tisdag 17 januari 2017

Luxemburg


Jag har haft en toppenhelg tillsammans med döttrarna och barnbarnen. Flyget var 15 min försenat från Köpenhamn, men piloten trampade gasen i botten så vi landade 5 min före beräknad tid. Det är nog första gången jag åkt till Luxemburg där planet inte varit fullsatt.  Det fanns gott om lediga säten, annars är det gamla uttrycket "som packade sillar" passande på den här flygplanstypen. Sätena är precis så man får ner sin "nätta" lekamen och det är en evigans tur att säkerhetsbältet går att spänna ut. Mittgången är så smal att det är med nöd och näppe att flygvärdinnan kan köra där med matvagnen. De bjöd på var sin baguette och dricka till det.

När vi började gå ner för landning såg vi att det snöade rejält. Kändes lite konstigt att komma norrifrån med barmark och hamna 100 mil längre söderut där snön låg i små drivor. Det hade snöat och blåst ett dygn, men det avtog sen och blev nåt liknande Sverigevädret.

Zoé sov när vi kom för innan vi fått ut våra väskor var klockan närmare halv 11 och sen tar det en stund att åka till Rue d´Oradour. Min svärson bjöd oss på lite småplock och ett glas vin när vi kom till lägenheten, och även om vi var trötta så dröjde det ändå ett tag innan vi kom i säng. Det finns mycket att ventilera när man inte träffats på några månader.


På morgonen var Zoé uppe före oss och hon hade kikat in ett par gånger för att se om vi var vakna. Oj, så lång hon hade blivit sen vi sist sågs! Det tänker jag inte på när vi Skypar, för då ser man ändå bara ansiktet....och alla leksaker och teckningar som hon måste visa för mig. KG tog kusinerna med till ett badhus, och Rasmus berättade efteråt vilka häftiga rutschbanor där fanns. Han hade t.o.m. badat utomhus.


Jag och mina döttrar höll oss till varmare och lugnare sysselsättningar. Vi åkte iväg tidigt för mässan brukar vara välbesökt. Det var den i år med, så vi fick parkera i ett köpcenter i närheten. Jag hade laddat upp med Euro, Visakort, väskor och en rejäl frukost innan vi åkte iväg, och tur var det, för det blev en lång och ganska dyr dag.

Fortsättning följer......

21 kommentarer:

  1. Smidigt när man kommer fram före utsatt tid. I den åldern växer barn så att det knakar. Förstår att det var mysigt att träffas :D

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går så fort i den här åldern.

      Radera
    2. Var inne på din blogg, men mina kommentarer syns inte där. De kanske hamnar i skräpposten, för det gjorde de hos en annan bloggkompis när jag skrev.

      Radera
  2. Jag väntar med spänning...'
    Kunde Zoe´låta bli att väcka er?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå. Men sen var det full rulle när hon såg att vi vaknat.

      Radera
  3. Ni verkar ha haft en mysig helg. Och det ska bli kul att hänga med på mässan så småningom. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul med lite småresor över veckoslutet.

      Radera
  4. Vad härligt! Dagar som riktigt laddar batterierna. Sådant är fint att få emellanåt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Det blir som en vitamininjektion.

      Radera
  5. Härligt annorlunda! Kul.
    Tisdagskram 💓

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här sortens resor gör jag gärna.

      Radera
  6. Kul med en liten tripp, och mässa låter kul.

    Fortsättningen ska jag läsa om.

    Kramen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en kul mässa som jag gärna besöker igen.

      Radera
  7. En fin tur med gott innehåll, jag tänkte sist jag lästa här hur lyckligt lottat jag blev som flyttade till mina barnbarn och fick på nära håll delta i deras småbarnsliv. Blir kul å komma med på marknaden :-)
    KRam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bonus att få bo i närheten av sina barnbarn.

      Radera
  8. En riktigt bra helg alltså!
    Blir kul att se vilka fina fynd du gjorde :)

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig helg du har haft.
    Ska bli spännande att få se vad du inhandlat!
    SV..Det blev långfika för oss båda avstånd och tid.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Flygplan tycker jag ofta känns väldigt trånga. Till och med de man flyger med över Atlanten.
    Alltid trevligt att komma fram före utsatt tid. :)
    Roligt att kunna åka utomlands bara över en långhelg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att åka en långhelg när det inte tar mer än ca 1 1/2 timme att komma fram.

      Radera