onsdag 8 mars 2017

Pensionärsprao

Igår var Rasmus här hela dagen eftersom det var studiedag för lärarna på hans skola. Han kom redan på måndagkvällen och sov över. Jag vaknade lite senare på morgonen och då var han redan uppe. Kanske inte så konstigt eftersom han la sig betydligt tidigare än jag och dessutom är han van vid att gå upp vid samma tid varje morgon. För min del är det lite mer svävande. Jag går upp nån gång på förmiddagen när jag känner för det.

Det är perfekt med barnbarnsbesök när man känner sig lite under isen. Jag undrar om man blir piggelinbombad av dem eller vad det är, för helt plötsligt går det att göra sånt som tidigare var omöjligt p.g.a. trötthet. Det var precis samma trista väder igår som i förrgår och tidigare dagar i veckan. Trots det ville Rasmus att vi skulle gå en runda i skogen. Härligt att han gillar att motionera. Nu blev jag också indragen i det hela. Faktum är att det var betydligt skönare inne i skogen, för där kom inte vinden till att blåsa på oss.


Även om det fortfarande är ganska murriga färger inne i skogen så är det nåt visst med skogspromenader. Det rinner en liten bäck där och en bro leder över den. 


Vi gick över den och fortsatte uppför en hög backe. 


Nivåskillnaderna är enorma och när vi kom till en utsiktsplats kunde vi skymta Bjuv, ett samhälle drygt en mil bort.

När vi promenerade på stigen sa Rasmus: "Jag känner mig lite som en pensionär idag." Kunde det vara att vi gick för sakta eller på nåt speciellt vis? Min hjärna jobbade febrilt, men jag kunde inte komma på vad han menade. -"Jag är ju ledig på en vardag," sa han.

24 kommentarer:

  1. Jag tror det beror på att barn är så mycket "här och nu" att man inte hinner fundera på annat utan fokus hamnar helt på dem. Hur som helst så verkade ni ha en trevlig pensionärstillvaro tillsammans :D

    Kram och god morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, barn konstrar inte tlll saker och ting som vi vuxna ofta gör.

      Radera
  2. Ella har samma effekt på mej, en riktig glädjekälla är dom de där barnbarnen.
    Vilka fina bilder du tagit! Jag blir så avundsjuk.....här har det snöat massor sista dygnet och gjort det helt omöjligt att cykla. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnbarn är den bästa medicinen. Det var ljuvligt inne i skogen, för jag slapp ifrån alla isiga vindar.

      Radera
  3. Barnbarnen är verkligen energigivande - man blir som ny i deras sällskap :) Väntar den yngre hit på e.m. idag då mamma Lina ska på utvecklingssamtal med Casper.
    Härligt snöfritt hos dig - här kom vinterns första snöoväder igår!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller tummarna för att snön missar Skåne i fortsättningen.

      Radera
  4. Vilken vacker bild, den med bäcken och de mossklädda träden. Naturen är mycket vacker. Han är för härlig din Rasmus, en sådan underbar replik. <3
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu händer det något inne i skogen varje dag. Kul att följa vårens framfart där.

      Radera
  5. Bra att Rasmus piggade upp dig!
    SV...Livsviktigt för hälsan att ha roligt!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Först vill jag önska dig en bra kvinnodag!
    Vilken härlig natur du har "runt knuten"(?). Gillar speciellt bilden med bäcken, bron och träden.
    Rasmus är en sann filosof. Med fin humor!
    Här snöar det just nu. Den senaste veckans snöfall har bäddat in oss i ett riktigt tjockt och vitt flufftäcke. Skönt att det inte blir så långvarigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Det är underbart att ha skogen bara 5 minuters promenad från huset.

      Radera
  7. Helt underbart inlägg!
    Farmor och Rasmus, vilken fin kombination!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Rasmus har många kloka tankar.Klart han kände sig som en pensionär när han var ledig mitt på en vanlig vardag och gick i skogen och spankulerade tillsammans med dig.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han tycker det verkar vara skönt att slippa ha läxor och en massa prov att plugga till.

      Radera
  9. Man kan inte annat än att bli lycklig ända in i hjärteroten när man läser ditt inlägg. Så vackra färger, milda beige och granngröna. Vintern, våren är vacker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogen är rena terapin. Man blir pigg och på gott humör efter en promenad där

      Radera
  10. Mina små barnbarn tycker att jag går med myrsteg, haha. Håller med dig om att man blir piggare av att vara tillsammans med dem. Här hoppas jag innerligt på att snön som kom igår ska smälta bort i morgon. De har lovat regn och plusgrader. Vi har varit förskonade från snön hittills.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man har definitivt inte deras kondis.

      Radera
  11. Ha ha . . . kul kille din Rasmus. Så bra med dessa barnbarn som gör oss pigga, förstår att du gläds med besök av Rasmus.
    Härligt med skogspromenader och härligt med ungar som säger precis som de tänker.
    För ett antal år sen sa Annie (yngsta barnbarn som nu fyllt 13 år) att jag var en rolig gamling som ville leka med henne och systern, för deras mormor bara bakade till fikat. Ha ha ... ja för jag är inte en bakande farmor, snarare tvärtom, Annie bakar.
    Barnen reser mycket med föräldrarna och jag sa en gång att: åhh dit vill jag också resa, kan jag få följa med er? Annie: nej farmor du får inte plats du är för tjock och du pratar för mycket. Det glömmer jag aldrig, trodde jag kissade på mig av skratt
    Ärlighet gillar jag, för sanning sa hon.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Ja, de är verkligen ärliga.

      Radera