tisdag 24 januari 2017

Ta i trä


Vi säger ofta "ta i trä". Det finns en del teorier om var uttrycket kommer ifrån. Enligt hednisk tro levde andar och gudar i träd, och man knackade på dem för att få skydd. Det skulle vara två knackningar. En för att be om beskydd och en för att säga tack. Det blev ungefär som att säga tack på förhand. 

Kristendomen tog detta till sig och fick det mer att handla om Jesus. Om man tog på en träyta så skulle det vara lika med att ta på trät från korset, och då trodde man att man fick skydd från Gud. Att "ta i trä" blev också vanligt inom judendomen under spanska inkvisitionen. Många judar gömde sig i synagogor av trä, och det fodrades en speciell knackning för att få komma in. Att knacka i trä blev då lika med säkerhet och överlevnad.



Även om det har varit olika tankar bakom genom åren, så har de alla en sak gemensamt. Man knackar eller tar i trä för att hålla sig säker och trygg. När Rasmus var liten gick han på något som hette "Knytte". De var då ute i skogen och fick lära sig om djur och natur. Något som barnen fick lära sig väldigt tidigt var att ifall de kom vilse i skogen så skulle de krama ett träd. Det blev då en slags trygghet och det blev lättare att hitta dem än om de vimsade runt.


     Trädstammar kan ha väldigt olika mönster. De kan vara långrandiga, tvärrandiga eller prickiga.


De kan t.o.m. vara camouflagemönstrade. 


Träd kan även vara vägvisare. Skåneledens olika etapper markeras med en orange ring runt stammen. 


På det här trädet däremot vet jag inte vad markeringarna står för. Ska jag gå hit eller dit?????


22 kommentarer:

  1. Intressant med förklaringarna till uttrycket “ta i trä".
    Jag tycker mycket om träd och promenerar gärna bland dem. :)
    Tyvärr kan man inte gå i skogen just nu pga all snö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att studera träd lite närmare. De kan ha so fantastiska formationer.

      Radera
  2. Intressant det här med olika uttrycks källa från början och hur det ändrats vartefter - tack för det Gunnel!
    Jag gillar verkligen träd ... de jag passerar varje dag känns som gamla vänner :) Så fin bild med Rasmus som kramar det stora trädet.
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill gärna ha en förklaring till varför man säger ett visst uttryck. Oftast är det väldigt spännande berättelser.

      Radera
  3. En till trädälskare här! Nu fick jag dessutom veta lite om ta i träd som jag inte visste. Ser tryggt ut för Rasmus där han kramar trädet :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog något som alla små barn får lära sig idag...att krama träd. Bar att barn får vara ute i naturen och lära sig lite om den.

      Radera
  4. "Peppar, peppar, ta i trä" säger vi ofta här söder om landsvägen. Kul att få en förklaring till uttrycket! Minns också att våra barn fick lära sig att krama ett träd. Numera är det kanske inte lika aktuellt för mobilerna dyker upp tidigt i många barns liv...

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För väldigt små barn tror jag det är enklare att krama ett träd om det behövs, men det är jättebra att även barn har mobiler idag.

      Radera
  5. Peppar, peppar ta i trä, och så tar jag mig på huvudet. Fast jag tror inte att jag har en trä-skalle. Lite redigt är det allt där i.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det synd att träskalle likställs med dumhet. En trädocka har klart ingen hjärna och kan inte tänka, men det gäller för alla dockor.

      Radera
  6. Våra pågar gick i Skogsmulleskola och fick lära sig en hel del om naturen.
    Sv....Det jag ska sy härnäst är en massa lagningar + uppläggning av byxor och ärmar!
    Ha en bra dag !
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det praktiskt med en symaskin.

      Radera
  7. Ja, "peppar, peppar ta i trä" säger man ju ofta, utan att egentligen veta vad det betyder! Men nu vet vi :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar varför man egentligen säger så idag. Det är nog bara ett gammalt invant mönster.

      Radera
  8. Det var onekligen en ganska förvirrande vägvisning på den sista bilden. Undrar hur de tänkt sig?
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Kul att få veta lite om talesättet "ta i trä". Det måste man ju göra ibland för att vara säker på att det inte ska gå illa.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det aldrig. Mina föräldrar var väldigt vidskepliga, men det har inte drabbat mig.

      Radera
  10. Träd är fantastiska! På vintern är det ofta stammen som avslöjar vad det är för träd.
    Ha en fin vecka!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Jag använder uttrycket hela tiden, men eftersom det ofta är långt till något i trä nuförtiden brukar jag knacka mej i pannan.....och naturligtvis två gånger.

    Din sista bild är rolig, men också väldigt vacker med ett fint ljus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man blir lite betänksam inför den sista bilden.

      Radera