tisdag 10 januari 2017

Då och nu



Rasmus och jag satt och pratade om hur det var förr i tiden när jag var barn. Jag berättade att min farmor hade ingen tvättmaskin utan de eldade under en stor bykgryta ute i ett av uthusen på gården. För att tvätten skulle bli ren så hade farmor en lång träpåk i stil med en åra som hon körde runt i vattnet med. På så sätt så valsade tvätten runt precis som i en tvättmaskin. Ganska smart egentligen. Hon använde också ett tvättbräde som hon gnuggade tvätten emot. Det var ju det som sen blev så modernt att spela musik på.

Jag talade om för honom att min syster och jag brukade bada i tvättgrytan efter att farmor tvättat klart.  Rasmus hade lagt på minnet att hon körde runt i tvättvattnet med åran så det nästan blev små vågor i grytan. "Var det gammeltidens jaccuzzi?", undrade han. Det kan man nog säga att det var, fast ingen hade hört talas om det då.

Min farföräldrar hade även en väggtelefon och det var inte bara att slå ett nummer på nummerskivan. När man lyfte på luren så var det en telefonist som svarade och undrade var man ringde ifrån och vart man ville bli kopplad. Det är så långt ifrån dagens mobiler som det går att komma. Telefonen använde man bara till att ringa med och man fick vara så snäll att hålla sig stilla för sladden räckte inte så långt. Ifall man inte var hemma så gick det inte att bli nådd. Det låter egentligen riktigt skönt. Sådana saker tror jag gjorde mycket för att inte dåtidens människor var lika stressade som vi är idag.


Min farfar hade varken bil eller körkort, men han hade två starka ardennerhästar och en vagn med både fram och baksäte. På somrarna fick min syster och jag följa med på små utflykter runt Kabusa. Det påminde lite om att åka cabriolet i värsta rusningstrafiken med långa bilköer. Vinden blåste i håret och det gick inte att hålla någon högre hastighet.

24 kommentarer:

  1. Tänk vilken utveckling. Det var slitsamt för människan då.
    Då vi restaurerade stenladan, så rensade Stefan ut ordentligt. Vi hittade en gammal tvättmaskin i trä, med en vev på som med ett par typ stora trägafflar vispade/cirkulerade runt tvätten, och en plugg nertill för att kunna tömma tvättmaskinen.
    Vi får allt njuta utav våran bekvämlighet! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte vilja ha tillbaka dåtidens tvättmöjligheter.

      Radera
  2. Ja du tänk vilken utveckling.Nu kan vi njuta av olika bekvämligheter.
    Rasmus är en kul kille han kom på dåtidens jacuzzi.

    Då får du ta det så lugnt när du ska ut!
    Ska du också få fiber?
    Ha det gott idag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har redan grävt in till vårt hus, men det är ett stort område här som ska kopplas in, så det tar lite tid.

      Radera
  3. Fantastisk att få ett sånt samtal med Rasmus om hur det var förr - det ger lite perspektiv och hans fråga om gammaldags jaccussi är helt underbar!
    Du är en pärla för pojken! och han för dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden blir aldrig långsam när han är här.

      Radera
  4. Ja du,det var tider det,jag minns 1950 uppe hos farmor,där var det precis som du beskriver,där fanns inte vatten indraget utan man hinkade vatten ur en källa..Så visst har det utvecklats mycket sen dess..
    Barnen överraskade mig i morse,Loke kom upp kl 06,Moa 20 min senare,kanske lite spända inför första skoldagen efter lovet..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lov och semestrar går alltid snabbt.

      Radera
  5. Allt det där känner jag igen. Hemma hade vi tvättmaskin - en jättelik apparat som man fick föra över den dyvåta tvätten till en torktumlare bredvid. Men på landet eldade mamma just under en bykgryta ute i trädgården och rörde runt med en pinne. Hur hon sköljde tvätten kommer jag inte ihåg men de hade någon sorts liten mangel som den våta tvätten kördes igenom så att den blev lite torrare.
    På landet var man också tvungen att prata med telefonist innan man kom fram till den man ville ringa till. Sen var det viktigt att man ringde av, när man hade slutat.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det minns jag med att man måste komma ihåg att veva på den där veven så samtalet avslutades.

      Radera
  6. Brukar tänka på det ibland vilken skillnad det är med tvätt då och nu. Så sent som på 50-talet då jag växte upp så var det inte tvättmaskin i huset vi bodde och det var ändå ett nybyggt hyreshus.I tvättstugan fanns en stor gaseldad gryta, som matade med gaspoletter. I badrummet hade farmor en liten tvättmaskin, men den måste både fyllas och tömmas manuellt...
    Spännande utveckling på telefoner också - jag minns inte att det var telefonister, men så ringde jag nog aldrig någon annanstans än ner till bageriet och då var det bara att trycka på en svart knapp... skulle man ringa ut fick man trycka på en vit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bodde i Eslöv när jag var barn och då fick man beställa rikssamtal till farmor. Det tog sin lilla tid innan telefonisten kopplat klart.

      Radera
  7. Hej, jag läser ju mycket romaner om gamla tider, jag tycker jag lär mig så mycket om hur livet var förr. Jag minns när mamma kom hem med vår första tvättmaskin, det var en plastgrunka med en liten motor i. Den ställde hon i badkaret, med duschen fyllde hon på vatten, sen i med tvättmedel och tvätt och tryckte på knappen. Då snurrade tvätten i maskinen ett tag. Sen fick hon manuellt tappa ur vattnet, veva igenom tvätten så att den blev urvriden, sen på med nytt vatten för sköljning. Ja som du hör så var det inte mycket som var automatiskt. Faktiskt nästan enklare att tvätta för hand..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr pratade man ibland om halvautomatiskt. Idag är det ett okänt begrepp

      Radera
  8. Tvättbrädor får mig att tänka på Robbans Skiffle Group. Men ännu mer får dåtidens telefoni mig att tänka på min mormors snälla syster Elisabet, eller tant Bet som vi alltid sa när vi var små - hon var den där telefonisten som kopplade alla dit de önskade. Dina rader ger överlag en del att fundera över. Jag ler vid tanken.
    Ha det fint Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte ha tillbaka den gamla tiden, men mycket av det känns idag lite mysigt.

      Radera
  9. Så roligt att få föra vidare det "gamla" till de som är yngre! Och Rasmus verkar vara en klok och kvicktänkt ung man :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han tycker det är roligt att höra om hur det var förr, även om han ibland undrar om jag hittar på.

      Radera
  10. Det är verkligen mycket som förändrats på relativt kort tid. Minns själv vilken lyx det var när det kom förlängningssladdar till telefonen så att man kunde prata ostört på sitt rum. Jag kunde prata hur länge som helst med min bästa väninna om inte mamma kom och avbröt mig...

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlängningssladden var bra till mycket,

      Radera
  11. Telefonen med sladd minns jag mycket väl. Nu hade jag aldrig haft tålamod att sitta still på samma ställe och prata i telefon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vänjer sig snabbt vid nya saker.

      Radera
  12. Vilken tillgång för Rasmus att du finns och kan berätta hur det var när du var liten. Jag minns hur min mamma gick till en granne som bodde vid älven för att tvätta trasmattorna på bryggan. Det måste ha varit kallt om fingrarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch! Vilket slit det var förr när man tvättade.

      Radera