onsdag 11 januari 2017

Galghumor


Det är inte bara motions och bantningstips i tidningarna nu efter jul. Det är även en hel del som rör inredningen. Det gäller nya färger som är på modet och lite udda inredningsdetaljer. Ett reportage handlade om hur man kunde förvara sina kläder på ett annorlunda vis. Jag måste säga att det var inget som tilltalade mig alls. Många inredningstidningar visar hur man möblerar med en klädställning och låter sina kläder hänga framme på den. Jag kan tänka mig att yngre människor kanske tycker det är en kul grej, men för mig verkar det bara rörigt. Dessutom har jag gott om garderober i huset så jag behöver inte göra så. Jag har en klädställning, men den står nere i min tvättstuga  och på den hänger jag sånt jag har tvättat och som inte går att centrifugera.

En stege var också med, men det är då inget nytt. För en del år sedan så stod det stegar i vart och vartannat rum som visades upp. Där slängdes plädar, gardiner och lite annat smått och gott på pinnarna. Nu gällde det skor och kläder som skulle hängas upp där. Ett annat förslag var att rulla ihop sina jeans och stapla rullarna ovanpå varandra i en öppen hylla eller ovanpå en byrå. Det såg ungefär ut som när jag dänkt mina påslakan och rullat ihop dem innan jag börjar mangla. Ibland är det lite svårt att hålla sig för skratt. Jag undrar om inte trendexperten funderar ut det tokigaste som går att hitta på och låtsas som om det är det allra senaste. För inte kan det väl vara allvarligt menat? Jag har i varje fall aldrig hälsat på hos någon som har möblerat sina hem efter de här reportagen. Någon enstaka detalj, kanske, men det är allt.


När jag tänker efter så har jag faktiskt en udda upphängning av ett plagg hos mig. Min mors brudklänning hänger i en kedja från taket i mitt datarum. Men den hänger där som ett konstverk.

18 kommentarer:

  1. Ibland undrar man var de får allt från de som sysslar med heminredning.
    Man gör vad man själv tycker fungerar och vad som känns bra.
    Att ha stegar framme låter ju onekligen litet märkligt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång kanske man hittar en bra idé, men oftast tycker jag man själv får fundera ut det.

      Radera
  2. Haha ... ja, de där moderna inredarna har då lite konstig smak ibland :)
    Din mors brudklänning är fin och väl värd att få hänga framme ... och vilken söt galge med blommor - vackert!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var synd att bara gömma undan den.

      Radera
  3. Jag har också undrat varför det ska vara så populärt att hänga ut sina kläder på ställningar.Är det för att de inte ids hänga in dem==
    SV....Ja nu hittar jag grejorna igen.
    Undrar varför jag har samlat på en massa .
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen inredningstrend som jag är så förtjust i.

      Radera
  4. Inga regler utan undanta. Fast jag tror inte att du använder din mors brudklänning. Jag gillar heller inte den moderna inredningen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den hade inte räckt om halva mig. Mor vägde ca 45 kg när hon gifte sig. Den var lång då, men sen klippte hon av den så hon kunde använda klänningen vid andra tillfällen.

      Radera
  5. Gillar ditt konstverk med din mors brudklänning! Äkta vara så att säga!
    Ja, inredningens trenden och färgsättning har blivit en slags terapeutisk verksamhet tycker jag. Mitt barnbarn har en ställning där hennes kläder hänger, lite ungdomlig käckhet och det innebar att hon fixade lite ordning i sitt rum!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag trodde att det passade in hos yngre personer. Jag har själv ändrat smak med åren och det tror jag de flesta gör.

      Radera
  6. Nej, jag gillar inte heller den sortens inredning när kläderna ska hänga framme på ställningar. Men din mors brudklänning pryder faktiskt sin plats där den hänger :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har väldigt mycket modetavlor i rummet så den smälter fint in.

      Radera
  7. Jag tittar inte på de programmen, missar dem för nåt annat, men jag går inte direkt på trender. Någon 'inne-stege' har jag aldrig haft, inte ens på toa. jag har andra hängare. Mitt barnbarn Jennie har eller hade många speciella trender i sitt hem men hon är ju ung, just en sådan stege hade de fast med foto och andra småprylar på.
    När jag en gång nämnde att den stegen kommer bli poppis för Leonard då sa hon att den får han inte röra. Han var aldrig en klättrare precis, men nu finns Ofelia och hon är en riktig liten apa (apunge) då förstår du vad jag menar. Jag fick sms av Jennie för ett tag sedan att: 'mormor du fick rätt, stegen är borttagen nu'. Hi hi tillåt mig le
    Min - våra kläder hänger inne i skåp och klädgarderob, inget ska vara framme och inrullat. Ibland rullar Rolf ihop sina jeans efter tvätt, det blir som en automatisk strykning, så gjorde de i lumpen sa han.
    Fin klänning din mor hade, inte vit som alla de flesta.
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ändrar smak med åren och det är kul att inte alla tycker lika. Så trist det hade varit.

      Radera
  8. Vilket fint minne att ha din mors brudklänning framme :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att hon gav den till mig.

      Radera
  9. Inget nytt under solen, moden kommer och går. När mina kläder ligger framme tycker jag att jag har oordning och vill helst inte visa upp för andra... :-)

    SvaraRadera