. Själv väljer jag dock ett annat bakverk ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Nja, visst finns det bättre recept.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Oj, det lät inte bekant, inget jag har läst i blaskorna om. Däremot har jag nyss läst en purfärsk roman som handlar om Europa under 1300-talet då pesten slog till. Vad skyllde man på=? Jo brunnsvattnet som judarna hade förgiftat???
    Attentaten fortsätter runt om i Europa, ingen stad går säker, inga människor heller. Men Londonborna verkar bestämt sig för att morska upp sig o inte ge efter för rädslor. Det hedrar dem men det hela är synnerligen olustigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer mycket hemskt i världen. Ondskan brer ut sig mer och mer.

      Radera