måndag 16 januari 2017

Snurrigt



Det stod i tidningen om en ung kille som studerade till gymnastiklärare, men som kanske inte skulle bli godkänd av en anledning som jag tycker verkar väldigt skum. Han kunde nämligen inte slå kullerbyttor. Orsaken till detta var att han efter en olycka varit tvungen att hålla sig stilla och ta medicin som gjort att han gått upp avsevärt i vikt. Innan dess var han väldigt aktiv och sportade mycket. P.g.a. sin vikt kunde han nu inte slå en kullerbytta, men han visste ändå hur han skulle lära ut konsten till eleverna.

Det hade varit lite underliga turer fram och tillbaka, och alla var väl inte överens om hur det skulle bedömas. En del tyckte att han var en dålig förebild för eleverna. Ja, hade han gjort något brottsligt, så kan jag hålla med om det, men inte katten är man ett dåligt föredöme för att man inte kan slå en kullerbytta? I så fall finns det många dåliga föredömen i vårt land. Jag får räkna in mig i den gruppen.

Att slå kullerbytta lär vara bra för att slippa få "paddnacke" som man kan drabbas av genom att sitta för länge framför datorn eller läsplattan och risken att många barn kom att drabbas av detta var stor, enligt en undersökning som gjorts. Det ger besvär från både axlar och nacke och är givetvis inte bra, men där tror jag inte att kullerbytta är universalmedicinen. Det gäller nog att ändra på hela levnadssättet och göra lite andra saker tillsammans med barnen. Sitter vuxna framför datorn så gör klart barnen likadant.

Har den här konsten en så livsavgörande betydelse för en människa? Funderar man att jobba på cirkus är det nog ganska lämpligt att kunna det, men vill man bli präst, snickare, läkare eller vilket annat yrke man än väljer har det nog inte så stor betydelse. Kommer det bli så nu i framtiden när man ska skriva sitt CV att man får företräde till en tjänst om man skriver att man kan slå en kullerbytta?

19 kommentarer:

  1. Ja, det låter konstigt tycker jag också.
    Men det finns så många konstigheter i denna värld att man aldrig upphör att förvånas.
    Jag skulle inte kunna slå kullerbyttor nu med min skadade axel. Tror nog att jag klarar mig rätt bra ändå.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om sunda förnuftet fått råda nån gång.

      Radera
  2. Det verkar ju helt korkat! Hoppas verkligen de som bestämmer om sånt ändrar sig - och att de bevisar att de själva kan slå kullerbyttor.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det borde vara ett krav för dem.

      Radera
  3. Nämen, det var då underligt. Kanske ligger det annat bakom detta? Kullerbytta verkligen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt att tidningen utelämnat vissa saker som kanske givit mer förklaring.

      Radera
  4. Jag tror faktiskt att det är inte många vuxna som klarar av att slå en kullerbytta. Själv så är jag så stel i hela kroppen, jag inser att jag är så stel att inte ens klarar av tanken att slå en kullerbytta, värken hindrar mig också.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är längesen jag kunde slå en kullerbytta.

      Radera
  5. Som liten och i skolan slog man kullerbyttor hela tiden, men jag kommer ihåg att vi hade en kille i klassen som inte kunde, han var så stel, och jumpafröken bara tog tag i honom och tvingade han medans alla vi andra stod och såg på.
    Det var minsann mobbning från läraren, killen kunde ju så mycket annat hon kunde ha tagit fram för att berömma.

    Inte lätt att inte vara lagom i allt !!
    Idag skulle jag nog bryta nacken om jag försökte mig på en kullerbytta.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också det är förenat med livsfara att slå en kullerbytta idag...i varje fall för en ovig person som jag.

      Radera
  6. Jag tänker som Tove - man vet inte allt som ligger bakom. Det finns ju många yrken där vissa kunskaper är obligatoriska. Ska man bli kantor t.ex. måste man kunna sjunga och spela. Ska man bli arkitekt måste man kunna rita etc. etc.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis är det så. Men jag har ofta varit med om på idrottslektioner där läraren berättat utan att visa och sen försöker barnen göra så. De som visar sig bra på det får ofta göra det så att alla elever kan se. Jag kan dock tycka det är underligt att inte alla lärare på idrottslinjen var överens om det skulle bli godkänt eller inte.

      Radera
  7. Verkligen snurrigt.Om jag kan slå en kullerbytta så blir jag väl inte bättre lärare Det är helt andra kvalifikationer som räknas.
    SV...Dans är bra motion för att skaka ner maten :-)
    Ha en bra måndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Tur att man passerat CV-åldern. På Röda Korset bryr de sig inte om ifall jag kan slå en kullerbytta eller inte.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Förvisso förväntas läraren kunna visa men om det finns en rörelse som man inte kan spelar det väl ingen som helst roll. Det räcker bra med att förklara i teorin och det finns alltid någon elev som gärna visa. Av våra två idrottslärare visar den ena alla rörelser medan den andra gör det sällan. Båda delarna fungerar utmärkt så här långt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också erfarenhet av att läraren inte själv behöver visa allt. De är utbildade för att även kunna förklara muntligt.

      Radera
  10. Du milde - det låter som ett aprilskämt! jag har för mig att det fortfarande är januari! :)

    SvaraRadera