lördag 24 december 2016

Lucka 24

Vaniljhjärtan




Det finns en riksbekant kaffestuga som är belägen i den lilla byn Skäret på Kullahalvön. Huset är från 1732 och köptes av Alexander Lundgren 1927 som sommarnöje åt familjen. Han var jordbrukare och kom från trakten. Han och hans hustru Anna hade sju döttrar. I slutet av 30-talet blev det bistra tider och Alexander funderade på att sälja torpet. Då bestämde sig fyra av flickorna för att starta kaféverksamhet. Den 1 maj 1938 öppnade systrarna ett café som fick namnet "Flickorna Lundgren". De tre yngre systrarna fick så småningom också hjälpa till eftersom det blev ett populärt utflyktsmål. Till en början bakades allt i torpet, men med tiden så byggdes en bagarstuga och traktens kvinnor anställdes för att hjälpa till med disk och kopparputsning. Kaffet skulle naturligtvis serveras ur kopparkittlar. 


1945 var det solförmörkelse och dåvarande kungen Gustav VI Adolf åkte från Sofiero för att beskåda detta på Kullahalvön. Efteråt for kungen och hans följe för första gången till Flickorna Lundgrens café. Kungen blev från den dagen en trogen gäst varje sommar ända fram till sin död. Han var speciellt förtjust i deras vaniljhjärtan, och "flickorna" blev kungliga hovleverantörer. Kaffestugan är något som man längtar efter sommartid, men de senaste åren har det även hållits öppet under adventsveckorna. Trots allt gott som serveras där så är det ändå deras vaniljhjärtan som ligger i topp. 

Hjärtformen är väldigt ofta förekommande och vid juletid så dekorerar man både gran och annat med hjärtan. Kan det tro ha något att göra med att man förväntas vara extra snäll och givmild när det närmar sig jul? Julhelgen anses vara den helg då alla ska vara med i gemenskapen. Det tycker jag borde gälla för alla övriga helger också och egentligen alltid. Nu tar jag ledigt resten av året, men vill passa på och tacka så hjärtligt för alla trevliga kommentarer på min kalender. 


Jag önskar alla både gamla och nya bloggvänner en riktigt

GOD JUL

41 kommentarer:

  1. vi tänkte stanna och ta en fika där för ett par år sedan, men var ett par timmar för tidiga så det var inte öppet - får bli en annan gång :)
    Tack för årets fantastiska kalender ... intressant, lärorik och roande!
    Önskar dig en En riktigt God Jul!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag önskar er med en God jul.

      Radera
  2. Det där är ett "ogjort" café som jag väldigt gärna vill besöka. Du har skrivit om det någon gång tidigare har jag för mig, för på något sätt känns det igen.
    Tack snälla Gunnel, för en fin julkalender, jag hann vara med och öppna de flesta luckor varje dag, mitt i någonstans tog jag några luckor i efterskott. Jätteroligt detta!
    Nu önskar jag Er en riktigt God Jul!
    Njut av helgdagarna!
    Julkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått så mycket ny information tack vare min kalender. Jättekul! Jag önskar er med en riktigt God jul.

      Radera
  3. Tassar in och önskar en fröjdefull jul med en varm julekram, vi ses nästa år!

    SvaraRadera
  4. God Jul önskar jag dig ochdin familj!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Flickorna på Skäret har jag hört om förr, men nu kom de liksom närmare, det blev rent av lite kungligt också :-)
    Tack för alla luckorna att öppna under advent!
    Önskar dig och din familj en riktigt god jul!
    Julekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit så roligt att läsa alla kommentarer på min kalenderblogg. Jag önskar dig med en riktigt God jul.

      Radera
  6. Flickorna Lundgren har verkligen mycket gott att erbjuda....och vaniljhjärtan hör till en av mina favoriter!
    Önskar er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaniljhjärtan är gott. Jag önskar er också en God jul och ett Gott nytt år.

      Radera
  7. Vad mycket du kan! Roligt att läsa. Jag tror faktiskt inte jag varit där, trots att jag bott i Skåne stor del av mitt liv. God Jul Gunnel!/ Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många platser i Skåne och ibland ganska nära mig som jag aldrig besökt. Man bara tänker att det kan jag göra sen. Jag önskar er med en God jul.

      Radera
  8. "Flickorna Lundgren" får man inte missa när man är i trakterna! Den saken är säker :D

    Önskar dig en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, dit måste man på sommaren. Jag önskar dig med en God jul.

      Radera
  9. Tack för trevlig och intressant info om flickorna Lundgren......
    Ha en riktigt bra Helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Vaniljhjärtan är det bästa jag vet. Annars är jag inte så glad i bakverk, men dessa hjärtan är speciella.
    God Jul vännen/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är mina favoriter. Jag önskar dig med en God jul.

      Radera
  11. Trevligt med lite blandad Hjärt-information.
    Önskar er en riktigt God Jul!
    Kram

    SvaraRadera
  12. har fikat där, jättetrevligt ställe.

    SvaraRadera
  13. God fortsättning på helgdagarna! Och hjärtligt tack för din fina hjärtekalender! Njut nu av välförtjänt ledighet efter 24 dagar med all trevlig och intressant information som du försett oss bloggvänner med.
    T.o.m. en norrbottning som jag har fikat hos Flickorna Lundgren. Men det var i min barndom så det är lääänge sedan. Min familj var på besök hos skånska vänner under semestern och då blev det en tur till "flickorna" för kaffe/läsk och gott bröd. Än i dag minns jag de mycket välputsade kaffepannorna. Mysigt ställe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Roligt och höra att du gillade det. Det är mysigt att hälla upp kaffe från en kopparpanna och den håller värmen väldigt bra. Jaga har en kopparpanna som jag använder men det behöver inte putsas. Jag önskar dig med en god fortsättning på julhelgen.

      Radera
  14. Jag hoppas du haft en fin jul och att allt är gott hos dig.

    SvaraRadera
  15. Jag är en konstig en som inte gillar Vaniljhjärtan. Det finns annars inte mycket sötsaker som jag tackar nej till.
    Önskar dej en god fortsätttning.
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Smaken är olika. Jag är också väldigt förtjust i sötsaker, tyvärr.

      Radera
  16. Intressant läsning! Måste lägga in flickornas café i navigatorn nästa sommar då vi styr söderut.
    Julkram :-)

    SvaraRadera
  17. Flickorna Lundgren har jag hört talas om men har aldrig varit där. Numera går resorna bara norröver tyvärr. Har inte tänkt på att det är så mycket hjärtan till jul, men det stämmer ju. Tänk på alla pepparkakshjärtan.
    Jag önskar dig en skön och trivsam fortsättning på julhelgen.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  18. Nu hoppas jag att jag skall kunna återvända till bloggvärlden. Skrev precis ett inlägg på min blogg om hösten som har varit litet jobbig.
    Låter som ett väldigt trevligt ställe att fika på. Visst skall man alltid vara snäll men det behövs mer av snällhet tycker jag med tanke på hur världen ser ut. God fortsättning Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Så roligt att du är tillbaka igen.

      Radera
  19. Intressant och kul att få läsa om Flickorna Lundgren. Önskar dig ett gott slut och et riktigt gott nytt år!
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år. Eftersom du inte skrivit på några dagar, antar jag att du har roligt på annan ort. /Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jag firar jul och nyår och njuter i fulla drag.

      Radera
  21. Fin berättelse om caféet och vaniljhjärtna. Önskar dig en fin nyårshelg!

    SvaraRadera