söndag 19 mars 2017

Förvirring


Om du inte sätter på ugnen glömmer du inte bort att stänga av den. 


Ugnen brukar jag inte glömma att stänga av för jag sätter alltid igång spisklockan så den plingar när det är klart. Däremot när jag har något som ska tillagas uppe på spisen, så får jag själv hålla lite koll och då händer det att jag ibland går ifrån köket och gör något annat. Antagligen inbillar jag mig att jag utnyttjar tiden bättre ifall jag gör så. Det slår aldrig fel att så fort jag lämnat köket, så lämnar min hjärna in semesteransökan och jag går glatt vidare utan den minsta aning om vad som sker på spishällen. I regel sätter jag mig framför datorn, och det är en bit från köket. Därför hör jag sällan när det börjar koka över. Inte förrän en skum doft når min näsa kommer jag på att: "Javisst, jag höll ju på att laga middag." Det är tur att vi har gott om pizzerior i Åstorp. 

14 kommentarer:

  1. Även här händer det att spisplattan glöms bort, många gånger av samma skäl som du gör det. Jag har dock spisen på andra sidan väggen och en väldigt kort sträcka till den från min dator, men likväl så kan det hända.
    Dessvärre har vi långt till närmast pizzeria, ca 26km. Men det brukar ju ordna sig i alla fall :)
    Ha en fin söndag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har jag tur och lyckas rädda maten innan den är helt soptunnsmässig.

      Radera
  2. Å här sitter jag och skrattar åt något så allvarligt - igenkännande O ja!
    Smart ordning med ugnen har du redan. Om jag vore hemtjänst hos dig så skulle jag rekommendera dig att installera en timer - har rekommenderat åt mig med, som stänger av spisen efter en tid. Timers sätter igång sig då en sätter på spisen.
    :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En utmärkt idé! Det hade behövts här.

      Radera
  3. Sådant har hänt även här! Just när man sätter sig vid datorn har tiden en tendens att gå alldeles för fort. Tove har ett bra förslag - en timer, fast jag tror inte att det hjälper i det här fallet. Det är ju inga längre tider man lämnar spisen obevakad, men tillräckligt för att grytan ska koka över.
    Trevlig söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. En "mänsklig" timer som stod och passade spisen och helst av allt lagade middagen är vad jag önskar mig.

      Radera
  4. Precis-så-tänker-min-hjärna-också,jag-brukar-påminna-Rolf-att-han-ska-påminna-mig-om-att-något-är-på-gång-i-köket.
    Då-kan-det-även-hända-att-han-glömmer-påminna-mig,-hmmm.....
    Söndagskram/Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det dör minnet lever sitt eget liv ibland.

      Radera
  5. om pizzerian levererar goda pizzor finns det all anledning att "glömma" bort maten ibland, hihihi…..

    SvaraRadera
  6. Ibland är glömska inte så dumt.

    SvaraRadera
  7. Minnet är bra ... men ibland väldigt kort. ;) Det där känner jag igen. Jag har tänkt sätta in en timer på spisen; kanske något som alla borde ha. Man vet aldrig vad som kan hända när en platta är påslagen.
    Till "min" pizzeria har jag ca 5 minuters promenad. Trots det besöker jag den sällan. Snart har jag nog glömt vägen dit. :)
    Trevlig måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får nog bli en timer här med, för minnet blir inte bättre precis.

      Radera
  8. Hihi ... ett visst mått av igenkännande i det där sista ... det måste erkännas ;)
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matlagning är inget jag prioriterar.

      Radera