torsdag 12 januari 2017

Veteranfordon


Jag fick ärva min fars gamla Volvo för 17 år sen. Då var den 11 år gammal. Den går som en klocka och reparationerna på den är lätt räknade. Det är uteslutande Göran som kör den, för jag har inte armstyrka till det. En mer tungstyrd bil har jag aldrig kört. När Rasmus var liten kallade han den för skruttbil, men nu har han ändrat uppfattning. Han vill överta den när han fått körkort och det räcker mer än väl med en bil till oss, så det möter inga hinder. Ibland har morfar hämtat honom vid skolan och kompisarna har tyckt det varit en häftig bil.

Jag föredrar lite mindre och lättstyrda bilar och den jag har nu är helt perfekt. Det finns bara en sak med Volvon som är bättre än min Clio, och det är att den snart är skattebefriad. Vid 30 års ålder räknas den som veteranbil. Jag är veteranförare så jag tycker jag kunde få lite rabatt i varje fall.


Förra helgen fick vi ett antal snöflingor och vi gav oss in i skogen för att se hur det såg ut på backarna där. Det såg lovande ut när det gällde pulkaålkning. Jag kom då på att i källaren stod min sons snowracer och tog plats. Den baxades fram ur sitt hörn och vi stegade iväg till skogen. Snowracern är mer än 30 år gammal så den måste också räknas som ett veteranfordon. Den har förståss alltid varit skattefri.

24 kommentarer:

  1. Snowracerna verkar helt klart ha veteranklass. :)
    Jag tror att Kalifornien skiljer sig betr. bilar. Här får man inte betala skatt alls för bilar utan man betalar sin registrering och försäkring. Låter ju bra om du kan få litet skattebefrielse.

    SvaraRadera
  2. Snön som kom under helgen och yrsnön som kom igår, har idag försvunnit. Ingen åker pulka idag på vår pulka backe! Det är annars så härligt att höra glada barnröster därifrån. En snowracer hade vår son, som idag är 42 år gammal. Så det kan stämma att din är ca 30 år. En fin klenod!
    Kram och en fin vecka!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Vi hade en Volvo under många år och den var verkligen en trotjänare. När vi bytte köpte vi en Renault som var rena katastrofen. Numera kör vi Toyota och är nöjda med det. En lättstyrd bil behöver jag också.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en Megane tidigare som jag var mycket nöjd med. Man blir väldigt beroende av att ha en fungerande bil.

      Radera
  4. Volvo ansågs nog som trögstyrda även som "nya" i min ungdom. När jag var 19-20 år körde jag en PV, en kompis bil, en gång och tyckte den var trög. Nu med modern tids finesser kan jag förstå att du tycker att en gammal Volvo känns eländigt tungstyrd! Snacka om en slitstark bil!:-)

    SvaraRadera
  5. Så fick jag dagens dos här och jag är nöjd! Tungstyrd Volvo har jag också rattat en gång i tiden. Gillar skarpt bilden med träbilen!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huruvida den också är tungstyrd vet jag inte.

      Radera
  6. Inte visste jag att de gjorde bilar i trä då!!!
    Kul att Rasmus vill ärva den. mitt barnbarn ser verkligen fram emot att övningsköra i höst. Hon vet vilken bilmodell hon vill ha också./ Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har Rasmus har några år kvar innan han får övningsköra.

      Radera
  7. Härligt med veteranfordon! Kul att Rasmus vill överta den gamla Volvon - åren går fort så snart står han där och vill ha nycklarna :)
    Jag tycker all veteraner skulle vara skattebefriade! Både de på hjul och de på ben :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vi är nog lite volvo-frälsta, har haft Volvo sen 1988. Då Sofie bodde hemma, och jobbade i Kosta så behövde vi en bil till, så då köpte vi en gammal 940. Den var lätt körd och lättstyrd, och så var det en turbo. Sofie körde hellre den än den nya V70. Fast hon tyckte inte om då unga raggarkillar tjabbade-hejsan med henne, då hon kom med turbo-bilen. Då hon flyttade till Växjö, sålde vi turbo-bilen. Det har Stefan ångrat många gånger.
    Förstår om Rasmus tycker om er gamla bil. //Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den modellen verkar vara väldigt populär bland yngre killar idag.

      Radera
  9. Alla veteraner borde vara skattebefriade. Och jag menar folk! Utropstecken. Och punkt.

    SvaraRadera
  10. Skoj att Rasmus vill behålla bilen....min gamla skoda med hål överallt ville då ingen ha! :)
    Undrar jag om det blev någon tur på bobben för pantertanten?
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  11. Vi har haft Volvo vi också allt från PV till 240.
    Kul med en gammal snowracer!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  12. snowracer är helt klart veteranfordon.Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ser inte så många sådana idag.

      Radera