onsdag 15 mars 2017

Företagsidé på export


Rasmus har alltid gillat att tvätta bilar och den typ av intressen ska man uppmuntra. 


Min gröne Renault blev titt som tätt rengjord av Rasmus och hans pappa, så vi undrade ett tag om de hade startat företag. Låtsasfirman döptes till Tvätt och Skvätt och det var ett passande namn.










Även morfars vite Volvo blev ompysslad. Instrumentpanelen polerades tills den blänkte.














För att nå till överallt i kofferten fick han hoppa ner i den när han skulle dammsuga.


Efter något år öppnades en filial i Dallas. Den heter nog inte Tvätt och Skvätt för jag tror inte att det är lika populärt där att ta in nya ord rakt av utan att översätta. Det har nog Sverige monopol på. Den kanske heter Wash and Splasch eller något liknande. Det är nästan alltid soligt i Dallas så jag förstår att personalen jobbar med solglasögon på näsan. Troligtvis är arbetskläderna en T-shirt med tre gula kronor framtill för att visa på att företagsidéen kommer från Sverige.


Även här anstränger sig personalen lite extra när det gäller kofferten. 


Vi var naturligtvis nyfikna på hur det gick för Tvätt och Skvätt-filialen i Luxemburg.









Det verkar inte gå så bra. Enligt Katarina så är personalen där mest intresserad av dans och sprätt.

22 kommentarer:

  1. Haha ...underbart! Härliga bilder på killar med energi ... skulle anlita dem direkt om de funnits lite närmare :)
    Fina Zoé är prinsessa - och prinsessor är naturligtvis inte biltvättare - de sjunger och dansar sig igenom livet - ja i alla fall i sagornas värld...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra att ha en biltätare på nära håll. Daniel får visa sina färdigheter när han kommer hit. Du har säkert rätt...prinsessor tvättar inte bilar.

      Radera
  2. Underbara bilder på biltvättpersonal och dansälskande prinsessa! Sådana blir man glad av :D

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
  3. Så söta barnbarn du har.
    Bra med tvätt och skvätt- firman, så slipper ni att städa och tvätta bilarna.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Du underhåller mig verkligen och dina barnbarn blir jag då rent lite glad i :-) Har säkert sagt det för, men det gör då inget - du är en härlig farmormormor - en bestemor i ordets rätta bemärkelse!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Härliga barnbarn!!!!!
    SV...Jag har provat olika Gevalia det fungerar inte .
    Där är ingen styrka i det,och de har mindre i paketen.
    Ha en bra dag!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Oj, du kan börja med export om du får alla dina med dig. Jag skulle behöva en som Rasmus med jämna mellanrum. Ett underbart inlägg som gör en väldigt glad! Absolut, bestemor, jag håller med Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är bra med en personlig biltvättare.

      Radera
  7. Underbara barnbarnsbilder som man blir glad över. Ska vidarebefordra företagsidén till min dotter. Det är inte säkert att inte även prinsessan skulle gripa till svampen om hon fick tillfälle. Du får väl testa henne när hon kommer till Skåne nästa gång och hälsar på.
    Kram

    SvaraRadera
  8. PT hör man talas om ganska ofta men PB (personlig biltvättare) var ett nytt koncept. Bra företagsidé. Tvätt & Skvätt kan bli en internationell kedja. Bara gör som Skanska m.fl, ta bort prickarna så fixar det sig.
    Idag lyser solen här (än så länge!) och det är 7 plusgrader! Hm, var sjutton lade jag shortsen?
    Fortsatt trevlig onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dyker upp nya yrkesbeteckningar stup i kvarten. Shorts!?!?! Du var mig en friskus.

      Radera
  9. Men jag tror jag svimmar, grabben ser verkligen ut att njuta av sin uppgift! Helt makalöst! Jag har betydligt lättare att förstå prinsessan som inte alls vill ligga på en ärta utan dansa natten lång
    Kram

    SvaraRadera
  10. Dans går före tvätt och skvätt, hi hi . . . så typiskt flickor . . .
    prinsessor ska de vara och killarna de jobbar och sliter, hi hi . . .
    Ja dessa roliga underbara ungar, man kan skratta sig fördärvade av dem.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tror de trivs med sina sysselsättningar allihop. Det är nog mer när det blir ett tvång som det inte är lika kul.

      Radera
  11. När kan man få beställa hit en sån där duktig lite biltvättare. Det behövs minsann, för den lille Golfen är grå av sump. Tur att den är silverfärgad så att det inte syns så mycket.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har valt en bra färg. Jag ska vidarebefordra din önskan.

      Radera