söndag 15 januari 2017

Otursdagar



Ibland önskar jag att en del dagar var som en dator och jag kunde trycka Ctrl+Alt+Delete


Enligt historien fick Tycho Brahe på 1500-talet i uppdrag av kejsar Rudolf II att bestämma vilka dagar på året som kunde anses som otursdagar. Han kom fram till att det fanns 33 st. Dessa "förkastade" dagar skrevs in i Bondepraktikan och under de här dagarna var det inte så lyckat att varken flytta, byta arbete eller gifta sig. Hur han kom fram till det vet jag inte.

Även fredagen den trettonde anses som en otursdag. Jag tror ändå att det är mest lite skrockbetonat. Det finns personer som har riktig fobi för just det här datumet och man säger då att de lider av paraskavedekatriafobi. Trygg Hansa gjorde en gång en undersökning och kom fram till att det skedde 7% mindre olyckor fredagen den trettonde än vilken annan dag som helst.

Jag flög till Luxemburg fredagen den trettonde och det gick alldeles utmärkt. När jag kom fram fick jag träffa Zoé, så det var definitivt ingen otursdag. Däremot när jag åker hem idag söndagen den femtonde känns det mer som en otursdag. Detta är en dag då jag önskar jag kunde trycka Ctrl+Alt+Delete.

18 kommentarer:

  1. Jag lider inte av para... hm ... det där! Det var ett svårt ord - måste nog googla på det :)
    Håller med dig - vissa dagar borde ha möjlighet till Ctrl+Alt+Delet...
    Förstår att det känns tråkigt att redan åka hem igen, men kanske gjorde du några trevliga fynd på mässan som kan trösta lite :)

    SvaraRadera
  2. Oj, jag blev rädd att det hänt någon. Men att åka ifrån Zoe är ju trist.
    Du får njuta av att träffat henne och hennes föräldrar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi träffas förhoppningsvis snart igen.

      Radera
  3. Fredag den 13 år en dag som andra för mig. Lätt att förstå att din hemresa söndag 15 inte är en lyckodag precis.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredag den 13 brukar vara en helt vanlig dag för mig med. Ibland tänker jag inte ens på att det är just den dagen.

      Radera
  4. Det var värre för maken som inte bara var rädd för fredagen den 13:de utan allt som hade med talet 13 att göra. Han led av triskaidekafobi.
    Trevlig söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett nytt ord för mig. Måste ha varit besvärligt för honom.

      Radera
  5. Åh, jag förstår att det känns som en otursdag att behöva lämna Zoé med familj :(
    Men jag hoppas ni har fått rå om varandra riktigt under helgen!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Du skulle ha en knapp som det stod Vi tar om det igen!!!
    Jag hoppas att hemresan går bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Förstår att du gärna stannat lite längre! :(
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En helg går alldeles för fort.

      Radera
  8. Oj den lilla damen har väl vuxit mycket sedan ni sistens var å träffade henne.
    Och fredagen den trettonde har jag aldrig haft ont utav.

    Ha så trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoé har blivit jättelång. Snart fyller hon 5 år.

      Radera
  9. Para.......hm.....fobi lider inte jag av. Jag lägger nycklar på bord och korsar vägar där svarta katter gått. Inte känner jag av fredag den 13:e heller. Vi har otur lite hela tiden i stället. Inte har det att göra med trasiga speglar eller attjsg gått under någon stege heller. Eller?
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte heller på sådan vidskeplighet. Oturen kan vara framme vilken dag som helst.

      Radera