måndag 5 december 2016

Lucka 5

Udda kärlekspar


Hjärta och kärlek är ord som hör ihop. De flesta är nog överens om att i detta sammanhanget är hjärtat mer involverat än hjärnan. Det sagokärlekspar som jag gillar allra mest är Lady och Lufsen. Varje julafton bänkar de sig hos Tony och blir serverade spaghetti och köttbullar. Ibland är det skönt med lyckliga slut och denna berättelsen slutar riktigt lyckligt, även om det händer lite tråkiga saker emellanåt. Det visar också på att olikheter är något bra. Lady och Lufsen har helt olika bakgrund men det hindrar inte dem från att tycka om varandra.


En annan kärlekssaga som jag också fastnat för är Skönheten och Odjuret. Den handlar om en man som plockar en ros i en trädgård som tillhör Odjuret. Mannen fångas och blir släppt bara om han lovar att skicka dit någon annan som tar hans plats. Hans dotter Belle beger sig dit och bor hos Odjuret, som förälskar sig i flickan. Han friar åtskilliga gånger till henne men hon avböjer. Efter en längre tid vill hon hem och hälsa på sin pappa och Odjuret får henne och lova att komma tillbaka inom en vecka. Hon stannar längre, men en natt drömmer hon om att Odjuret är sjuk och hon förstår då att hon älskar honom och återvänder till slottet. Där lovar hon att gifta sig med honom....och bums blir både han och hans personal lösta från sin förtrollning. Han visar sig vara en stilig prins. Jag såg musikalen i Köpenhamn och både dekor och teaterkläder var väldigt fantasifulla. Speciellt den person som spelade betjänt var sevärd. Han blev förtrollad till ljusstake och hans kroppsspråk var fantastiskt. Om en ljusstake varit levande så hade den säkert rört sig som han gjorde.

23 kommentarer:

  1. Skönheten och Odjuret har jag sett bara en gång, men den gjorde ett bra intryck. Lady o Lufsen är bara JA, JA! Dem måste man se och njuta av.
    Du gör mig nyfiken på musikalen du såg i Köpenhamn, på betjänten som var ljusstake. Tänk att spela en sådan. :)
    Ha en fin dag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alltid någon i en föreställning som man minns lite extra.

      Radera
  2. Visst är det underbara och kärleksfulla berättelser ... Lady och Lufsen är mina favoriter :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får man inte missa på julafton.

      Radera
  3. Det finns många underbara kärlekshistorier!!
    SV...Jag tycker att alla månader går snabbt!
    Ha en bra måndag!
    Kram!
    PS .. jag tror på grodor!! pussar dom när jag ser dem.DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näää....grodor aktar jag mig för. Jag tycker de är så äckliga.

      Radera
  4. Hej! Jag vill bara tipsa dig om att lucka 5 i min julkalender nu är öppnad :) I dagens lucka kan du vinna ett superhärligt läppglans från Lady Green! Känner du att detta är någonting som du skulle vilja vinna? Klicka då på länken här nedan för att vara med och tävla!
    http://martinaolsson.myshowroom.se/63860/julkalender-lucka-5-5/
    (en ny lucka öppnas varje dag klockan 11.00 t.o.m. den 24:e december)

    SvaraRadera
  5. "Hjärtat har motiv som förståndet inte känner." (Blaise Pascal)
    "Kärlek är stimulans av hjärtat under samtidig lokalbedövning av förståndet." (Sacha Guitry)
    Två citat som jag gillar, de säger mycket. När det gäller kärlek så är det tur att vi inte bara är förståndiga och sakliga.
    Lady och Lufsen är favoriter även här. Ävenså Skönheten och Odjuret. Jag tyckte mycket om serien som gick i TV för många år sedan med Linda Hamilton och Ron Perlman. Den var gripande.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den serien följde jag med. Citaten du skriver stämmer väl in på verkligheten.

      Radera
  6. Då fick jag veta vad den berättelsen handlar om :) Jag älskar Disney på julafton, är uppvuxen med det men i fjol, på kyrkans firande var det nästan bara vi vuxna som tittade på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det tecknad film dagligen och nästan dygnet runt, så det blir inte samma tjusning som när man bara hade en eftermiddag på sig att njuta av det. Det är ändå en tradition som jag tror kommer att hålla i sig länge än.

      Radera
  7. Jag har inte sett Skönheten och Odjuret, men nu vet jag handlingen iallafall. Litet som prinsessan som kysste en groda. / Britt

    SvaraRadera
  8. Jag gillar Lady och Lufsen, de är försöta. Skönheten och odjuret har jag inte sett så mycket av.
    Jo jag ska ta det lugnt och vila mig inför julen. Öppna tvärdrag så jag slipper att städa. hihihi
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har många bra städidéer tycker jag.

      Radera
  9. Brukar se på filmen med barnbarnen när jag är där. Förstår att det måste ha varit en upplevelse att se den som musikal!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en av de bästa musikaler jag sett.

      Radera
  10. Skönheten och odjuret har jag sett massor av gånger när Max var liten....älskar den :) Men aldrig sett den som musikal!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mycket sevärd både som film och musikal.

      Radera
  11. Lady och lufsen är så söta, och jag gillar det som är sött.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  12. Kärlek!
    Rar
    Par
    Har
    Fatta tycke
    Mycke
    Olikheter
    Smeker


    SvaraRadera