onsdag 25 januari 2017

En trist vinterdag


Igår var det dimmigt och disigt hela dagen. Det blev aldrig riktigt ljust. Snö har vi ingen och det är några plusgrader, men eftersom det är råkallt och fuktigt i luften så känns det som om det är flera minusgrader. Vädret inbjuder då inte till några längre utevistelser. Resultatet blir att man håller sig inomhus och känner sig allmänt trött och oinspirerad.


Jag beslöt mig för att åka och handla i en av mataffärerna i samhället. Inte för att det är så inspirerande, men på tisdagarna får jag pensionärsrabatt på det jag handlar....hela 5%. Någon storhandling är det knappast tal om nu längre. Det går inte att jämföra med när vi hade tre tonåringar också i hushållet. En del varor är alltid betydligt billigare i ett par affärer ca en halvmil från Åstorp, så naturligtvis köper jag där när förrådet behöver fyllas på. Jag föredrar att ha så mycket som möjligt hemma i både matkällare och frys, så jag kan minimera mina "affärsresor". Det finns inget tråkigare än att handla mat.


När jag var tonåring minns jag att mina föräldrar var aningen irriterade på mig, för jag satt ofta och dagdrömde. Det är något som jag kan göra forfarande idag. Jag tycker inte att det är något fel med det. Då får fantasin fritt spelrum och man svävar bort från tristessen ett tag. Efteråt känner man sig mycket gladare till humöret. Helt gratis terapi. När jag satt försjunken i mina tankar igår, kom jag på många nya bra idéer. En del behöver nog finslipas lite, men vissa går att genomföra nästan på direkten.

21 kommentarer:

  1. Har ganska nyligen hittat din blogg och gillar ditt sätt att uttrycka dig om livet. Jag blir också nyfiken på de underbara bilderna. Är det du som gör dem också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit. Kul att du gillar min blogg. Bilderna är oftast förlagor till symaskinsbroderier.

      Radera
  2. Vi har troligen fått er snö också. Man blir onekligen litet seg när det är mörkt och grått.
    När jag började första klass dagdrömde jag också en del och det tyckte inte lärarinnan om minns jag. Tror det är bra att låta fantasin flöda.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror med det är ganska viktigt att inte alltid var så strukturerad utan låta hjärnan "löpa fritt".

      Radera
  3. Visst är det skönt att sitta och dagdrömma, brukar jag också göra.
    Vi har försökt att handla det mesta här i vår lilla affär. Man uppskattar affären eftersom vi har utan affär i några år. Då vi fick en ny affär så blev det Matöppet, tyvärr så bytte ägaren till Handlarn, sortimentet har blivit sämre och dyrare.
    Vi storhandlar inte längre, vi är som ni, två personer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storhandling blir det bara under semestertiden när vi blir lite fler i hushållet.

      Radera
  4. Att dagdrömma känns nästan nödvändigt ... och är något jag gärna gör :)
    Det där med att handla - där är jag helt på samma linje som du. Inte det minsta kul och bör göras så sällan som möjligt. Jag har nästan en mil till affären, så det gäller att försöka komma ihåg det viktigaste och ha ett litet lager på lut...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns roligare saker att göra än att besöka mataffärer.

      Radera
  5. Jag h ar alltid varit en dagdrömmare, om än i litet mått. Det är skönt att fantisera och japp, där kom DEN idén och...
    Jag har så himla nära till ICA och Willys, så jag kan springa varje dag om så vore. Vill jag till COOP och Lidl är det 4 km bort. Så, jag tar det pö om pö.
    Kram 💗

    SvaraRadera
  6. Visst är drömmar och fantasi av livets goda och väl behövda! Och jag ler lite igenkännande åt femprocenten :-) Livet på pinne nästan! Roliga bilder roar mig!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har också fantasi i massor har jag märkt.

      Radera
  7. Att dagdrömma tror jag kan vara nyttigt :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det hör till att man ska kunna dagdrömma så fortsätt med det. Tror vi gör det alla lite till mans... 5% är inte att förakta för det blir pengar i länmgden.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst sparar man in en del. Idag köpte jag en köksmaskin och då märks det när det blir 5% billigare.

      Radera
  9. Hej Gunnel, jag varit lite oinspirerad ett tag, precis som du men jag har inte haft lusten till att skriva fast det finns mycket som ska dokumenteras.
    Att dagdrömma är härligt, det gör nog många människor och det är helt gratis t.o.m.
    Jag gillar inte heller att handla mat, det gör Rolf så bra utan mig, men det händer att jag slinker in själv nån gång. Tycker inte om dessa tider med tiggare vid alla ingångar. Jag blir frustrerad och får dåligt samvete, för vad brukar jag tänka.
    jag har jobbat och slitit hela mitt liv och är ej heller någon lyx-pensionär, snarare tvärtom. Jag tycker det är skitjobbigt med dessa 'sittare'.
    Man vrider och vänder på 'korvörena' och handlar ekonomiskt, givetvis unnar man sig andra saker däremellan, vi varken röker eller dricker, (givetvis på fest tar jag vin)
    Kroppsvård, fotvård och hårvård är bra saker som gör en människa förnöjd.
    5 % låter inget, men i längden blir det mer, ungefär som 'många bäckar små leder till en Å', ja du fattar.
    Hos oss är det som vår, ingen snö alls. Fick mms från Polen där visades en vacker snö vinter-trädgård. Vädret är lustigt över allt.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst unnar man sig en del saker nu som man inte hade möjlighet till när man var större familj. Det är roligt att kunna sätta lite extra guldkant på vardagen.

      Radera
  10. Jag tror jag måste sluta dagdrömma.....det är nämligen då alla mina tokiga idéer kläcks. ;)

    SvaraRadera
  11. Jag tycker inte heller om att handla! Och jag sitter gärna och dagdrömmer och får nya idéer.
    Kram!
    Sv....Ja nu börjar jag hitta mig igen!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett härligt fritidsnöja att dagdrömma.

      Radera