fredag 6 januari 2017

Mammografi


Jag fick kallelse till mammografi den 13 januari, men eftersom jag ska åka bort den dagen, så ändrade jag tiden till igår i stället. Det är för väl att det skickas ut sådana brev annars hade jag missat den sortens besök. Eftersom det är så lång tid mellan besöken går det inte att få in i en vanlig kom-ihåg-lista. De sista åren har röntgen skett i en källarlokal en bit från lasarettet och idag begav jag mig dit igen...lite sen kanske. När jag kom fram till dörren var den låst! Ingen upplysning om varför fanns uppklistrad, men när jag kikade in genom fönstret hängde en lapp på en vägg där det stod att man skulle hänvända sig till lasarettet. Det var så dags då! Jag borde givetvis ha läst kallelsen lite mer noggrant tidigare. Nu fick jag ta det långa benet före och bege mig springande till lasarettet. Som tur är så ligger det inte så långt från den tidigare undersökningslokalen. 

Nu uppstod nästa dilemma. Nästan hela Helsingborg ser ut som en arkeologisk utgrävningsplats. Bilar och fotgängare får snirkla sig fram bäst de kan. Lasarettets huvudentré kunde man inte använda utan jag fick gå in nånstans på sidan. Där letade jag mig fram till en hisshall och eftersom jag var lite sen, så läste jag klart inte så noga som jag borde, så jag vimsade runt ett bra tag innan jag hittade rätt. Väl framme var jag så andfådd att jag knappt kunde säga vad jag hette. I stället lämnade jag fram mitt körkort. Som tur var så kom jag bara 4 minuter för sent. Min kondis är kanske inte så dålig ändå, för som jag spurtade där på slutet.... det var beundransvärt. 

Från den 1 juli i fjor är mammografin kostnadsfri. Det har i och för sig inte varit så dyrt tidigare heller, men nu kommer förhoppningsvis alla som blir kallade att gå dit. Det är ett väldigt bra system att kolla upp så ofta. 

Jag ska alltså ut och resa den 13 januari. Ulrika, Rasmus och jag ska åka till Luxemburg. Jag och mina döttrar ska gå på en jättestor hobbymässa och Karl Gustav och kusinerna får roa sig själv med besök på ett badhus bl.a. När jag besöker mässor brukar jag ha lite kontanter med ifall inte alla försäljare tar kort. På vägen hem svängde vi inom Väla så jag kunde växla på Forex. Jag sa till tjejen i luckan att jag ville ha 1 500 i Euro. I varje fall så tyckte jag att jag sa det. Hon sken upp och sa: "O, ska du ut på en häftig resa?" Jag såg nog ut som ett levande frågetecken. "Nej," sa jag, " men jag växlar för fler än mig själv." - "Jaha", svarade tjejen, "det blir 15 000 kr." Då ramlade poletten ner. Jag hade nog sagt att jag ville ha 1 500 Euro. Hon ändrade kvickt så jag fick rätt summa. Jag skyller min förvirring på spurten till lasarettet. Motion är inte alltid bra.



25 kommentarer:

  1. Jag har också blivit kallad till Nicolaiskolan innan när det har varit dags för mammografi. Men i oktober när jag var hemma i Sverige fick jag en tid på lasarettet. Fick då också veta att det var kostnadsfritt...Men vilken tur att du hann dit i någorlunda tid, trots att du fick stressa. För visst är det bra att man erbjuds mammografi.
    Så trevligt med en resa inplanerad :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tyvärr blir vi inte "åldringar" kallade längre. Inte mycket att lägga pengar på, tycker väl de styrande. Vi ska ju ändå... Men jag undersöker nog varje morgon och har inte märkt något särskilt. Dessutom har jag inte den formen av cancer i släkten så man få väl hoppas att det går bra ändå. Men visst är det snålt att inte kunna bjuda alla kvinnor på den undersökningen!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte var åldersgränsen går för att man ska bli kallad.

      Radera
    2. Jag har ju fyllt 80 men har inte fått någon kallelse sen minst fem år tillbaka. Men det är kanske olika i olika landsting?
      Ingrid

      Radera
    3. Tydligen rekommenderar Socialstyrelsen en åldersgräns uppåt på 74 år. Åldersdiskriminering tycker jag.

      Radera
    4. Det är verkligen åldersdiskriminering. Men jag bör bli kallad nån gång till då förhoppningsvis.

      Radera
  3. Bra spurtat på slutet och bra att du hann :) Jag var på mammografi i julveckan och fick veta att det skulle ta ca fyra veckor innan jag skulle få svar. Blev nästan lite orolig när jag fick ett brev från sjukvården redan i mellandagarna - men det var OK den här gången också - skönt :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till mig sa de att det skulle dröja 3 veckor, men det brukar gå snabbare. Lite nervöst är det allt innan man läst brevet, även om det alltid varit ok tidigare.

      Radera
  4. Vad roligt med resa med sina döttrar. Det får man väl läsa om?
    Jag har inte blivit kallad till mammografi på flera år. Så det är fler som glömmer. Undrar om jag ska ta kontakt o säja att jag lever fortfarande. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde man kunde lita på att få en kallelse med jämna mellanrum. Får kanske bli lite mer uppmärksam nu då. Det kommer säkert någon rapport från mässan.

      Radera
  5. Imponerad av din spurt :) Så roligt med en resa att se fram emot. Roligt är också din bild och jag skrattade gott åt den.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte jag hade sån kondis. Bilden påminner lite om hur man känner sig efteråt.

      Radera
  6. Heja dig!
    Nu håller jag tummarna för bra svar!
    Tänk att du ska åka med Ulrika och Rasmus till Zoe o hennes familj!
    Glad med dig jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli så kul att träffa Zoé med familj igen. Det är så länge sen nu.

      Radera
  7. Så trevligt att ni ska ut och åka!
    Alla borde lära sig att ta och ge positiv beröm ,det får en person att må bra
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge sedan jag var iväg på en längre resa, så det ska bli kul.

      Radera
  8. Hi hi . . . som det kan bli när man säger och tänker fel eller tvärt om.
    Kul att få resa med Rasmus hoppas ni får trevligt.
    Jag ska också till 'mammo', men ändrade tid, jag får åka till Värnamo. Jaså det grävs på gatorna i Helsingborg, tycker det alltid grävs någonstans.
    Lycka till och må väl/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det grävs runt om i Åstorp också så egentligen borde jag vara van.

      Radera
  9. Jobbigt att behöva springa för att hinna fram i tid men bra att din kondis höll. :)
    Trevligt med resa till Luxemburg och att du får träffa delar av din familj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avskyr att vara sent ute, men tyvärr händer det ibland. Jag ser fram emot resan.

      Radera
  10. Oki,då lärde du två saker då,,1 läsa kallelsen noga,,2 vara noga med uttalet,,tänk att ett enda utelämnat litet "i" kan ställa till det ordentligt..Men allt ordnade sig..Du får ha det så bra du kan i Luxemburg..Kram.

    SvaraRadera
  11. Vilken dag.... det är alltid skönt att ha det gjort.
    Ha en fortsatt bra helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det bara att vänta på svaret, sen kan man koppla av tills nästa kallelse kommer.

      Radera