fredag 24 mars 2017

Det har jag vetat länge



Det tycks som om hela världen är anpassad efter de som gillar att gå upp tidigt på morgonen. Spelar nog ingen roll vilken tidszon man bor i. Förr ansågs de som ville ligga lite längre för lata. Det har definitivt inget med lathet att göra. Numera är det väl mer accepterat att det finns två typer av människor...morgonmänniskor och kvällsmänniskor. Jag tillhör inte oväntat den senare gruppen. Jag tror faktiskt att det är den största gruppen, men kanske inte alla vill erkänna det.

I helgen ställer vi om till sommartid och det är ett elände. Då måste man gå upp ännu tidigare. Pratet om att det jämnar ut sig med tiden köper jag inte. Det är inget som jämnar ut sig hos mig. Jag är jättetrött vareviga sommarmorgon, men sen vaknar jag klart till livs framåt kvällen och det är härligt att då sitta ute när det är ljust och skönt.

Det är nästan förenat med livsfara att stiga upp tidigt. Då är åtminstone inte jag tillräknelig och det kan ske stora olyckor. Därför tar jag det säkra före det osäkra och stannar kvar i sängen så länge som möjligt. Nu har jag fått veta att kvällsmänniskor är intelligentare än morgonmänniskor. Precis som jag alltid har misstänkt. Det är helt naturligt att ju längre man sover på morgonen desto mer kunskap kan hjärnan lagra eftersom den är utvilad. Jag håller helt med Gustav när han säger: "Om det var meningen att vi skulle hoppa ur sängen på morgonen så skulle vi alla sova i brödrostar".

29 kommentarer:

  1. Haha ... Gustav är klok han! Det tycker jag, trots att jag inte är lika smart som en kvällsmänniska :)
    Jag är ju morgonmänniska av födsel och ohejdad vana och äntligen kan jag känna mig normal några morgnar när klockan närmar sig sex och inte fem när jag går upp :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är övertygad om att det finns undantag bland morgonmänniskorna.

      Radera
    2. Det var snällt sagt :)
      Svar på din kommentar hos mig: I Sverige finns det drygt 10000 beskrivna arter ... ca 100 av dem är matsvampar. Just den här, bombmurklan finns nog inte så långt söderut som du bor - sydligaste fynden finns i Småland någonstans...

      Radera
  2. Jag kan inte begripa varför vi ska ändra på klockan. Vi kan väl ha sommartid året om, eller vintertid. Det är jobbigt två helger om året med klockan.
    I mitt friska liv var jag morgonmänniska. Nu är jag varken morgon, eller kvälls människa. Tror nästan att jag skulle kunna sova runt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om tidiga morgnar....om jag får tillbringa dem i sängen.

      Radera
  3. Jag har alltid varit tvungen att gå upp tidigt och jag fungerar bra på morgnarna, men nu när jag är pensionär känns det verkligen som en lyx att kunna sitt upp sent, sent på kvällarna och sedan få sova så länge jag vill.
    Sommartid/Normaltid - jag tycker det är larvigt helt enkelt. Varför inte införa sommartid året runt och slippa de här omställningarna.
    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte heller vitsen med tidsändringen. Det bara skapar problem.

      Radera
  4. Visst är vi olika på den punkten men förr ansågs det inte fint att sova länge. I alla fall inte i arbetarkretsar. Bland finare folk gick det bra att sova ut. Märklig människosyn. Jag känner inte av sommartiden alls men Husse vänjer sig inte heller. Kan bero på att ha går upp väldigt tidigt redan som det är och med sommartid blir det rent gräsligt.

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde finnas flextid på alla arbetsplatser. Då var alla utvilade när de började jobba.

      Radera
  5. Min säng är definitivt ingen brödrost!
    Jag får asa mig ur den varje morgon!
    S...Jag ska vara med i Let`s dance.
    Tack!Din röst är nog den enda jag får!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara riktigt svårt att lämna sängen.

      Radera
  6. Tack för den! Jag är en typisk morgonpigg individ som blir trött vid halv tio på kvällen och vill gärna gå och lägga mig då.
    Jag köper däremot detta med att det är ett riktigt elände med sommar och vintertider som ändras. Rytmen kommer i olag och det tar länge innan det är som vanligt igen. Det retar jag mig på varje vår och höst.
    Fick ett tips ifrån Bosse Lidén så jag tror att jag kan kommentera här hos dig nu.
    Trevlig fredag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som jag skrev till Anki så är jag helt övertygad om att det finns undantag bland morgonmänniskorna och givetvis räknas både du och Anki dit. Så härligt att du kan komma in och kommentera igen.

      Radera
  7. Fy fasen, nu blev jag påmind om eländet med sommartid. Ja sommar gillar jag, men varför ska det krånglas till med en timme fram eller tillbaka. Trött som ett as blir man oavsett om man får tillbaks eller tappar en timme. Nej fram för samma tid året om, det skulle vi må bäst av.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla mig, morgon eller kvällsmänniska?? Det kan faktiskt vara både och....jag har för det mesta lätt att komma upp på morgonen,och likaväl så älskar jag att vara uppe ganska sent på kvällen. Jag kommer liksom inte i säng, jag njuter av tystnaden och stillheten på kvällen likaväl som på morgonen, sån är jag,hehe....
    Kramar♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att jag också vaknar tidigt ibland och då är det riktigt skönt att komma upp. Det får bara inte hända för ofta.

      Radera
  8. Håller fullständigt med dig om att sommartiden är ett problem. När man äntligen har vant sig vid de nya tiderna är det dags att ställa om klockan igen. Den första månaden är hemsk innan man vänjer sig vid de tidiga morgnarna.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det märks rejält när tiden ändras, tycker jag, och det blir besvärligare att anpassa sig ju äldre jag blir. Men det finns inget annat val.

      Radera
  9. Jag är kvällsmänniska. Njuter som mest när jag får ta mig en redig sovmorgon ;) Håller med om att det inte jämnar ut sig. En tid hela året vore att föredra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bättre förr, passar in här.

      Radera
  10. Gustaf, han är klok han. :)
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
  11. När jag jobbade på kontor i Sthlm 1947-51, hade vi vår egen
    sommartid utan att ställa om klockan; under juli och augusti
    började kl 8 i stället för 9 och slutade 4. Vi hade inga 6
    veckors semestrar ; två, högst tre veckor var regeln.

    Jag är nattuggla. När jag vaknar på morron, sätter jag mej på
    sängkanten och vigglar med benen för att vara säker på att jag är vaken,
    innan fotsulorna kommer ner på golvet.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ungefär samma morgonrutin som du.

      Radera
  12. Som du redan vet så är jag också en nattuggla. Jag har alltid varit uppe sent på kvällarna. Och det är så skönt att få sussa länge på morgonen. Har aldrig förstått mig på människor som i ottan glatt hoppar ur sängen. Men jag beundrar dem lite i smyg. ;)
    Jag avskyr även detta med sommartid och har skrivit flera blogginlägg om ämnet. Jag tycker sommartidens införande är bland de dummaste, tramsigaste och onödigaste beslut som tagits i detta land. Det politiska parti som börjar agitera för att ta bort sommartiden tror jag skulle få många väljare. :)
    Soliga och plusgradiga hälsningar från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På första maj borde vi demonstrera för senare morgnar. Idag har vi också haft väldigt fint väder.

      Radera
  13. Vilken tur att man har vett att inte gå på allt som skrivs... Är oförskämt morgonpigg, men ser mig själv som något sånär intelligent, om man nu kan bedöma själv��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska lita på sin egen magkänsla, tycker jag.

      Radera