onsdag 18 januari 2017

Mässbesök


Det var en välfylld mässa med allt mellan himmel och jord när det gällde hobby. Givetvis var det övervägande kvinnor som man träffade på. Trähobbyn var inte alls representerad här och inte heller smide. Det var lite mindre platskrävande hantverk som visades. Smycketillverkning var väldigt populärt på mässan och jag såg åtskilliga försäljare av pärlor och smyckesdetaljer. På ett ställe provade jag halsband gjorda av kork. De var väldigt behagliga att ha emot huden.


Att fotografera var inte det lättaste eftersom det alltid var någon som lyckades ställa sig rakt framför kameran.


En dam sålde bl.a. armband och örhängen som hon själv tillverkade i läder. Hon hade även scarfs till försäljning och det var svårt att välja för allt var lika snyggt.



Jag försökte övertyga mig själv om att denna gången skulle jag inte köpa så mycket i orange, men hur det nu än var så åkte jag därifrån med en scarf i orange, grått och brunt. Men jag köpte åtminstone ett svart armband. Det var en armring som gick att forma efter handleden och med en stor läderblomma mitt på. Försäljaren skulle på en annan mässa i en by utanför Luxemburg om några veckor och då skulle hon ta med örhängen som hörde till. Kanske Katarina kan åka dit?




När jag tog en extrarunda mot slutet hittade jag en änglaberlock som jag bara inte kunde låta bli att köpa. Den gick lite i orange.


Skor är också något jag gillar väldigt mycket. Det fanns i mindre storlek på mässan. Ett par högklackade dojor i blått inhandlades. Jag vet ännu inte om de ska hänga i en halskedja eller de ska placeras i vitrinskåpet bland mina miniskor.


Väskor var också väldigt populärt. Mestadels var det väskor i tyg och riktigt kul och annorlunda modeller. Blixtlås användes inte bara för att stänga väskan utan även som dekoration på de mest fantasifulla sätt. Jag ritade av en hel del modeller, som jag ska ge mig på att sy längre fram. Mönster fanns givetvis att köpa, men det var alldeles för många modeller som jag var intresserad av så det hade blivit en rejäl slant. Då är det bättre att prova sig fram. Tyg till en poncho köpte jag och en massa stuvbitar. Det var till att slita och dra i grejerna ungefär som man läser i serier att damer beter sig på reor....fast vi slogs inte om bitarna.


Vi bestämde mötesplats och tid när vi kom dit och efter det gick var och en och tittade i lugn och ro. Inköpen visade vi upp för varandra i cafeterian, sen fortsatte vi var för sig igen fram till nästa fikastund. Det fanns även ett litet vinstånd där man kunde ta sig ett glas om man kände för det. Det gjorde inte vi. Man behövde kaffetankning för att orka med.

Det fanns otroligt mycket att bli inspirerad av och jag skulle gladeligen ha köpt mycket mer än jag gjorde. Då dök "mitt bättre jag" upp och övertygade mig om att det var en bra idé att göra slut på det lager av material jag har hemma först innan jag drar hem mer. I annat fall får jag hyra ett rum hos grannen till mina hobbyprojekt. Jag hade ett anteckningsblock med mig där jag ritade av de modeller jag var intresserad av. Det är så lätt att glömma detaljer annars.

Stegräknaren visade på ca 8 000 steg när vi bestämde oss för att åka hem. Det kändes i fötterna vill jag lova. Det blev inte så många fler steg den dagen. När vi kom hem såg soffan väldigt inbjudande ut, så där tillbringade jag resten av kvällen. Förutom när jag åt en mycket delikat middag som KG och Rasmus hjälpts åt att laga. Vi blev bjudna på Toast Skagen och jätteräkor i currysås med ris. Till dessert blev det aprikospaj med vaniljsås.

16 kommentarer:

  1. Vilket fynd du gjorde med scarfen i härlig färgkombination, läckert! och orangea :-)
    Änglahänget likaså! Så roligt att du går där med de dina. Inspiration fick du. Drar på smilbanden då du skriver att du kom att tänka på allt du har hemma :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att få lite nya idéer, och speciellt om man har trevligt sällskap med sig.

      Radera
  2. Vilken snygg scarf du köpte! Kan tänka mig att det fanns hur mycket som helst där i stånden!
    Och vilken lyxig avslutning på den trevliga dagen med en god middag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blev nästan vimsig i huvudet av allt man såg. Middagen var jättegod.

      Radera
  3. Den middagen smakade säkert bra efter mässbesöket. Man brukar bli ganska utmattad när det är så mycket man ska titta på och ta ställning till om man ska köpa eller inte.
    Ha en skön vecka!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som efter en hel arbetsdag men en otroligt trevlig och givande arbetsdag.

      Radera
  4. Vilken härlig och inspirerande mässa. Grattis också till fina fynd. Klart att man ska välja sin favoritfärg. Även om det är trevligt så brukar det ta på krafterna att vandra omkring så mycket. Hoppas du kom hem med många goda idéer.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både huvudet och anteckningsblocket är fyllda med idéer. Hoppas jag hinner förverkliga några snart. Jag var inne och försökte kommentera hos dig idag med, men det är omöjligt.

      Radera
  5. Mässor är tröttande både när det gäller intryck och steg, den här verkar inte ha varit något undantag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag var ghanska mör på kvällen.

      Radera
  6. Mässor är så kul. Snyggt armband :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det fanns så mycket snyggt att välla mellan. Jag skulle velat köpa mycket mer om jag kunnat.

      Radera
  7. Grattis till fina fynd - förstår att du känner dig nöjd :) Och vilken middag det blev ... härligt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Så mycket roligt att titta på. Jag hade nog blivit helt vilsen. Inspirerad till tusen eller helt avtrubbad av korvstoppning.
    /P

    SvaraRadera