fredag 13 januari 2017

På väg


Idag åker vi till Luxemburg. Flyget går inte förrän efter 8 ikväll, så jag har gott om tid. Bo skjutsar oss till Kastrup och sen hämtar Katarina oss när vi kommer fram. Flygturen på ca 1 1/2 timme är precis lagom. Då hinner jag läsa några kapitel i en deckare och äta det som bjuds på planet. Det är väl att inte resan tar längre tid, för man sitter ganska trångt. Det är inget stort plan om man jämför med de som vi åker med när vi ska hälsa på Peter.

Eftersom vi bara ska stanna över helgen, så behövs inte så mycket klädombyte. Vi åker ner med relativt tomma väskor, men de blir nog ganska fyllda innan vi ska hem, gissar jag. Jag besökte den här hobbymässan, som vi ska gå på i morgon, för tre år sedan. Då tyckte jag den var stor och jag hittade massor av saker som jag "behövde". I år är det nåt slags jubileum så den ska vara ännu större. I värsta fall så lovade Katarina att vi kunde låna en extra väska av henne till hemfärden, annars får hon ta prylarna med sig när de åker upp till påsk.

Det är alltid intressant att besöka stora mässor. Även om det finns många försäljare som visar nästan samma saker, så dyker det alltid upp något nytt som fångar ens intresse. Jag har sett att det ska finnas åtminstone en svensk försäljare där, annars kommer de flesta från Tyskland och Holland. Något som jag alltid köper när jag går på sådana evenemang är böcker och mönster. Förra gången köpte jag tidningar med jättefina bilder på saker man själv kunde göra. Det värsta var att jag begrep inte ett ord av vad där stod. Trots det så har jag bestämt mig för att någon gång ska jag testa om jag inte kan klura ut det bara genom att titta på fotot. Det heter ju att trägen vinner.

Jag har köpt en bok från Japan...skriven på japanska. Det låter som jag är helt stollig, men den här boken har väldigt ingående bildbeskrivningar på varje moment, så det är inte helt omöjligt att jag fattar hur det ska göras. Om det lyckas så ska jag ta ett foto och visa på bloggen.....men det lär dröja.


34 kommentarer:

  1. Vilken trevlig helg du/ni har att se fram emot. Och den där mässan verkar ju vara toppen! Du kan väl "kolla in" lite för mig också. ;)
    Önskar dig och dina kära en härlig weekend. Ha det bättre än bäst!
    Kram från snöigt och blåsigt norr!
    (Ledsen att jag varit så osynlig bland dina kommentarer några dagar men du förstår varför.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag lovar att kika lite extra för din skull. Vi hörs efter helgen.

      Radera
  2. Ha en fin resa till Luxemburg!
    Tycker att det låter som en perfekt längd på resa i stället för mastadontresorna till USA.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Detta är en mycket behaglig resa. Man hinner knappt börja känna att det blir långtråkigt förrän man är framme.

      Radera
  3. Det blir säkert en helt fantastisk helg! Njut av barn, barnbarn och inspirerande mässbesök!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det låter som en väldigt trevlig helg! Hoppas att mässan blir till belåtenhet. Vår dotter och svärson firade nyår i Luxemburg och var mycket nöjda.

    Trevlig resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Luxemburg är ett vackert land med mycket sevärdheter.

      Radera
  5. Så du ger in i japanskan - precis för en pantertant som du!
    Tänk så är du snart i luften och får njuta av dina kära!- och mässan!
    Må så gott gott och vi får väl inlägg framöver??
    Resekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att utmana sig själv. Det kommer med all säkerhet en rapport från mässan.

      Radera
  6. Önskar er en trevlig resa. Förstår att du/ni längtar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är några månader sen vi träffades sist.

      Radera
  7. Jag misstänker att du får en helg som du blir helt nöjd med!

    SvaraRadera
  8. Du får visa bilder från mässan så småningom. Det låter väldigt spännande!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Du kommer att få en härlig helg!
    SV...Veterinären sa att det var helt rätt gjort!Ulla går här hemma och letar efter Bella.Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tufft, men man kan inte vara egoistisk.

      Radera
  10. Svar
    1. Det är en årlig mässa och jag hade gärna åkt dit varje år.

      Radera
  11. Ha en riktigt fin resa och en underbar helg!
    Varm kram, Ingrid

    SvaraRadera
  12. Hoppas du får en riktigt fin helg med härliga möten och många finsaker som kan behövas. :) Å´ lycka för all del till med japanskan.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tack så mycket! Japanskan blir något att bita i.

      Radera
  13. Hoppas att ni får en härlig weekend i Luxemburg. Du har fått lite att bita i när du ska tyda japanskan! Lycka Till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på att jag ska förstå bildbeskrivningarna i annat fall blir det nog svårt.

      Radera
  14. Vad kul det låter. Dels att umgås med sina barn o dels hobbymässa. Det passar dig som handen i handsken. Din fina krans i bokpapper minns jag fortfarande, men har ändå inte kommit till skott med att göra en sådan. Ha det bra! / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kommit hem från mässan för några timmar sen och nu blir det soffan resten av kvällen.

      Radera
  15. Haha, härligt att läsa att det är fler som är tokiga...ok på japanska alltså?!
    Ha en fin helg i Luxemburg!

    SvaraRadera
  16. Så trevlig helg du har framför dig. Ser fram emot bilder från mässan. Moder Mothanna & Andreas Nilsson skrev ju en bok om att lära sig arabiska på 7 dagar, kanske finns något motsvarande för japanska? Fast jag tror som du, det går nog att inspireras och lista ut ändå.
    Ha det nu så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde kanske leta efter en sådan bok.

      Radera
  17. Önskar lycka till på resan, verkar superintressant!
    Ha det gott och kram ♥

    SvaraRadera