måndag 13 mars 2017

Låt oss dansa



Jag satte mig i TV-soffan i fredags kväll för att se hur den här säsongens tävlande skulle klara av första programmet. De andra omgångarna har det alltid funnits med åtminstone en deltagare som inte haft den minsta chans att utföra något som liknade dans. Alla har inte rytmkänsla eller kan röra sig graciöst, så är det bara. Är man själv medveten om det kan jag inte förstå varför man ställer upp i en danstävling. Då blir det som de förra omgångarna att den personen får många röster av publiken fastän domarna hela tiden talar om för vederbörande att det är inte dans han/hon utför. Anledningen till att den här personen hela tiden får så många publikröster är så klart för att det ska finnas någon att skratta åt. Det är nästan som förr i tiden när det visades upp lite udda personer på tivoli. Jag tycker det är väldigt elakt.

I fredags slapp jag tack och lov se något sådant. Alla kunde dansa mer eller mindre. Jag var väldigt imponerad av många. Min absoluta favorit, som jag inte visste så mycket om tidigare, var Stina Wollter. Vilken prestation! Även de som jag haft farhågor om att de inte skulle platsa i den här tävlingen presterade långt mycket bättre än förväntat. Det ser ut att bli ett program som lever upp till titeln Let´s dance. Den här gången handlar det enbart om dans och kan säkert bli en bra danstävling.

Det fanns ett litet minus dock. Jag brukar alltid titta lite extra på dansarnas kläder och för det mesta har jag gillat dem. Bottennappet den här gången var absolut Johannes Brosts skjorta och Mikaelas klänning. Varken färg eller modell gjorde henne rättvisa. Till nästa gång hoppas jag få se bara snygga kläder. Det förväntas att de tävlande ska prestera bättre för varje vecka och det samma borde gälla klädskaparna.

24 kommentarer:

  1. Jag såg inte Let´s dance i fredags men tycker om att se på programmet
    annars. Det jag har "retat" upp mig på tidigare är just det du beskriver så bra. Att man har en pajas som ska skrattas åt, men också detta att någon som inte kan dansa särskilt bra ändå får hänga med trots att den inte borde få göra det. Det känns förbeställt på något sätt från högre ort. Säkert på grund av någon ekonomisk fint i bakgrunden eller liknande.
    Inkommande fredag har jag tid att bänka mig ner framför Let´s dance. Tack för dina tankar om det första programmet.
    Här skiner solen, hoppas den gör det hos dig också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt att det är förbeställt med en person som inte riktigt passar in i programmet. Fast jag tror att denna omgången blir mycket mer publikdragande just p.g.a. att alla kan dansa. Solsken här med.

      Radera
  2. Mors.Jag håller med dig,,Stina imponerade,jag gillar henne skarpt,lyssnar på henne varje söndagkväll på radion...Sen Johannes tröja-skjorta-blus eller vad det var,riktigt ful var den..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var hemsk. Jag tyckte synd om honom att behöva ha den på sig.

      Radera
  3. Ja, det var verkligen dansanta deltagare denne gången, jag tänkte det samma. Det ä ju en danstävling. Stina Wollter är en så härlig och klok dam. Målar underbart också.Kolla på You tube, hon dansar solo :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har just kollat in hennes dans på You tube. Vilken fantastisk kvinna! Hennes intervju efteråt var mycket tankeväckande. Det är ju precis så det är. Nu måste jag leta upp lite av hennes konst också. Tack för tipset.

      Radera
  4. Även jag är ett Lets Dance fan :) Jag blev imponerad av Anja, jag trodde hon skulle vara stelare än hon var. Håller helt med om Johannes skjorta. Nåt tjusigare måste det väl ha funnits i omklädet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja var väldigt duktig och kommer säkert att vara med länge i tävlingen.

      Radera
  5. Missade programmet, men tänker se det på Play :) Bra att det inte finns någon som verkar hopplös och att jag därmed slipper reta mig på konstiga tittarröstningar :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången som jag tyckt att alla deltagare har möjlighet att bli väldigt duktiga dansare.

      Radera
  6. bästa roligaste motionen. min 85-åriga mor har dansat mycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att se på någon som verkligen kan dansa.

      Radera
  7. Håller helt med om Johannes skjorta.

    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Jag ska ännu se det här första avsnittet, för jag missade det i fredags. Kul att höra att samtliga kan dansa i år. Det har varit så bedrövligt när det varit med sådana som inte kunnat den konsten alls, men ändå hängt sig kvar p g a sin popularitet.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog bli den bästa säsongen hittills.

      Radera
  9. Vad bra att du fick en sådan upplevelse av programmet. Jag tycker att allt för många program ofta mynnar ut i någon slags förnedrings-tv.
    Hoppas solen har lyst på dig denna måndag.
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidigare Let´s dance-säsonger har verkligen varit förnedrings-tv.

      Radera
  10. Håller med dig till 100% angående kompetensen men även angående kläderna. Brost och hans danspartner hade verkligen fått ett bottennapp. Kläderna var inte snygga och missklädde dem direkt. Lite tråkigt minst sagt.

    Kram och trevlig måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkade som de bara hittat nåt i ett hörn och plockat fram.

      Radera
  11. Vi brukar inte följa let´s dance, kan väl titta lite ibland, i brist på annat.
    Men i fredags hade vi besök av Astrid med familj. En kanonkväll för oss, mormor och morfar.
    Dansa lugnt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnbarnsbesök är bättre än alla TV-program.

      Radera
  12. Jag såg inte hela programmet, men av dem jag såg blev Stina Wolter min favorit. Den kvinnan verkar vara som hon är utan att bry sej om vad andra tycker och det gillar jag. Och dessutom kunde hon ju dansa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var jätteduktig och är min favorit.

      Radera