måndag 23 januari 2017

Blir jag klokare med åren?


Det jag tänker på har inte direkt med intelligens att göra utan snarare sunt förnuft....men det är egentligen också ett slags intelligens, fast väldigt underskattat. Varför jag undrar detta är med tanke på mina hamstergener. Jag har i alla tider samlat på ALLT. När jag bodde i lägenhet var mina källar-och vindsförråd smockfulla med prylar som jag aldrig använde men inte nändes slänga. Slutligen flyttade vi in i en villa med stor källare och jag kunde verkligen stapla mina bra-och-ha-grejer. Tyvärr måste de här förrådsutrymmena städas ibland och det var inte lika kul.

De sista åren har jag faktiskt gjort mig av med en hel del vid varje städning. Mycket har skänkts till loppis, eller sålts och resten har åkt på tippen. Efter varje städning har jag känt mig mycket nöjd och tänkt att nu är det äntligen slut på allt överflödigt. Nästa gång har jag tyvärr upptäckt att det finns fortfarande saker kvar som aldrig används och som jag med säkerhet vet att jag aldrig kommer att få någon nytta av. Så har det varit år efter år.

Nu blir det några loppis och soptippsrundor varje gång jag får för mig att fixa till i källaren. Fortsätter jag i samma stil är det kanske snart tomt där. Jag har i varje fall inget som står staplat på golvet längre, utan allt är uppsatt på hyllor. Städningen går som en dans.

Det finns två rum som sällan drabbas av min städmani när det gäller att kassera saker, nämligen mina hobbyrum. Där samlas mycket, men det är bara "nödvändiga" saker som tyg, garn, tråd, kottar, stenar m.m. Jag måste ha material så både jag och barnbarnen har nåt att pyssla med. Och nu när jag är så ordentlig och slänger allt onödigt så blir det ju en hel del plats över för allt jag måste spara på. Vilken tur att jag har en stor källare.

16 kommentarer:

  1. Visst kan det vara dumt att slänga! Det kan ju vara bra att ha.
    Jag har börjat att rensa på vår vind, det finns mycket där också som kan vara bra att ha. Ha en bra vecka. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har jag kommit på efter att jag slängt en sak att jag nog hade behövt den. Det är rena katastrofen!

      Radera
  2. Hopplöst det här att man måste kasta ibland - det svider i samlarhjärtat varje gång :) Tur man har både garage och garderober...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det är väl att man har utrymme.

      Radera
  3. Jag känner igen den där hamstergrejen :-)Jag har också mycket bra att ha grejer..
    S....Det är skönt att ha en hund som är snäll.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag är bra på natt sortera ut men inte tillräckligt insåg jag när jag tittade in i vårt skräprum. Här krävs helt enkelt krafttag :D

    Kram och trevlig måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så svårt att välja vad man ska kassera. Det mesta är bra-att-ha.

      Radera
  5. Jag känner att jag liksom är glad i dig som vi säger i Norge om att tycka om .... det finns så mycket i raderna och mellan dom när du skriver. När jag städat undan ja vad sker jag fyller på igen ...det mesta just nu är papper med anteckningar, en slags ordning som inte är någon ordning alls utspridd här och där och jag vet att jag har det nånstans - men att hitta igen det,det kommer ofta fram då jag letar efter något annat..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror vi är ganska lika du och jag, för jag har också många kom-ihåg-lappar som jag inte kommer ihåg var jag har lagt. Men livet blir väldigt spännande på det viset.

      Radera
  6. Ibland är det väldigt skönt att rensa ut bland sakerna...men vissa grejer kan man absolut inte göra sig av med! Och speciellt inte pysselgrejer som barnbarnen är vana att hitta hos dig :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är vana vid att när de frågar efter något så finns det alltid i pysselrummet. Det går inte att göra dem besvikna.

      Radera
  7. Jag tror minsann vi kan ta varandra i hand du och jag. Vi verkar båda vara samlartypen. Dessvärre har jag storröjet i källaren kvar. Ser inte fram emot det, men gläds åt tanken på känslan när det väl är gjort.
    Dags att kavla upp ärmarna ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker kan man skjuta upp ganska länge, men till sist är det nödvändigt att ta tag i det.

      Radera
  8. självklart - fast mina barn är klokare än jag :)

    SvaraRadera