torsdag 26 januari 2017

Hjälp från alla håll


Det har grävts i gatorna i vårt villaområde några månader. Vi har fått kryssa mellan arbetsfordon, containrar och jordhögar, men vi har hela tiden vetat att det var för vår skull det såg ut så här, och då får man göra det bästa av det hela. De som jobbat här har verkligen Jobbat med stort J. Det har gått snabbare än någon av oss boende kunnat ana. Vi fick veta att i början av denna veckan  skulle det borras in i vårt hus och fiberboxen skulle monteras på väggen. Det gjordes på under en timme och nu är det upp till oss själva att fixa resten.

Det överensstämmer inte riktigt med sanningen, för varken Göran eller jag kommer att engagera oss i detta. Vi har lämnat över ansvaret till de som begriper sig på sånt...nämligen Ulrika och Bo. De har lovat att köpa router, fixa abonnemang och göra allt som behövs för att det ska fungera. Vi bara lägger upp fötterna på fotpallen, lutar oss tillbaka och väntar på att allt ska bli klart. Det är skönt och veta att man kan alltid ringa "support" när det behövs och man behöver aldrig sitta i nån telefonkö. Ofta gör "supporten" hembesök när det inte går att förklara över telefon.

När det blir riktigt besvärliga datorproblem tar vi kontakt med "supporten" i Dallas som då tar över våra datorer och fixar det den vägen. Det är spännande att sitta framför skärmen och se hur muspekaren far fram och tillbaka för att någon i USA bestämmer det. En del saker kan jag faktiskt själv åtgärda, men det är givetvis enklare när man får proffshjälp.

Vi har även en egen personlig researrangör. Katarina bokar alltid våra resor. Det enda vi behöver göra är och se till att vi har ett giltigt pass och infinna oss i tid på flygplatsen. Jag är fullt på det klara med att vi är väldigt bortskämda, men nån ska ju vara det.

20 kommentarer:

  1. Oki,ser att du har skitbra support,tur att det går att få hjälp på distans,sonen får rycka in ibland,när jag stökat till det.Teamwiever är en fantastisk hjälpreda,säger som du,,kul att kolla på pekaren som dansar på bildskärmen när sonen jobbar med problemlösning..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns tryggt att alltid få hjälp när det behövs.....helt gratis.

      Radera
  2. Bara att tacka och ta emot! Husse är tekniskt bevandrad så han fixar det mesta medan jag litar helt och hållet på honom :D

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir klart lite bekväm, när man inte behöver anstränga sig för att lösa problemen själv.

      Radera
  3. Perfekt att få hjälp när man behöver - som Znogge säger - bara att tacka och ta emot!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, men visst tacka och ta emot, praktisk och så håller en det inom familjen :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det bästa. Bra när man kan hjälpas åt.

      Radera
  5. Personlig it-support och personlig researrangör! Det är till att ha det bra må jag säga.
    Visst är det underbart när man kan vända sig till sina ungdomar och få hjälp med både det ena och det andra. Så har jag det också och är väldigt tacksam över det.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra när någon närstående kan hjälpa till. Man försöker ju själv hjälpa tillbaka så mycket man kan.

      Radera
  6. Så skönt att få hjälp med saker och ting! Och visst måste man få bara lite bortskämd....det tror jag absolut att du är värd :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Skönt med proffshjälp!
    SV..Jag tar nog det så lugnt imorgon!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Tycker om hur ni blir omhändetagen, och tycks på något vis känna igen mig i er situation.
    Ävenom jag / vi inte har någon hjälp från just Dallas precis,
    hjälpen brukar ofta komma från sonen i Timrå eller en jättesnäll fd. granne som tålmodigt hjälper och förklarar....
    och förklarar !!!

    Hoppas att kommer att fixa sig för er,
    Tjing från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har förstått att ni har det lika väl förspänt som vi. Det är härligt.

      Radera
  9. Tjänster och gentjänster. Roligt att kunna hjälpa varandra.
    Måste vara häftigt att sitta vid datorn, och se hur problemet löser sig.
    Vi ringer alltid vår ena svärson, som oftast löser problemet via telefonen.
    Ska ert internet bara blixtra till i en faslig fart?
    Kram

    SvaraRadera
  10. Det är fint att ha nära och kära som kan fylla i de kunskapsluckor man själv har. Har en bra vän som är ambulerande cykelreparatör vilket underlättar mitt liv betydligt. I gengäld kan jag bjuda på kaka eller trevligt sällskap :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjänster och gentjänster är det bästa tänkbara.

      Radera