söndag 8 januari 2017

Expert


Naturligtvis pratar jag med mig själv. Ibland behöver jag expertråd.


Jag ser ofta personer som går och pratar rakt ut i luften. Det ser ut som om de går och pratar med sig själv. Förr ansågs det höra ålderdomen till, men i så fall börjar ålderdomen väldigt tidigt. Ibland när man blir omgådd (så heter det klart inte) men jag menar när någon går förbi mig på ett köpcenter eller var som helst och pratar för fullt så blir jag ibland lite ställd. Pratar personen med mig eller med vem? När jag vänder mig om förstår jag att det är inte jag som är samtalspartnern för personen i fråga har blicken riktad långt bort i fjärran och är inte medveten om min existens över huvud taget. Givetvis är det ett mobilsamtal på gång. När min mobil ringer får jag plocka upp den ur fickan och hålla emot örat. Jag tycker det verkar så bökigt att stoppa in en plopp i örat för att ha händerna fria att göra annat under tiden som mobilsamtalet varar. Måste jag göra mer än en sak samtidigt? Kan jag inte bara koncentrera mig på den jag pratar med? Det tycker jag är mer artigt. Ifall någon ser mig och tycker det ser ut som om jag går och samtalar med mig själv, så är det inte för att jag stuckit en propp i örat utan jag går faktiskt och pratar med mig själv. Jag är antagligen i behov av ett expertråd just då.

22 kommentarer:

  1. Ja, visst ser det litet konstigt ut när folk pratar med någon via sin mobil och man tror att de pratar med sig själva.
    Förstår inte riktigt det där att så många inte klarar av att lägga undan mobilen. I Stockholm är det tragikomiskt att se alla gå med mobilen i handen och att de inte kan ta blicken från den.
    Expertråd tycker jag är bra och jag pratar också med mig själv ibland. Visst får man bra råd då. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mobilen har nästan ersatt cigaretten.

      Radera
  2. Ja, ibland undrar man vem de pratar med ... ibland väldigt privata samtal. Expertråd däremot det helt OK :)
    Tycker nästan lite synd om dem som inte kan leva utan sin mobil.
    Jag träffade en f.d. arbetskamrat i veckan som gick och hon berättade att de förr så trevliga rasterna numer bara bestod i att alla satt med sina telefoner och snurrade och borta var de trevliga pratstunderna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mobilen används alldeles för mycket i onödan.

      Radera
  3. Det är en bra fördel att prata med sig själv, man får inga nosiga svar, och givetvis så får jag som du -expertråd.
    Då jag pratar i mobilen använder jag ofta plopparna i öronen. Jag har svårt att hålla i telefoner, för mina händer och armar somnar, typiskt för oss med fibromyalgi.
    Har ni också fint ute, med lite snö? Vi har nog ca 10 cm snö, tyvärr bara -2.
    Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har pyttelite snö, men inte speciellt kallt just nu. Det är bara disigt

      Radera
  4. Expertråd och självprat kör jag också med :-)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jo, förr ansågs man allt lite plingplong om man gick och pratade rakt ut i luften. Nu vet man inte skillnad på varken pling eller plong. Eller ingendera.
    Ha det!

    SvaraRadera
  6. Du är som jag ... vi pratar med oss själva för att få exakt de svar man vill ha :-)
    SV.....Ha en skön söndag vännen!
    Ja imorgon börjar vardagen
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska skönt att få vettiga svar ibland.

      Radera
  7. Ibland kan jag tycka att det är lite irriterande att mot min vilja bli delaktig av andras konversationer. Jag satt i godan ro på bussen men fick en hel relation i mitt knä...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller särskilt intresserad av att höra andras pladdrande.

      Radera
  8. Haha! Då vet jag det om jag skulle springa på dig på Väla :D
    Men visst får man de bästa svaren när man pratar med sig själv ;D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ibland vettigare att prata med en som förstår problemen....nämligen man själv.

      Radera
  9. hihihi…. så är det, nuförtin är det inte bara "dårarna" som pratar för sig själv. jag som har en tendens att prata för mig själv och räknar mig som osjuk på det området, kan prata fritt och låtsas prata i mobilen fastän den inte är framme och ingen propp i örat har jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu verkar man helt normal även om man är lite förvirrad.

      Radera
  10. Ha ha ha . . . javisst så är det, men då är jag verkligen själv, ingen hör mig.
    Ibland händer det dock att Rolf kommer in och tror jag har en gäst hos mig,
    nu vet jag att jag ska säga att jag talar med experten, 'fniss' ....
    En av mina väninnor är helt hopplös, det blir värre för varje gång vi träffas,
    hon pratar högt till sig själv och vi undrar hela tiden, vad ! hur sa ? va ? !
    Hon tittar frågande på oss, jag har inte sagt nåt, jo du talade just till oss men det var väl dina tankar som blev höga. Nej där är det inte kul längre tyvärr, man blir ledsen på hennes vägnar, men hon lider inte av det själv.

    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt lätt att börja prata högt rakt ut när man håller på med något. Jag har kommit på mig själv med att göra så ibland.

      Radera
  11. Jag använder sällan lurar men mer av anledningen av allt trassel med sladdarna i fickan. Andvänder ofta högtalaren, dock inte på Ica och offentligt.
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla runt ikring behöver ju inte höra vad man pratar om.

      Radera