torsdag 22 december 2016

Lucka 22

Hjärtan i San Fransisco





Varje år sedan 2004 dekoreras stora hjärtan av olika konstnärer, både kända och okända, och placeras ut på olika platser i staden. Det är San Fransisco General Hospital som står bakom det hela. Första året var det ca 130 konstnärer som blev tillfrågade, men jag tror antalet har sjunkit de andra åren. Namnet på insamlingen syftar givetvis på Tony Bennetts låt I left my heart in San Fransisco. Efter att alla hjärtan varit ute till beskådan, så anordnas en auktion på dem. Pengarna som kommer in för konstverkan används till forskning, utbildning och vård. Det ges vård till de som inte själv har råd att betala och det är behjärtansvärt. I Sverige har vi inte riktigt samma problem, även om det finns mycket inom sjukvården här som kunde förbättras.


Idéen till det hela kom efter succén med Koparaden. För ett antal år sedan dekorerades stora glasfiberkor i olika mönster och placerades ut i städer runt om i världen. Jag var i London och såg en blommig ko och i Köpenhamn träffade jag på en som var täckt av gräs och sen var det instucket prästkragar lite överallt i gräspälsen. De här kossorna såldes också, men jag kan nog tycka att det verkar enklare att placera ett hjärta någonstans hemma än en ko. 


38 kommentarer:

  1. Hjärtana var helt underbara, men inte ville jag ha en ko, även om den var söt!
    När jag skulle skriva julkram, blev det kulkram, så du får bådadera <3
    God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett hjärta skulle jag kunna tänka mig här hemma. Tack för kramen! Jag hoppas du får en mysig jul.

      Radera
  2. Så bra att hjärtanen används till något bra, hjälpverksamhet.
    Hon var ju också fin.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korna var väldig fanatsifulla och en del hade vackra mönster, men de var stora och passade inte överallt. Ett hjärta kan man nog kila in lite var som helst oberoende av storlek, tror jag.

      Radera
  3. Så vackra hjärtan och idén är jättebra!
    Det är roligt med korna också. En av de utplacerade träffade vi på när vi var på Madeira senast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är en utmärkt idé att kunna hjälpa till på det viset. Korna livade upp ute i samhället och man blev glad av dem.

      Radera
  4. Så fina hjärtan och ett riktigt behjärtansvärt syfte med dem!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg otroligt många olika sorters hjärtan när jag letade på nätet. Många var vackra, några var roliga och en del var helt tokiga....en kul konstutställning.

      Radera
  5. Godmorgon!
    Bättre med hjärtan än kor!
    Jag är inte heller förtjust i myror .
    Men de har hjälpt till med att utveckla kyltekniken.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt förtjust i hjärtan.

      Radera
  6. Hjärtats röst
    tröst
    i konsten
    underbar
    rar
    vettig
    nyttig
    Glädje och hälsa sprider
    för de som lider
    En ko är en ko och den där blommiga var ju söt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dikten! Blomsterkon var riktigt söt och det var gräskon i Danmark också.

      Radera
  7. Så fina hjärtan! Och ett väldigt bra syfte med dem ♥
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det passar med hjärtan till en sådan hjälpsatsning.

      Radera
  8. Visserligen gillar jag kor, men inte som staty. Ett hjärta däremot vore väldigt trevligt.
    Ha en skön torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar nog också ett hjärta att dekorera med i hemmet.

      Radera
  9. Ett mycket fint och behjärtansvärt initiativ! Jag tycker det är djupt orättvist att vården inte finansieras via skattemedel i USA. Oavsett inkomst ska alla ha rätt till den vård som behövs. Men visst finns det mycket som behöver förbättras även i Sverige...

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen orättvist att inte alla ska få samma vård. Pengar ska inte få styra när det gäller sjukvård. Alla är lika mycket värda.

      Radera
  10. "I left MY heart in San Francisco", där jag mötte min make
    i january 1953; gifte oss i juni samma år. Hade inte planerat
    att stanna i USA, men `the best laid plans`.
    Toni Bennets 90-årsdag firades i söndags med ett 2-timmars TV program.
    Han kan fortfarande sjunga!
    Skulle hjärtans gärna ha ett vackert hjärta.

    God Jul fr Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår jag att San Fransisco har en speciell plats i ditt hjärta. Jag önskar dig med en God Jul.

      Radera
  11. Underbara hjärtan Gunnel - många hjärtan behövs i våran oroliga värld.
    Alltid pratat om att vilja se San Francisco - det blir nog bara prat, men dotter Tina varit där som au pair, man blev lite avis, hi hi . . .

    Önskar dig bästa fina bloggvän en riktig GOD JUL.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Det finns många platser jag med skulle vilja besöka.

      Radera
  12. Haha, håller verkligen med om att ett hjärta nog är lite mer lättplacerat än en ko.
    Har läst ifatt lite i kalendern och jag gillar också Elvis.....han sjunger fantastiskt och var vansinnigt snygg när han var ung. Synd att det gick som det gick för honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag med. Hans musik är fortfarande värd att lyssna på.

      Radera
  13. Gillar dina Gracelandskor! Ser mjuka och sköna ut. Riktiga dans-skor! Lite bling bling gör inget. Vi gamla tanter måste piffa upp oss med något! Annars finns vi inte, om inte blinget blänker till i någons ögon.
    En önskan om riktigt fina stundande helger!
    Julkram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig om att bara för att vi blir äldre måste vi inte klä oss tråkigt och fantasilöst.

      Radera
  14. Ett fantastiskt initiativ. Vackra hjärtan som ger behjärtansvärd hjälp! GOD JUL!

    SvaraRadera
  15. Sådana vackra, inspirerande hjärtan!
    Hittade hit via Hyrestanten - men har varit hos dig förr också nån gång.

    SvaraRadera
  16. Fina exempel på att även stillastående hjärtan kan ge liv, hopp och mening. Vackra är de också. Vilken fantastisk tanke bakom dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av de bästa insamlingar jag läst om.

      Radera
  17. Roligt att läsa om!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera