torsdag 19 januari 2017

Snarkstopp



Jag har läst om många olika tekniker för att få slut på snarkandet. Det finns en del som snarkar något oerhört...inga namn....men i vårt hus bor det två stycken. Fast ingen av oss erkänner att vi snarkar. Tyvärr har vi fått krypa till korset för när Rasmus sovit här har han kunnat konstatera att det väsnas lika mycket om mormor som om morfar.

Det vanligaste är nog att snarkningarna kommer när personen ligger på rygg, men det är absolut ingen konst att snarka om man ligger på sidan heller. Kanske det fodras lite övning. I annonser har det visats bettskenor och näsklämmor och jag vet inte allt. Inget av detta har någon av oss provat på så jag har ingen aning om ifall det hjälper.

Så länge man inte drabbas av sömnapné är det nog inte så farligt att snarka så där lite lagom. Senaste nytt lär vara ett snarkarmband. Kan det verkligen göra nytta? Det liknade ett sånt där aktivitetsarmband som man har på när man motionerar och vill hålla koll på hur många steg man går. Det är väl inte meningen att man ska bli sömngångare? Armbandet skulle enligt annonsören skicka iväg elektriska impulser vid snarkningen och då blev man medveten om det och slutade upp. Då är det betydligt billigare och lika effektivt att någon knuffar på en och säger milt:

SLUTA SNARKA!!!

20 kommentarer:

  1. Min pappa var en inbiten snarkare och han och mamma fick faktiskt ha olika sovrum pga hans snarkning. Mamma blev också en riktig snarkare när hon blev äldre.
    Min make hade sömnapné och det kanske bidrog till hans problem med hjärtat.
    Svårt att veta riktigt vad man gör när man sover när man bor själv som jag gör. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är verkligen inte lätt att höra sig själv i sömnen.

      Radera
  2. Lasse påstår att jag snarkar ... men jag tror inte på honom!
    Funderar på snarkarmbandet, men tror som du - minst lika effektivt om någon knuffar till. Fastän vad vet jag? JAG snarkar ju inte ;)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Klart du inte snarkar. Det har du väl aldrig hört?

      Radera
  3. Kanske att vi skulle ha en filmkamera i sovrummet. Om jag är vaken då Stefan snarkar, räcker det om jag puttar lte på honom. Men det värsta är då han fäktar med armar och ben, då hjälper det inte att putta på honom. Tror inte att jag snarkar, Stefan har aldrig nämnt det, däremot så pratar både jag och Stefan. Therese har i allatider gnisslat tänder, och Sofie hon både pratar och går i sömnen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. LIvliga nätter hos er förstår jag.

      Radera
  4. Fick veta av mitt äldsta barnbarn och hennes kompis då de sov över här att jag snarkar :-)
    Hos er är ni två, ljuv musik kanske?
    Men visst får en ha lite koll på snarket så det inte blir galet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det kan man kanske kalla det för....ljuv musik.

      Radera
  5. Min dotter är en förfärlig snarkare. Jag fattar inte att hennes man kan sova, för jag kan nästan inte sova i samma hus som hon. Hon var här och låg över en natt och då skulle vi sova i samma rum, men det slutade med att jag tog min madrass och flyttade ut och la mig på köksgolvet.
    Själv tror jag att jag sover ganska tyst, men man kan aldrig vara säker...
    Det är upp till andra att avgöra.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så länge ingen klagar så snarkar man nog inte.

      Radera
  6. Haha! Ja, ibland säger jag också till Patrik så där milt: SLUTA SNARKA :D
    Kram

    Ps. Ser att du har svårt att kommentera på wordpress - när jag kommenterar från min mobil går det aldrig att göra det på blogspot?? Kommentaren bara försvinner!
    Hoppas du får rätsida på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis är det ett tillfälligt problem.

      Radera
  7. Vad gör man om man inte har någon sidan om som kan säga SLUTA SNARKA!?????
    SV...Jag lovar att inte springa ifrån mig själv.
    Jag tror att det har med din inställning på din data .
    Det har ju fungerat innan.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte ändrat nån inställning och eftersom det fungerat tidigare så vet jag inte vad jag ska göra. Tills vidare använder jag Facebook-kontot.

      Radera
  8. MYCKET vanligt att man snarkar med åren. Jag erkänner, det gör jag! När min man levde, pötte vi på varann, haha, men så drog det igång igen.
    Jag är på G med en utredning. Något armband tror jag definitivt inte på. Jag köpte något magnetband, då jag fått sorg för 5 år sen, jag kände inget särskilt, man skulle bli piggare, men tron... osv.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också lite skeptisk till det där armbandet.

      Radera
  9. Nu först såg jag att din kommentar till Janne, via min blogg hade hamnat i skräpkorgen hos mig! Den är nu publicerad, om än lite sent :(
    Får du inte kontakt med honom kan jag skicka en kommentar med din länk via min blogg :)
    Kram och trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var innan jag kom på att jag kunde använda mitt Facebook-konto. Då chansade jag på att få in kommentaren via ett svarsruta. Det var inget jag skrev till Janne, men tack för omtanken.

      Radera
  10. Man får vara glad över att man har någon bredvid sig i sängen som snarkar då och då...
    Kram!

    SvaraRadera