måndag 2 januari 2017

Jullovet är snart slut


Rasmus sover över här nu när han har  jullov. Eftersom hans färäldrar jobbar på vardagarna, så tycker han det är lite trist att vara ensam hemma. Dessutom har han skolkompisar som bor i Åstorp. Han är väldigt hjälpsam, så det är en fördel att ha honom här. Han har talets gåva och är inte tyst många minuter. Vi har samma sorts humor och lika lätt för att skratta. Det är så befriande att få vara lite barnslig ibland. Rasmus tittar aldrig snett på mig om jag inte alltid gör saker på "rätt" sätt.

Julhelgen är en stor mathelg även om vi dragit ner på mycket av det som man alltid serverade förr. Hur lite man än äter så lyckas man ändå alltid bli proppmätt. Kan det tro bero på att det är så många olika sorters smårätter så man inte har nån större koll på hur stor portionen blir när allt läggs ihop? På juldagen lagade jag en pastagratäng och skivade ner lite julskinka i den. Det var riktigt gott att äta något som inte alls påminde om julmat.

Under mellandagarna passade vi på att motionera lite i skogen. Vi har inte haft någon snö, så det blev till att vandra i lera, men det gick bra det med. Motionsslingan är belagd med flis och där är riktigt bra att gå. Det är ärligt talat inte mycket färg i skogen nu, och det kan bli lite enformigt att gå där.....hur skönt det än är. Vi bestämde oss för att hitta på lite olika lekar när vi gick inne i skogen för att det skulle kännas lite lättare. Motionsslingan är väldigt kuperad och då är det bra och ha något att sysselsätta hjärnan med så man inte hela tiden tänker: "Jag orkar inte uppför en backe till. Nu vänder jag."

Först valde vi ut en bokstav och sen gällde det att hitta på så många saker som möjligt i skogen som började på just den bokstaven. Vi turades om att säga vad vi såg. Kunde man inte komma på något så åkte man ut. Jag lyckades vinna en gång. Sen tog vi till den gamla vanliga leken där man ska leta upp två saker som finns i skogen och göra ett sammansatt ord av det. Jag kom mest på sådana där vanliga ord som t.ex. GRAN+KOTTE = grankotte. Ibland blev det kanske inget ord som man kunde hitta i Svenska Akademins ordlista, men huvudsaken att vi förstod vad det var. Här vann Rasmus stort. Hans vinnande förslag var LÖV+EN= statsminister.

28 kommentarer:

  1. Så påhittiga ni är på er skogsvandring. Med era ord-lekar.
    Visst är det gott med julmaten, men inte för många gånger.
    Önskar er en god fortsättning på 2017! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Det känns nästan lite skönt att det är vardag igen.

      Radera
  2. Låter helt underbart att få tillbringa dagarna med Rasmus. Ni verkar ju ha så skojigt tillsammans. Vill nu önska dig en riktigt God fortsättning på detta nya år som nu har börjat. Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Rasmus förgyller verkligen tillvaron för oss.

      Radera
  3. Härligt att få umgås med Rasmus! Och vilka påhittiga och roliga ordlekar ni hittade på i skogen! Att leka med ord är verkligen roligt! Och han är duktig Rasmus :)
    Kram och trevlig måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket kul man kan göra som inte är så märkvärdigt.

      Radera
  4. Så påhittiga ni är på era promenader och vilka kul lekar ni hittade på!
    Tror ni trivs väldigt bra ihop Rasmus och du :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad mysigt med övernattning. Bra att han har er. Att vara själv är sällan kul.
    God fortsättning på det nya året

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror vi tjänar på det alla. Det blir aldrig långtråkigt för någon.

      Radera
  6. Alltid lika roligt att läsa om vad du och dina barnbarn hittar på. Rasmus verkar vara en snabbtänkt kille.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är väldigt snabbtänkt och slagfärdig.

      Radera
  7. Ja du .. Du har många fler talanger .Du är bra på att hitta på!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasin kan lätta upp många trista dagar.

      Radera
  8. Han är en klok kille din Rasmus! Vilken annan kille i den åldern tänker på Löven??
    Ha en god fortsättning!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har mycket livlig fantasi och kan tänka lite annorlunda. Jag tror han kommer ha stor nytta av drt. Jag önskar dig med en god fortsättning på det nya
      året.

      Radera
  9. Hihi, min man och jag körde lite detsamma. Tiden gick fort då man bildade ord.
    God fortsättning på 2017! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul och kan bli ganska svårt beroende på vilken bokstav man väljer.

      Radera
  10. Jasså ni har varit hurtiga och gått i skogen? Ja det är ju i början av året alla goda föresatser testas, sen går det som det går,,,oftast. Här härjar fortfarande skogsmaskinerna från tidig morgon så att gå här är inte möjligt. Det blir ner till byn en vända, inte lika naturskönt men helt okej ändå. Det har varit mycket folk i byn över helgerna, och ännu är det inte slut. Dåligt med snö tyvärr, även om backen är öppen så ser det trist ut när det inte är snötäckt ända upp på toppen. Men nu har kylan kommit så jag hoppas det blir bättre. Nu önskar jag dig en god fortsättning på året, min sista skinksnutt gömde jag i en omelett, smakade inte ett dugg jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att Rasmus drar ut mig på lite motionsrundor. När han inte är här håller jag mig inomhus.

      Radera
  11. Jag avundas dig att ha Rasmus så nära. Mina bor i Skåne och Åre. Då kan det inte bli övernattningar på jullovet precis. Verkar som ni har trevligt. Och än är inte lovet över. God fortsättning. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din känsla att ha barnbarnen långt borta. Rasmus får kompensera för de två andra långt iväg.

      Radera
  12. Låter som ett avslappnat och trevligt jullov. Man behöver inte göra så mycket och dagarna går ändå. :)
    Vi har haft ovanligt kallt här och har snö. Just snu flyger snöflingorna i luften.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska skönt och inte ha för mycket inplanerat utan göra det man känner för just för stunden.

      Radera
  13. Rasmus är en härlig kille! Smart och full av fantasi och upptåg. Jag förstår att ni gillar att "rå om honom" så mycket som möjligt.
    Här har helgerna varit lugna och skönt kravlösa. Den här veckan slutar med långhelg och sedan tar de vanliga veckorna vid. Känns faktiskt bra.
    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser också fram emot helt vanliga dagar.

      Radera
  14. Lite snö här med.
    Ja snart är lovet för barnen slut. Det går fort.

    Ni verkar ha det mysigt och kul hihi.

    God fortsättning och KRAM

    SvaraRadera