söndag 1 januari 2017

2017


Hoppsan! Köpte jag champagne i stället för mjölk nu igen?


Så är vi då inne på ett nytt år. När det är något trist man måste göra så känns det som om man trampar i sirap. Allting tar evighetslång tid. Men när man ser bakåt och då speciellt ett helt år bakåt fattar man inte vart det tagit vägen. Det var ju nästan igår eller förrgår som det var nyårsdagen 2016.

Nyårsafton firade vi här hos oss som vi brukar göra. I år gjorde jag lyckokakor som skulle delas ut till tolvslaget. Jag har bakat sådana tidigare på Fritids tillsammans med barnen där, men jag tyckte det var så bökigt så jag förenklade receptet. 

Jag tog gul filt och klippte ut cirklar. Sen vek jag dem på mitten och sydde ihop kanten, men länmnade en liten öppning. Kakorna ska vikas en gång till och då var jag tvungen att sy med ett par stygn för att de skulle bli kvar. När man gör dem i deg så är det enklare att bara trycka till dem. Jag tycker inte att de "äkta" lyckokakorna är särskilt goda. De är alldeles för söta för min smak.


Jag skrev fyra lappar som jag stack in en i varje kaka. På lappen hade jag skrivit en sångtitel eller en mening från en låt. Den meningen skulle passa ihop med något som fanns i rummet. Jag skrev t.ex. "Jag går och fiskar" och då fanns en liten lapp med en siffra på vid en prydnadssak av en japansk man som står och fiskar. På en lapp stod det "Natten går tunga fjät" och den sifferlappen fanns vid Luciatåget. Mitt på bordet hade jag tidigare satt en korg med inslagna paket. Varje paket hade en siffra. På så sätt visste jag att alla fick rätt paket fast inget namn stod skrivet där.

Jag önskar alla ett riktigt

Gott Nytt År!

21 kommentarer:

  1. Du hittar alltid på så många finurliga saker. :)
    Jag lämnar gärna 2016 bakom mig och hoppas på litet roligare saker under 2017.
    Gott Nytt År Gunnel! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Vi får hoppas att det blir ett år med många roliga händelser.

      Radera
  2. God fortsättning på 2017 som nyss börjat! Det är med en viss bävan man blickar framåt detta nya år - med mäktiga galenpannor i både öst och väst så kan man befara det värsta.
    Smarta lyckokakor! Man äter dem ju ändå inte för smaken så de kan lika gärna vara gjorda i filt. När jag var i USA så sparade jag och tog hem en `fortune cookie´ som fortfarande är oöppnad. Undrar vad det står på lappen ...? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jag är alldeles för nyfiken för att inte ha öppnat den där lyckokakan. Hur bär du dig åt för att låta bli?

      Radera
  3. Vilken annorlunda och kul idé! Nu blir jag impad igen!
    Gott Nytt Är!

    SvaraRadera
  4. Gott nytt år Gunnel!
    Så finurligt med lykkokakorna!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Det blev en liten nyårslek av det hela.

      Radera
  5. Så finurlig du är. En riktigt kul grej.
    God fortsättning på 2017! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Lyckokakorna blev uppskattade. Det var inga dyrare presenter, utan det var mest tänkt som en kul grej.

      Radera
  6. Vilken rolig grej med lyckokakorna :)
    Vi önskar er också en god fortsättning på det nya året!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vad fiffig du är!!
    Jag önskar dej ett bra 2017 !
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Så fiffigt och kul med litet annorlunda julklappsutdelning!

    God fortsättning på det här året vi kallar för 2017!

    SvaraRadera
  9. Kul med hemgjorda lyckokakor! :) Önskar ett riktigt Gott Nytt år!!!

    SvaraRadera
  10. God fortsättning på det nya året. Jag hoppas 2017 blir ett riktigt fint och bra år.
    Så himla kul med kakorna, ledtrådarna och slutligen paketen. Väldigt fiffigt.

    SvaraRadera